První automobil stoprocentně na elektřinu na trůn ankety COTY přijel z Asie. Hned po Nissanu Leaf zvítězil model Opel (Vauxhall, Chevrolet) Ampera, který ovšem kombinoval elektrickou alternativu se spalovacími motory.
Na elektrickou notu ovšem zahrál o šest let dříve hybridní model Prius, rovněž z Asie a reprezentant v té době největší automobilky světa. Toyota v tomto desetiletí měla zastoupení i na stupních vítězů (viz závěr článku). V pěti generacích se prvního velkosériového vozu s hybridním pohonem i díky popularitě v USA prodalo přes tři miliony kusů. Vítězný model v anketě Coty se výrazně odlišil od svého předchůdce (1997, čtyřdveřový sedan). Pětidveřový liftback měl jedinečný součinitel odporu vzduchu (cx=0,26). Elektrický pohon fungoval ovšem jen v nízkých rychlostech do 35 km/h a baterie dobíjel spalovací motor. Trumfoval nejen díky hybridnímu ústrojí, ale i vzhledu, široké výbavě, praktičnosti (zavazadelník 420/1210 l) a rovněž bezpečnosti – crashtestu NCAP získal pět hvězdiček za ochranu dospělých.
Na rozdíl od Priusu pokus koncernu GM o ekologické auto (Ampera/Volt) skončil obchodním nezdarem, a to přes výhru těchto sourozenců v anketě COTY v roce 2012. Vozům zůstal spalovací motor, který byl jako záložní, pokud bateriím došla energie vyráběná elektrickým generátorem. Dojezd na elektřinu byl necelých sto kilometrů, s využitím benzinu přes 500 km. Kompaktní hatchback zaujal porotu i designem, zejména však neobvyklým technickým řešením a inovacemi. Vysoká cena sesterské dvojice vyráběné v USA a nijak výrazné úspory v provozu však odradily zákazníky – vyrobilo se jen málo přes sto tisíc exemplářů.
Nissan Leaf
První sériově vyráběný elektromobil získal i ocenění odborníků. Vůz plně vyhovující čtyřčlenné posádce sice překročil schopnostmi (rychlost, komfort) parametry předchozích spíše experimentů s elektrovozy, nicméně majitelé se museli spokojit s dojezdem do 150 km. Rezignovat ovšem nemuseli na výbavu, i když po příchodu na trh byla jedna jediná s možností pár příplatkových prvků (navigace, parkovací kamera). Posádka ocenila i tichý provoz, který pro bezpečnost okolí jistil speciální bzučák. Leaf byl úspěšný i obchodně, prodej první a druhé generace překročil (už v roce 2021) půl milionu. Nejvíce se jich prodalo v Evropě, pak v USA a Japonsku.
Malé automobily
Ačkoliv mezi úspěšnými účastníky ankety se zařadily „ostré“ MPV Ford S-max a Opel Insignia patřící do střední třídy, tak převahu na stupních vítězů měly vozy nižších tříd. Tradici vydařených malých vozů z Turína potvrdily Fiat Panda (2004) a Fiat 500 (2008), Renault Clio (2006) již druhým vítězstvím a Volkswagen Polo. Podruhé vyhrál i o poznání větší VW Golf, doyen nižší střední třídy.
Fiat Panda mohl vyhrát pod jiným jménem, ještě na ženevském autosalonu nový model nesl jméno Gingo. Renault poukázal na podobnost s názvem Twingo a Fiat se tak raději vybral z minulosti jméno Panda. Tento malý vůz by uspěl jistě pod jakýmkoliv názvem, po odbornících i zákazníci ocenili přehlednost hranaté karosérie a výhled z ní, obratnost potřebnou ve městě, vyšší posaz a také v této kategorii méně obvyklé dva páry dveří. Pro čtyřčlennou posádku nabídla Panda dostatek místa a po sklopení sedadel až 810 l na zavazadla.
