Další díl seriálu „Příhraniční lyžování“ věnujeme nejvyhledávanější lyžařské oblasti – Krkonoším. Vzhledem k několika desítkám lyžařských areálů připomeneme jen několik nejznámějších.
Zatímco česká část je areály doslova poseta, na polské straně Krkonoš stojí za pozornost pouze dva. Karpacz na severní straně Sněžky a Szklarska Poreba, jakási polská protiváha nedalekého Harrachova. Mimochodem, daleko víc možností mají polští lyžaři na své straně hranice v Beskydech nebo v Tatrách.
Fabia jako atrakce
Partnerem nám tentokrát byla nová Škoda Fabia Combi. Ano, v projektu máme záměr jezdit na horské reportáže pokud možno čtyřkolkami, ale pro Krkonoše jsme udělali výjimku. Vždyť většina lyžařů a rodin mířících s lyžemi do Krkonoš, třeba na jarní prázdniny, k dispozici čtyřkolku nemá. Takže jsem zvolil jeden z nejrozšířenějších rodinných automobilů v českých zemích, ovšem v té nejnovější podobě. Na střechu jsme umístili originální box Škoda. Současně jsme se tak postarali o jednu atrakci. Jak už to tak bývá, neokoukaný model automobilky Škoda vzbuzuje pozornost a řada lyžařů při cestě z parkoviště k lanovce si udělala zastávku u bílé fabie s boxem na střeše.
Vzhledem k vývoji počasí nebyl ani problém s tím, že Fabia Combi má samozřejmě jen pohon předních kol. Na všechna plánovaná místa jsme se dostali, problém nebyl ani při cestě do Polska přes Pomezní boudy. Pravda, silnice č. 252 z Horního Maršova na Horní Malou Úpu byla na některých místech pokryta zmrazky, zejména těch zastíněných, ale jízdní problém nikde nenastal. Na hřebeni však pěkně foukalo…
Pod sjezdovkami v Peci pod Sněžkou jsem Fabii Combi dočasně zahrabal do sněhu. Připravené řetězy (foto z tréninku) jsem nepoužil.
Pomohla lopata
Přesto v jednu chvíli musela pomoci testovanému vozu lopata. Ale v místě, kde by si nepomohla možná ani čtyřkolka. Při návštěvě Pece pod Sněžkou jsem měl snahu dokumentovat fakt, že Fabia Combi navštívila i toto proslulé středisko pod nejvyšší českou horou, i fotografií. Na samotný vrchol jako kdysi ve 30. letech Škoda Rapid jsem dojet nemohl, to by dnes KRNAP už nepovolil, navíc to tehdy byla samozřejmě letní záležitost. Dojel jsem tedy pod sjezdovky, kde se mi podařilo vysvětlit městským policistům, že nejsem lyžař, který vjel do zákazu vjezdu kvůli svému pohodlí, ale že se mi jedná o reportážní snímek. Dostal jsem svolení a mohl najet na plochu s udusaným a zledovatělým sněhem za policejním vozem. Podařilo se mi však dojet o kousek dál, než bylo vhodné, tedy na měkčí povrch, po kterém jezdí rolby. Přední kola se samozřejmě zahrabala.(Viz foto). Zapůjčil jsem si tedy plechovou lopatu od obsluhy nedalekého vleku a za chvíli na první dobrou vyjel. Zimní pneumatiky Michelin jsou opravdu velmi dobré.
Těžký výběr
Krkonoše jsou nejen nejnavštěvovanější české hory, ale také dlouhé a patří dokonce do dvou různých krajů. Zasloužily by si týdenní reportáž, ale na tu nebyl čas a navíc by byla i příliš dlouhá a k neučtení. „Vyzobali“ jsme tedy ta největší a nejvyhledávanější střediska a přidali k tomu pár dalších, přičemž samozřejmě stranou nezůstala ani možnost lyžování na druhé straně hranic. Tam byl výběr naopak snadný – za pozornost na polské straně Krkonoš nyní stojí jen dva lyžařské areály a jeden běžkařský.
