ANKETA EVROPSKÉ AUTO ROKU VSTUPUJE DO SEDMÉ DESÍTKY (6): První elektromobil

První automobil stoprocentně na elektřinu na trůn ankety COTY přijel z Asie. Hned po Nissanu Leaf zvítězil model Opel (Vauxhall, Chevrolet) Ampera, který ovšem kombinoval elektrickou alternativu se spalovacími motory.

Na elektrickou notu ovšem zahrál o šest let dříve hybridní model Prius, rovněž z Asie a reprezentant v té době největší automobilky světa. Toyota v tomto desetiletí měla zastoupení i na stupních vítězů (viz závěr článku). V pěti generacích se prvního velkosériového vozu s hybridním pohonem i díky popularitě v USA prodalo přes tři miliony kusů. Vítězný model v anketě Coty se výrazně odlišil od svého předchůdce (1997, čtyřdveřový sedan). Pětidveřový liftback měl jedinečný součinitel odporu vzduchu (cx=0,26). Elektrický pohon fungoval ovšem jen v nízkých rychlostech do 35 km/h a baterie dobíjel spalovací motor. Trumfoval nejen díky hybridnímu ústrojí, ale i vzhledu, široké výbavě, praktičnosti (zavazadelník 420/1210 l) a rovněž bezpečnosti – crashtestu NCAP získal pět hvězdiček za ochranu dospělých.

Prius byl prvním komerčně úspěšným „elektrohybridem“

Na rozdíl od Priusu pokus koncernu GM o ekologické auto (Ampera/Volt) skončil obchodním nezdarem, a to přes výhru těchto sourozenců v anketě COTY v roce 2012. Vozům zůstal spalovací motor, který byl jako záložní, pokud bateriím došla energie vyráběná elektrickým generátorem. Dojezd na elektřinu byl necelých sto kilometrů, s využitím benzinu přes 500 km. Kompaktní hatchback zaujal porotu i designem, zejména však neobvyklým technickým řešením a inovacemi. Vysoká cena sesterské dvojice vyráběné v USA a nijak výrazné úspory v provozu však odradily zákazníky – vyrobilo se jen málo přes sto tisíc exemplářů.

Sourozenci Ampera/Volt u zákazníků neuspěli

Nissan Leaf

První sériově vyráběný elektromobil získal i ocenění odborníků. Vůz plně vyhovující čtyřčlenné posádce sice překročil schopnostmi (rychlost, komfort) parametry předchozích spíše experimentů s elektrovozy, nicméně majitelé se museli spokojit s dojezdem do 150 km. Rezignovat ovšem nemuseli na výbavu, i když po příchodu na trh byla jedna jediná s možností pár příplatkových prvků (navigace, parkovací kamera).  Posádka ocenila i tichý provoz, který pro bezpečnost okolí jistil speciální bzučák. Leaf byl úspěšný i obchodně, prodej první a druhé generace překročil (už v roce 2021) půl milionu. Nejvíce se jich prodalo v Evropě, pak v USA a Japonsku.

Malé automobily

Ačkoliv mezi úspěšnými účastníky ankety se zařadily „ostré“ MPV Ford S-max a Opel Insignia patřící do střední třídy, tak převahu na stupních vítězů měly vozy nižších tříd. Tradici vydařených malých vozů z Turína potvrdily Fiat Panda (2004) a Fiat 500 (2008), Renault Clio (2006) již druhým vítězstvím a Volkswagen Polo.  Podruhé vyhrál i o poznání větší VW Golf, doyen nižší střední třídy.

Další úspěšný malý Fiat nesl jméno Panda

Fiat Panda mohl vyhrát pod jiným jménem, ještě na ženevském autosalonu nový model nesl jméno Gingo. Renault poukázal na podobnost s názvem Twingo a Fiat se tak raději vybral z minulosti jméno Panda. Tento malý vůz by uspěl jistě pod jakýmkoliv názvem, po odbornících i zákazníci ocenili přehlednost hranaté karosérie a výhled z ní, obratnost potřebnou ve městě, vyšší posaz a také v této kategorii méně obvyklé dva páry dveří. Pro čtyřčlennou posádku nabídla Panda dostatek místa a po sklopení sedadel až 810 l na zavazadla.