Pro dalšího vítěze značky Fiat se jméno hledat nemuselo, od počátku bylo jasné že další turínské miniauto navazuje na legendárního předchůdce. Jménem i vzhledem, a také termínem – světu byl prezentován přesně 50 let po premiéře první pětistovky. V interiéru původní model připomněly některé retroprvky. Fiat tímto modelem nabízel stylové auto, s čímž byla spojena velká možnost individualizace. Významně posílil aktivní i pasivní bezpečnostní výbavu, což se projevilo v crashtestu – poprvé získalo miniauto pět hvězdiček. Není divu, že produkce již dvakrát modernizované pětistovky se statisícovými skoky (375 000 ks v roce 2019) blíží k 3,5 milionům legendy z 50. až 70. let.
Druhé triumfy Renault Clio a VW Golf
Třetí generace Clia tak byla první, která v anketě COTY zopakovala triumf. Učinila to však o kategorii výš, s čímž šla ruku v ruce výbava včetně špičkových prvků pro vyšší stupně, což podle porotců stanovilo nové parametry pro tuto kategorii. Ocenili výsledky v oblasti bezpečnosti.
Double se podařilo v roce 2013 také VW Golf, který získal ocenění auto roku i v USA a Japonsku. Golf v této sedmé generaci vyzrál, jeho konstruktéři odolali tendenci auta zvětšovat, stylisticky „zdobit“ a kompaktní rozměry skvěle využili. Také nabídl řadu pokrokových asistenčních prvků, i když mnohé ve vyšších stupních a za příplatek. Značka Volkswagen v tomto desetiletí získala další primát díky páté generaci modelu Polo, který zaujal výrazným designem, výborným využitím oproti předchozím generací mírně zvětšeného prostoru a zejména posílením bezpečnosti.
Úspěšná kombinace
Mezi úspěšné vítěze i obchodně se zařadil Ford S-Max. Na trh přišel společně s klasickým MPV Galaxy, ovšem výrazně odlišná varianta S-max si získala větší pozornost zejména díky jízdním vlastnostem. Ford umí auta s výbornými podvozky a zde nabídl rodinný vůz, který potěšil i řidiče hledající na silnici i zábavu. Sportovnímu charakteru byl přizpůsoben i dynamicky působící design exteriéru i interiéru.
Vydařenou inovaci horní hranice své modelové řady zvládl Opel. Luxusní Insignia zvítězila díky řadě zajímavých inovací, odpovídající nabídce výkonných motorů a tituly posbírala v mnoha zemích. Prodávala se úspěšně pod různými jmény na více kontinentech.
Medailisté
Zajímavé automobily se objevily v tomto desetiletí i na medailových pozicích. Samozřejmě i „trvalky“ jako VW Golf (3./2004 i 2009), Ford Focus (3. /2005 a 2012),
Opel se kromě vítězství v roce 2009 (Insignia) těšil z umístění modelů Corsa (2./2007), Astra (3./2010) i Meriva (3./2011). Medailemi se připomněli i někdejší vítězové Ford Mondeo, VW Passat i Ford Fiesta.
Uspěla dvakrát i Alfa Romeo (3./159. 2./Giulietta), ale nejzajímavější vozy na stupních vítězů byly spojeny s japonskou značkou Toyota. V roce 2010 jen o 10 bodů prohrála Toyota iQ s VW Polo. Propastný rozdíl však dělil sportovní dvojčata Toyota GT86/Subaru BRZ od vítězného VW Golf. 212 bodů, což byl vyrovnaný rekord ankety, který do té doby držel samostatně Peugeot 405.
Vítězové 2004 – 2013 – 5. desetiletí
2004 Fiat Panda
2005 Toyota Prius
2006 Renault Clio
2007 Ford S-Max
2008 Fiat 500
2009 Opel/Vauxhall Insignia
2010 VW Polo
2011 Nissan Leaf
2012 Opel/Vauxhall/Chevrolet Ampera
2013 Volkswagen Golf