Z Prahy jsme vyrazili nejdřív do Jánských lázní, pod Černou horu. Zde je základ nyní největšího lyžařského skiresortu v Krkonoších, v němž jsou spojeny Janské Lázně/Černá hora, Pec pod Sněžkou, Velká Úpa, Černý Důl a Svoboda n. Úpou. Z Prahy vede tradiční trasa na Mladou Boleslav, Jičín a za ním se pokračuje na Trutnov a odbočuje na Hostinné a Svobodu n. Úpou (cca 135 km). Nejhorší úsek přichází za Novou Pakou, kde prakticky končí možnost předjíždění a pokud chytnete dva kamiony, jako se to stalo nám, znamená to ploužení padesátkou. Moc si ovšem nepomůžete ani když před sebou náklaďáky nebo jiné pomalíky nemáte, protože vesnice jsou zde protáhlé a navazují jedna na druhou. Padesátka je tedy takřka stálým příkazem.
V Janských Lázních se na parkovišti platí, ale 15 minut je grátis. Zatímco rodina se připravuje na lyžování, můžete se podívat, na co všechno jim platí permanentka.
Rychlé parkování
Janské Lázně patří mezi střediska, kde motorista za parkování platí. Má to logiku – zázemí města totiž způsobovalo, že parkoviště zneužívali zaměstnanci, kteří na něm nechávali své automobily, a na lyžaře místo nezbývalo. Rozlehlá parkoviště pod lanovkou na Černou horu v pohodě zvládnou i nápor o jarních prázdninách a kdo přijíždí jen s tím, že lyžaře jen vyloží, tak má 15 minut zdarma. Přimlouval bych se o prodloužení této doby na dvojnásobek, takhle to způsobuje zbytečný stres zejména u rodin s dětmi, ale stihnout se bezplatný interval dá a několik minut navíc automat dokonce toleruje.
Bezplatně nezaparkujete ani v Peci pod Sněžkou, kde den na nejbližším parkovišti ke sjezdovkám přijde na 125 Kč, zatímco o dost vzdálenější parking na začátku Pece pod Sněžkou stojí 100 Kč. Kdo si koupí permanentku pro skiresort Černá hora/Pec pod Sněžkou, tak může lyžovat na sjezdovkách Pece pod Sněžkou a parkovat levněji v Janských Lázních. Obě střediska totiž po hřebeni spojují rolby (tzv. SkiTour), která naloží lyžaře na Černé hoře a pod Pražskou boudou na a s platnou permanentkou je zdarma převeze do druhého střediska. Totéž lze učinit opačným směrem. Zpět doveze lyžaře skibus.
Podrobnější informace o tomto resortu i dalších vybraných střediscích v druhé části reportáže (9.3.).
Nahoru a dolů (dvakrát)
Na severní straně Krkonoš pod Sněžkou najdete dobrou možnost k lyžování. Karpacz se šesti kilometry sjezdovek (17 % černé), třemi moderními sedačkovými lanovkami a pěti vleky a rozlehlým zázemím (ale s předimenzovaným hotelem). Na Sněžku vede stará dvousedačka. Do Karpacze se dostanete přes Pomezní boudy. Znamená to nejdřív sedm kilometrů stoupání, přičemž ze Svobody nad Úpou se jede nejdřív na Pec pod Sněžkou a odbočí vpravo na Malou Úpu a Polsko. Za pravé zimy tato silnice může být jak na české, tak polské straně obtížně průjezdná a zimní výbava je zde povinná po celé zimní období. Na polské straně jsou na silnici místa, kde by se uplatnily i řetězy. Z Janských Lázní je to 42 km.
Navštívili jsme ještě při cestě z Janských Lázní i Černý Důl. Tady je parkoviště bezplatné, ovšem v případě hlavní sezony nemusí stačit. Nebyli jsme zde o víkendu a na náměstí postávalo za sebou pět aut, jejichž řidiči čekali, až se pro ně uvolní místa na parkovišti pod sjezdovkou.
K dobrému jídlu na kraji Vrchlabí dostanete v Veteran restaurantu Car Clubu také pořádnou porci automobilové historie.
