CITROËN C1 AIRSCAPE FEEL 1.2 PureTech: Kabelka z Kolína

Z tašky sloužící mužům většinou jako praktický předmět udělaly dámy v podobě kabelek módní doplněk. Platí to i na automobily. Citroën C1 v provedení Airscape zjevně nabízí víc než jen dopravní účelnost.

Střecha poskytne krásné výhledy a je navíc tak skvěle konstruovaná, že i s otevřenou se dá jezdit dálniční rychlostí a aerodynamický hluk není nijak velký.

Střecha poskytne krásné výhledy a je navíc tak skvěle konstruovaná, že i s otevřenou se dá jezdit dálniční rychlostí a aerodynamický hluk není nijak velký.

Kolínský Citroën C1 si můžete vybrat v devíti provedeních. K dispozici je v tří- i pětidveřové verzi, s manuální i pilotovanou převodovkou a benzinovými motory 1.0 VTi a 1.2 PureTech. Provedení Airscape se stahovací plátěnou střechou si můžete vybrat s oběma motory, ale aktuálně v akční nabídce jen v nejvyšší výbavě Shine, přičemž na výběr máte obě (3D, 5D) karosérie. V testu jsem měl však u nás výjimečnou pětidveřovou variantu Airscape ve výbavě Feel, vylepšenou příplatkovými pakety. Ta ale není v ČR v nabídce, takže tahle verze se stahovací střechou vás přijde podle akčního ceníku na 299 900 Kč. Konkrétní testovaný vůz s několika příplatky tak stál 319 900 Kč.

Působivá příď s blinkry nad světlomety a diodovými pásy pro denní svícení.

Působivá příď s blinkry nad světlomety a diodovými pásy pro denní svícení.

Působivý design

Velikáni to mají snadné, ty nepřehlédnete. Menší osoby i menší auta musí zaujmout něčím navíc. Na první pohled vršek auta, tím spíš, že při výšce vozu 1460 milimetrů se na něj každý dospělý dívá shora. Není to jen barevná variace, ale funkční plátěná shrnovací střecha. Červená barva hraje roli vně i uvnitř vozu. Barvu střechy (červená Sunrise) mají i zpětná zrcátka. Střecha může mít i jinou barvu, ostatně možnost individualizace i díky výtečně fungujícímu konfigurátoru je rozsáhlá.

Na zajímavosti vzhledu dodávají i další prvky. Patří sem docela ostře se zvedající příď, lamely před chladičem a blinkry nad výraznými kruhovými světlomety.  Nárazník zvýrazňují diodové pásy pro denní svícení. Komu tohle umístění připadá rizikové, tak ať se dobře podívá na fotografii nebo ještě lépe na „živý“ model v autosalonu. Kolmý pásek je dobře kryt plastem.

Na působivosti testovanému modelu dodaly patnáctipalcová kola, která patří do standardní výbavy Shine. Jistou zajímavost představuje jediný stěrač na přední sklo.

Přístrojová deska odpovídá současným trendům pro tuto kategorii vozidel.

Přístrojová deska odpovídá současným trendům pro tuto kategorii vozidel.

Interiér do barvy

Od červenostříbrné kombinace si nemusíte odvykat ani v interiéru. Uvnitř zjistíte, proč se objevily barevné proužky na středním sloupku. Ladí s textilním provedením okraje sedadel, které tak klamou, že okraje podrží tělo. Mylné, ovšem v městském vozidle to až tak není třeba. Červená zvýrazňuje futuristicky pojatou středovou konzoli a ve stejné barvě je i podsvícení přístrojů.

Tolik k optickému působení interiéru vozu. Jak je to s účelností? Ačkoliv se jedná o malý vůz, tak do kabiny se složí i větší osoba. Standardní Středoevropan problém mít s prostorem nebude, alespoň vpředu. Dokonce i sedadla jsou dobře dimenzovaná, jen integrovaná opěrka pro dlouhány nemusí stačit. V druhé řadě je to již slabší, a to víc než s prostorem pro nohy s místem nad hlavou. U verze Airscape snižuje výšku ještě zabudování mechanismu stahovací střechy. Největší problém zde však představují opěrky hlavy, ve funkční výšce je budou mít jen menší jedinci. Vzadu omezují komfort také jen vyklápěcí okénka.

  

Středovému panelu dominuje rozlehlý dotykový displej (Touch Driver Interface) multimediálního systému, který v první chvíli vzbudí dojem, že máte ve voze i navigaci. Nemáte, v nabídce vůbec není. Na volantu je ve výbavě Shine ovládání rádia a telefonu a vedle velkého a designově dobře působícího tachometru najdete i digitální otáčkoměr. Řadicí páka je, jak jinak v malém autě, pěkně po ruce a kratší než u předchůdce, a volba stupňů jde poměrně hladce.

Ovládání na volantu je pro rádio a telefon. Tlačítka (tyčky) pro palubní počítač jsou „japonsky“ umístěna za volantem.

Ovládání na volantu je pro rádio a telefon. Tlačítka (tyčky) pro palubní počítač jsou „japonsky“ umístěna za volantem.

Plasty svou tvrdostí však připomínají, že jste v malém a levném automobilu. Chybí také některé drobnosti, například stropní madla a za tmy zjistíte, že nejsou podsvíceny spínače stahování oken. Ani v nejvyšší výbavě nenajdete elektrické ovládání vnějších zrcátek, ale to ve voze, kde snadno dosáhnete k přednímu sloupku spolujezdce, zase až tak nevadí.