Interiér pětistovky v kombinaci moderny a retra

Pro dalšího vítěze značky Fiat se jméno hledat nemuselo, od počátku bylo jasné že další turínské miniauto navazuje na legendárního předchůdce. Jménem i vzhledem, a také termínem – světu byl prezentován přesně 50 let po premiéře první pětistovky. V interiéru původní model připomněly některé retroprvky. Fiat tímto modelem nabízel stylové auto, s čímž byla spojena velká možnost individualizace. Významně posílil aktivní i pasivní bezpečnostní výbavu, což se projevilo v crashtestu – poprvé získalo miniauto pět hvězdiček. Není divu, že produkce již dvakrát modernizované pětistovky se statisícovými skoky (375 000 ks v roce 2019) blíží k 3,5 milionům legendy z 50. až 70. let.

Renault Clio, první model, který zopakoval vítězství v anketě COTY

Druhé triumfy Renault Clio a VW Golf

Třetí generace Clia tak byla první, která v anketě COTY zopakovala triumf. Učinila to však o kategorii výš, s čímž šla ruku v ruce výbava včetně špičkových prvků pro vyšší stupně, což podle porotců stanovilo nové parametry pro tuto kategorii. Ocenili výsledky v oblasti bezpečnosti.

Volkswagen Golf druhým vítězstvím a šestým finále potvrdil svou pozici lídra v nižší střední třídě

Double se podařilo v roce 2013 také VW Golf, který získal ocenění auto roku i v USA  a Japonsku. Golf v této sedmé generaci vyzrál, jeho konstruktéři odolali tendenci auta zvětšovat, stylisticky „zdobit“ a kompaktní rozměry skvěle využili. Také nabídl řadu pokrokových asistenčních prvků, i když mnohé ve vyšších stupních a za příplatek. Značka Volkswagen v tomto desetiletí získala další primát díky páté generaci modelu Polo, který zaujal výrazným designem, výborným využitím oproti předchozím generací mírně zvětšeného prostoru a zejména posílením bezpečnosti.

Úspěšná kombinace

Mezi úspěšné vítěze i obchodně se zařadil Ford S-Max. Na trh přišel společně s klasickým MPV Galaxy, ovšem výrazně odlišná varianta S-max si získala větší pozornost zejména díky jízdním vlastnostem. Ford umí auta s výbornými podvozky a zde nabídl rodinný vůz, který potěšil i řidiče hledající na silnici i zábavu. Sportovnímu charakteru byl přizpůsoben i dynamicky působící design exteriéru i interiéru.

Ford S-Max – dynamicky vyhlížející rodinné MPV nabídlo i zážitky řidičům

Vydařenou inovaci horní hranice své modelové řady zvládl Opel. Luxusní Insignia zvítězila díky řadě zajímavých inovací, odpovídající nabídce výkonných motorů a tituly posbírala v mnoha zemích. Prodávala se úspěšně pod různými jmény na více kontinentech.

Opel Insignia uspěl na několika kontinentech

Medailisté

Zajímavé automobily se objevily v tomto desetiletí i na medailových pozicích. Samozřejmě i „trvalky“ jako VW Golf (3./2004 i 2009), Ford Focus (3. /2005 a 2012),

Opel se kromě vítězství v roce 2009 (Insignia) těšil z umístění modelů Corsa (2./2007), Astra (3./2010) i Meriva (3./2011). Medailemi se připomněli i někdejší vítězové Ford Mondeo, VW Passat i Ford Fiesta.

Uspěla dvakrát i Alfa Romeo (3./159. 2./Giulietta), ale nejzajímavější vozy na stupních vítězů byly spojeny s japonskou značkou Toyota. V roce 2010 jen o 10 bodů prohrála Toyota iQ s VW Polo. Propastný rozdíl však dělil sportovní dvojčata Toyota GT86/Subaru BRZ od vítězného VW Golf. 212 bodů, což byl vyrovnaný rekord ankety, který do té doby držel samostatně Peugeot 405.

Vítězové 2004 – 2013 – 5. desetiletí

2004   Fiat Panda

2005   Toyota Prius

2006   Renault Clio

2007   Ford S-Max

2008   Fiat 500

2009   Opel/Vauxhall Insignia

2010   VW Polo

2011   Nissan Leaf

2012   Opel/Vauxhall/Chevrolet Ampera

2013   Volkswagen Golf