Automobilové Podkrkonoší
Ve Vrchlabí má Škoda Auto jeden ze svých závodů. Nyní zde vyrábějí převodovky, ale desetiletí předtím zde produkovali kompletní automobily včetně zajímavých karosářských variant. Zajímavější minulost zde chtějí připomenout společnosti Havex a Car Club muzeem, které bude dokumentovat zdejší produkci tehdy vyrobenými automobily i paralelně u nás ve stejné době prodávanými vozidly. Malou část základu sbírky, která čítá už na 150 vozidel, můžete spatřit za skleněnými výklady na kraji Vrchlabí, pokud přijíždíte od Lánova (Veteran Restaurant a Pension). Za pozornost stojí i návštěva restaurace v prvním patře, která je vyzdobena originálními automobilovými artefakty, včetně několika čerpacích stojanů, poznávacích značek z USA, původních plechovek od olejů a paliv. Mimochodem, výčepní stolice je vyrobena v bloku motoru! Podrobnější reportáž z této restaurace zveřejníme do konce měsíce. A abych nezapomněl, skvěle tam vaří. Segedínský guláš byl jak od maminky a menu za 82 Kč.
I přenocování bylo „automobilové“, hlavu jsme složili v Tréninkovém a školicím středisku TEDEC na okraji Lánova patřící Car Clubu stejně jako farma „přes ulici“ (silnici č. 14). Ta je dobrým cílem pro rodiny s dětmi nejen v létě, kdy si zde můžete prohlédnout malá plemena ovcí a koz s mláďaty, svézt se na koni nebo prohlédnout si zázemí lesní školky Mraveneček. Středisko TEDEC je přizpůsobeno i pro handicapované.
Herlíkovice. Dál už nemusíte…
Cestou z Prahy jsme nabyli dojmu, že nejdůležitějším střediskem v Krkonoších jsou Herlíkovice-Bubákov. Po pátém bilboardu jsem je přestal počítat, ale jak na R10, tak na další trase z Prahy jsou k nepřehlédnutí. Hned za tabulí ukončující město Vrchlabí najdete první parkoviště vpravo od silnice, kde můžete v kase koupit permanentku a odkud jezdí pod sjezdovky bezplatný skibus. Parkoviště se nedá přehlédnout mimo jiné i kvůli tramvaji, která je jedním ze dvou prototypů nikdy nevyráběné série. Vzniknout by z ní mělo občerstvení.
Samotné středisko Herlíkovice–Bubákov se nachází na druhém břehu Labe a pamětníci ho budou znát pod názvem Žalý. Po propojení s dalším areálem nese název Herlíkovice-Bubákov a pod kopcem najdete komplexní zázemí včetně půjčoven. Pokud budete mít novou škodovku a koupili jste ji v některém ze 14 dealerství společnosti Havex (Královéhradecký kraj, Praha, Karlovarský kraj), tak si zde zalyžujete i zadarmo. K vozu získáte volnou permanentku.
Ačkoliv plakát hlásá, že dál už nemusíme, samozřejmě jsme se vydali až do Špindlerova Mlýna. Jarní prázdniny poloviny Prahy tu byly znát, a nejspíš volno měli i školáci v Polsku a Nizozemsku… Zdejší sjezdovky tento nápor zvládaly k našemu překvapení velmi statečně, například Hromovka si uchovala kvalitu až do odpoledne. Parkování tu mají dobře zorganizované. Pokud přijedete včas, tak pod sjezdovkou Hromovka je bezplatný parking pro cca 250 automobilů. Další parkovací možnosti dobře signalizuje již při příjezdu světelná tabule, takže když si přispíte, zjistíte, kde je ještě volno. Zadarmo to však již být nemusí. Podrobněji o „Špindlu“ v druhé části reportáže (9.3.).
Liberecký kraj
Rozhodli jsme se poznat i další polské lyžařské středisko, ovšem kvůli tomu bylo třeba projet celé Podkrkonoší z Vrchlabí až po Harrachov. Na této trase doporučuji zastávku v Jilemnici, ovšem na tuhle návštěvu si udělejte dost času – je to dobrý tip na výlet pro odpočinkový den nebo v případě nepříznivého počasí.
Zdejší Krkonošské muzeum patří k nejnavštěvovanějším u nás a má to více důvodů (výstava o historii českého lyžování, skvěle upravené a stále doplňované pokoje zámku, aktuální zajímavé výstavy). Ale my jsme spěchali do Libereckého kraje do Harrachova, který byl doslova nabitý lyžaři.