Kufr není pochopitelně velký a ke dnu je hodně hluboko.

Kufr není pochopitelně velký a ke dnu je hodně hluboko.

Zavazadlový prostor vcelku odpovídá kategorii a u nové generace pojme dokonce basu piv. Praktické je propojení krycího plata s „dveřmi“, zvedají se a zavírají společně. Jedná se ovšem vlastně jen o okno, jak ostatně nasvědčují i laciné zvuky při zaklapnutí. Po sklopení zadních sedadel zde vznikne prostor o slušném objemu, ale jeho využití omezuje malý vstupní otvor, vysoká nakládací hrana a rozhodně ne rovná plocha.

Doma je C1 ve městě.

Doma je C1 ve městě.

Svižná jízda

Standardem pro Citroën C1 je tříválcový litrový agregát. Pro verzi Airscape je vyhrazena tříválcová dvanáctistovka VTi 82 k. Tohle stádo vozu s pohotovostní hmotností necelých 900 kg dává hodně energie a dá se jezdit tedy svižně. Překvapilo mě, že dvanáctistovka s vyvažovací hřídelí poměrně znatelně přenášela do interiéru  vibrace, které jsou znát nejen za studených startů a při volnoběhu. Také zvukový projev je dost hrubý.

Citroën C1 je koncipován pro město a roli plní výborně, jen se těžko hledá vhodný převodový stupeň na rychlost 50 km/h. Čtyřka nepřipadá v úvahu, takže trojka a do kopce i dvojka. Reakce na plyn je hbitá, start na světlometech svižný a parkování s ním snadné nejen kvůli velikosti, ale dobrému přehledu do všech stran. Parkovací asistent ani nebyl třeba. Nerovnosti včetně zpomalovacích prahů však zvládá dobře a jen skutečné „díry“ mu dají zabrat, ty samozřejmě posádce nezatají. Zvládá v pohodě i výlety za hranici města a lze se s ním držet i v rychlém pruhu dálnice. Při stotřicítce točí kolem necelých 4000 otáček a spotřeba se pohybuje kolem 7 l/100 km. Příjemná je schopnost zrychlování i při vysoké rychlosti. Není divu, vždyť maximum má tahle verze 170 km/h. Vůz se dobře chová i v zatáčkách, i když řízení moc informací neposkytne a předchůdce měl „motokárovitější“ charakter. Ale kdo ho ve městě využije?

Silnější motor a vyšší dynamika se projevují na spotřebě, průměr v testu byl 6,2 l, přičemž ve městě mírně nad 6 l/100 km a jen na okreskách klesal k 5 l/100 km. Mimochodem, tento motor používaný i ve větších vozech, dokáže dát cé-jedničce zrychlení z 0 na 100 km 10,9 s.

Závěr

Stylový malý Citroën C1 plní dobře obě role: hodí se do města a současně splní dobře zájem majitele/majitelky o osobní prezentaci. Míra osobní individualizace je široká a dobře připravená. Líbí se mi, že kromě městského provozu zvládá v pohodě i dálniční provoz a potěší i komfortem, který potvrdily jeho reakce na pražské ulice. Cena se může zdát vzhledem k „sourozencům“ z Kolína (Peugeot 108, Toyota Aygo) trochu nadsazená, ovšem musíte srovnávat i výbavy. Vždyť C1 Feel (od 241 900 Kč) dnes ua tu cenu dostanete s klimatizací i elektrickými okénky.

Současná generace C1 má šmrnc ze všech stran.

Současná generace C1 má šmrnc ze všech stran.

Plusy

  • schopnost i na dálnici, jízdní vlastnosti
  • dynamika a obratnost
  • komfortní naladění podvozku
  • bohatá výbava
  • možnost individualizace
  • zajímavý design

Mínusy

  • vibrace od motoru
  • prostor a opěrky vzadu
  • cena špičkových verzí

Technická data (Citroën C1 Airscape 1.2 PureTech)

  • Motor benzinový, R4
  • Objem 1199 cm3
  • Největší výkon           82 k (60 kW) při 5750/min
  • Točivý moment          116 Nm při 2750/min
  • Délka/šířka/výška      3466/1615/1460 mm
  • Rozvor                        2340 mm
  • Objem kufru   196/780 l
  • Pohotovostní hmotnost          887 kg
  • Užitečné zatížení        353 kg
  • Objem nádrže 35 l
  • Zrychlení 0-100 km/h 10,9 s
  • Nejvyšší rychlost        170 km/h
  • Spotřeba město/mimo město/kombi 5,4/3,7/4,3 l/100km
  • Emise CO2     99 g/km

Cenový přehled (Technická data (Citroën C1)

Aktualizovaná cenová nabídka (k 15.3.2015)

Nejlevnější verze     209 900 Kč (1.0 VTi Live)

Základní cena s testovanou motorizací      241 900 Kč (1.2 PureTech Feel)

Základní cena testované verze      299 900 Kč (1.2 Airspace 1.2 PureTech)

Cena testované verze        319 900 Kč (1.2 Airspace 1.2 PureTech)

Značkové financování (Citroen Financial Services)

Exkluzivní financování s 0% navýšením až na tři roky nebo dodatečné sleva 30 000 Kč na všechny verze z Akční ceny. Nabídka platí do vyprodání zásob.