Kromě lyžařských atrakcí, k nimž patří i můstky, nabízí Harrachov také návštěvu sklárny a pivovaru.
Z Harrachova je to jen kousek do Polska, po táhlé rovince silnice č. 10, která se často objevuje ve zpravodajství, že je ucpána kamiony, které kopec nemohou vyjet. Pro cestu do Polska tedy volte den, kdy nehrozí sněhová kalamita. Hned za hranicí je hojně navštěvovaný běžecký areál. Parkuje se zde podél silnice a na řadě dalších parkovišť, ze kterých můžete nastoupit přímo do upravované stopy. Taxu za auto tu mají jednotnou, 12 zlotých, tedy cca 70-80 Kč. Peníze můžete dostat zpět, když tu natankujete (nafta 4,60, benzin 4,44). Cenový rozdíl ovšem není již tak přitažlivý jako v době, kdy se u nás platilo za litr jakékoliv pohonné hmoty hodně přes 35 Kč. Tohle je ovšem nabídka pro běžkaře. Sjezdaři si musí zajet o 10 kilometrů dál, kde na severních svazích najdou největší krkonošský areál na polské straně (Szklarska Poreba).
Závěr
Krkonoše jsou nazývány také „pražské hory“. Dvojnásobně to platí pro dobu, kdy jsou jarní prázdniny v hlavním městě. Dobrou zprávou pro lyžaře je informace, že doba předlouhých front je takřka všude pryč. Podmínky a zázemí středisek se neustále zlepšují a je tu i možnost zpestřit si pobyt jednou exkurzí na polskou stranu. Lepší podmínky k tomu mají ti, kteří pobývají v Harrachově a okolí. Po silnici první třídy se tam dostanou bez problémů a krátkou trasou. Szklarska Poreba je navíc opravdu rozlehlý areál. Problémem návštěvy Karpacze je nutnost delší jízdy, například z Janských Lázní počítejte s téměř 90 kilometry tam a zpět… To je hodně a navíc po silnici, která v zimě nemusí být snadno sjízdná.
Vytipované lyžařské areály
Špindlerův Mlýn
- 13 sjezdovek/ 26 km (modré 38%, červené 54%, černé 8%)
- 11 vleků, 5 sedaček/ 20550 osob/1 h
- Skipasy
- Děti do 6 let zdarma, dětské skipasy do 12 let, junioři do 18 let
- Parkoviště na Hromovce, Medvědíně a H. Mísečkách zdarma.
Jedno z našich nejatraktivnějších (ale i nejdražších) středisek, které se přibližuje evropskému standardu. To platí především o sjezdovkách, co se týče „dopravního parku“, je zde co dohánět. Především ve Sv. Petru tratě obsluhují stařičká dvoj- a čtyřsedačka, v sezoně jsou zde tomu odpovídající fronty. S čekáním vás ale smíří skvěle upravené, široké tratě všech obtížností. Vedle Sv. Petru do skiareálu patři Hromovka, Medvědín, H. Mísečky a Labská, vše spojují skibusy. Bonusem jsou při dobrém počasí krásné výhledy, minusem vyšší ceny všeho než v jiných areálech a vysoká návštěvnost.
Černá hora – Janské Lázně
- 17 sjezdovek/15 km (modré 24%, červené 65%, černé 11%)
- 11 vleků, 1 sedačka, 1 kabina/11300 osob/1h
- Skipas 650Kč/den, 3160/6 dnů (včetně večerního lyžování zdarma)
- Skipas lze využít kromě Černé hory také v areálech Pec pod Sněžkou, Černý důl, Velká Úpa a Svoboda n. Úpou – celkem na 37,6 km sjezdovek.
- Děti do 6 let v doprovodu rodiče zdarma/den, dětské skipasy do 12 let, junioři do 18 let, zvýhodněné rodinné skipasy
- Parkoviště pod lanovkou 60 Kč/den.
Velké středisko se zázemím lázeňského města, které nabízí možnosti dalšího vyžití. Výhodou jsou dlouhé, převážně červené sjezdovky, v hlavní sezoně a při poměrně časté vyšší návštěvnosti bývají pro davy lyžařů příliš úzké a je třeba jezdit obezřetně a ohleduplně. Na vrchol jezdí moderní (a na našich horách jediná) osmimístná kabinová lanovka, sjezdovku Protěž obsluhuje čtyřsedačka, další mírné a cvičné sjezdovky kotvy a pomy. V tomto areálu si přijdou na své jak zkušení lyžaři, tak začátečníci i děti. Na vrcholu Černé hory a pod Protěží jsou velké restaurace, další možnosti stravování jsou ve městě. Nevýhodou areálu je placené parkoviště, i když přímo pod nástupní stanicí lanovky.
Pec pod Sněžkou
- 17 sjezdovek/12,5 km (modré 22%, červené 72%, černé 6%)
- 9 vleků, 1 sedačka/9520 osob/1h
- Skipas 650Kč/den, 3160/6 dnů (včetně večerního lyžování zdarma)
- Skipas lze využít kromě Pece také v areálech Černá hora Janské Lázně, Černý důl, Velká Úpa a Svoboda n. Úpou – celkem na 37,6 km sjezdovek.
- Děti do 6 let v doprovodu rodiče zdarma/den, dětské skipasy do 12 let, junioři do 18 let, zvýhodněné rodinné skipasy
- Parkoviště ve větší vzdálenosti (kromě jednoho), všechna placená.
Tradiční horské středisko rozložené na třech propojených svazích, kde stojí mnoho horských bud a chalup. Je tak možné ráno nasadit lyže a vyrazit na svah přímo od snídaně. I proto je Pec už mnoho let oblíbená především u školních lyžařských kursů. Svoji sjezdovku si zde najde každý. Horské boudy rovněž nabízejí pestré možnosti stravování a občerstvení. Díky nadmořské výšce zde spolehlivě leží sníh až do jara. Slabinou tohoto areálu je parkování. Nejbližší (kapacitně omezené) parkoviště je asi 200 m pod nástupem na vlek Javor, další jsou od všech sjezdovek dost vzdálená a stejně se na všech platí.
V areálech v Janských Lázních a Peci pod Sněžkou lze lyžovat na společný skipas. Z vrcholu Černé hory se dá přesunout do Pece, v některých úsecích za pomoci rolby a zase zpět skibusem, vše v ceně skipasu.
Herlíkovice – Bubákov
- 12 sjezdovek/11,2 km (modré 52%, červené 44%, černé 4%)
- 8 vleků, 2 sedačky/6200 osob/1h
- Skipas 590Kč/den, 2900/ 6 dnů
- Děti do 5 let zdarma, dětské skipasy do 140 cm, junioři do 18 let
- Parkoviště pod Žalým i Bubákovem zdarma
Dlouhé sjezdovky všech obtížností na Žalém obsluhuje čtyřsedačka, ke které se dostanete z parkoviště přibližovací kotvou. Bubákov nabízí široké sjezdovky menší obtížnosti. Výrazně zde zlepšili zázemí a výborné podmínky jsou pro parkování (bezplatné). Ze vzdálenějšího porkoviště jezdí skibus zdarma.
Harrachov
- 4 sjezdovky/8,6 km (modré 32%, červené 50%, černé 18%)
- 6 vleků, 2 sedačky/6050 osob/1h
- Skipas 590Kč/den, 2690/5 dnů
- Děti do 4 let zdarma, dětské skipasy 7-14 let, junioři 14-17 let
- Parkoviště placené
Tradiční lyžařský areál s kvalitními sjezdovkami z Čertovy hory a Rýžoviště, které patří k nejlépe upravovaným a s dostatkem sněhu zpravidla i na konci zimy. Nevýhodou je omezená kapacita a dobrá dostupnost pro lyžaře z Polska, bývá tudíž často přeplněný. Chybí také velké centrální parkoviště pod lanovkami. Středisko rozložené pod skokanskými můstky má typickou aktuální horskou atmosféru.
Rokytnice nad Jizerou
- 17 sjezdovek/ km (modré%, červené %, černé %) údaje nesouhlasí s ofic. stránkami
- 6 vleků, 2 sedačky/7620 osob/1h
- Skipas 620Kč/den , 3070/6 dnů
- Děti do 4 let zdarma, dětské skipasy 4-13 let, junioři 14-17 let
- Čtyři centrální parkoviště u areálu Horní Domky, kapacita 700 míst, nejbližší z nich 125Kč/den.
V jednom z nejoblíbenějších areálů najdete ty nejdelší sjezdovky na našich horách – široká, přehledná červená má 2,6 km a pohodová modrá měří dokonce přes tři kilometry! Na vrchol areálu Horní Domky na jižním svahu Lysé Hory vede čtyřsedačková lanovka, spíše cvičný a rodinný areál Studenov obsluhují vleky. Ke stravování slouží velká restaurace u nástupu na sedačku.
Paseky nad Jizerou
- 10 sjezdovek/10 km (modré 62%, červené 38%)
- 4 vleky, 1 sedačka/5700 osob/1h
- Skipas 450Kč/den , 2430/6 dnů
- Děti do 4 let zdarma, dětské skipasy 4-13 let, zvýhodněné rodinné skipasy
- Čtyři parkoviště, z toho tři zdarma
Menší středisko s poklidnou atmosférou nabízí široké a nepříliš náročné sjezdovky. Leží poněkud ve stínu věhlasnějších okolních areálů, což přínáší výhodu, že se málokdy potýká s nadměrným množstvím návštěvníků.
Benecko
- 9 sjezdovek/5,3 km (modré 52%, červené 40%, černé 8%)
- 11 vleků, 1 sedačka/10350 osob/1h
- Skipas 450Kč/den, 2490/6 dnů
- Dětské skipasy do 12 let
- Parkoviště u hlavní sjezdovky zdarma, ostatní placené
Rodinný areál s pravou horskou atmosférou a krásnými výhledy na Krnokoše je vhodný pro začátečníky a rodiny s dětmi. Na své si však alespoň částečně přijdou i zkušenější lyžaři na jedné kratší černé a červených sjezdovkách.
Malá Úpa
- 6 sjezdovek/3,7 km (modré 80%, červené 20%)
- 7 vleků/4870 osob/1h
- Skipas 550 Kč/den, 2500 Kč/6dnů
- Děti do 6 let zdarma, zvýhodněné rodinné skipasy
- Jednodenní parkoviště pro návštěvníky areálu zdarma
Středisko složené ze dvou malých lyžařských areálů – U Kostela s převážně modrými sjezdovkami a Pomezky, který tvoří nová červená sjezdovka přímo nad Pomezními boudami. U dojezdu červené je rovněž nová velká samoobslužná restaurace. Skipas pro obě místa je společný.
Karpacz-Kopa
- 7 sjezdovek/6 km (modré 65%, červené 18%, černé 17%)
- 5 vleků, 3 sedačky
- Skipas 60 PLN (15 eur)/den
Lázeňské město a lyžařské středisko. Ačkoliv téměř pětina sjezdovek je avizována černou barvou, uspokojí zejména méně náročné lyžaře. Moderní šestisedačková lanovka (jezdí v sezoně až do 22 h) patří nejlepším v Krkonoších po obou stranách hranic. Nejdelší sjezdovka měří 1100 m a další obsluhují vleky. Plus představuje zázemí městečka a služby na velmi dobré úrovni, ale ceny jsou „krkonošské“ a horské.
Sklarska Poreba
- 7 sjezdovek/15 km (modré 23%, červené 64%, černé 13%)
- 5 vleků, 3 sedačky
- Skipas 91 PLN (22 eur)/den
http://www.szklarskaporeba.pl/cs/sport-a-rekreace/zima/sjezdove-lyzovani/lyzarske-sjezdovky.html
Toto středisko patří k největším v polských Krkonoších. Na své si zde přijdou i nejzkušenější lyžaři na černé sjezdovce FIS zvané „Střecha“. Také zde mají moderní (expresní) šestisedadlovou sedačku. Nejdelší zdejší „červenomodrá“ jszedovka sjezdovka měří téměř čtyři kilometry, další dvě mají 3550 m. Díky ideálním klimatickým podmínkám se zde bez problémů udrží poměrně kvalitní sněhová pokrývka až do jara.