Špičák na Šumavě v Železné Rudě má jako slogan „špičkové sjezdovky“. Oprávněně, vždyť kromě jiného tu mají jednu z nejstrmějších černých sjezdovek na našem území. O současnosti i budoucnosti jsme hovořili s Vladimírem Kasíkem, spolumajitelem areálu.
Jako motorista musím položit první otázku na parkování. To je bolavým místem Špičáku.
Už to mohlo být vyřešeno, ale dostali jsme povolení k výstavbě nového parkoviště o dva měsíce později, než jsme potřebovali, a v závěru ještě do prací zasáhlo počasí. Takže až od příští sezony bude k dispozici nové parkoviště pro 230 osobních automobilů, jen 150 m od areálu. Z parkoviště se rovnou sjede na sjezdovky, zpět povede bezplatný vlek.
Jaké mají motorizovaní lyžaři nyní možnosti k zaparkování?
Především je tu bezplatné parkoviště Kaskády pro 300 osobních automobilů a 50 autobusů. O víkendech a jarních prázdninách jezdí nonstop od parkoviště Kaskády k hotelu Sirotek bezplatný skibus, takže se lze dostat bez námahy na sjezdovky i zpět. Jsou tu i soukromá parkoviště: jedno blízko sjezdovek má kapacitu 90 aut a celodenní parkování přijde na 100 Kč. Na předložený parkovací lístek dáváme slevu 50 Kč na jednu permanentku.
Na Špičák se kdysi jezdilo hlavně vlakem.
Ano, nádraží je od sjezdovek pouhých 200 m. Z Klatov sem přijíždí vlak co hodinu. Kdysi ranní vlak přivezl vždy stovky lyžařů, vleky jsme tehdy museli pouštět hned po jeho příjezdu. V současné době je už o tento způsob dopravy malý zájem, což je škoda. Ovšem změnila se i výstroj, kdysi lyžařské boty byly přijatelnější na cestování, než dnešní přezkáče.
Nádraží je od nástupu na lanovku na Špičáku vzdálené jen 200 m. Nejbližší parkoviště je soukromé, ale areál dotuje polovinu parkovného slevou na skipas.
Jaké novinky poznali lyžaři v letošní sezoně na Špičáku?
Na prvním místě to je nový systém odbavování, který je i rychlejší a modernější. Kdo si pořídí permanentku na vratnou zálohu 100 korun, ten si může „nabít“ skipas přes internet. V zásadě stačí dát číslo permanentky, zvolit „předplatné“ a po internetu zaplatit. Po příjezdu již může rovnou na sjezdovku. Díky tomuto systému AXESS jsme mohli zavést i společnou permanentku s areálem Nad nádražím.
Letošní novinkou je i Czech pass, tedy skipas platný téměř v třiceti českých lyžařských střediscích. Také na Špičáku. Jaký je váš názor na tento skipas a na novou Asociaci horských středisek ČR?
Začnu od konce. Takovou organizaci česká lyžařská střediska potřebovala, dosavadní střešní orgán ALDR – tedy Asociace lanové dopravy – měla přece jen jiné zájmy. Velké areály potřebovaly mít možnost jednat se státem o problémech, které sužují české lyžování. Důležité také je, že v této asociaci neplatí jeden hlas – jeden areál. Není to snaha o převahu nad menšími areály, ale pokud by to bylo 1:1, tak ta organizace bude těžko fungovat. Ale menší areály se necítí diskriminovány, což naznačuje fakt, že se jich hlásí stále více o členství. Špičák patří mezi osm zakladatelů, což i naznačuje náš postoj
A co Czech pass?
Myslím, že je to velmi dobrá věc a popravdě řečeno, pro skiareály docela drahá. Ale rozhodně to pomohlo k tomu, aby se veřejnost dozvěděla o nové organizaci, aby se české a moravské areály představily jako jedna společná platforma. Pro lyžaře je to myslím velmi výhodné, navíc to pomůže k tomu, aby domácí lyžaři poznali více areálů. Pokud museli kupovat vždy permanentku, třeba i cestu do hor odložili. Takhle mají možnost poznat za zimu řadu lokalit a určitě jezdí do hor častěji a je to pro ně zajímavější.
Dětský areál Pohádkové Česko má pro malé lyžaře řadu atrakcí i pohyblivý koberec.
Co plánujete na Špičáku na další roky?
Ve střednědobém výhledu je to zmíněné parkoviště a pak multifunkční objekt, kde by byla restaurace alpského typu, terasa, servis a další zázemí. Důležité pro nás bude i vybudování nové nádrže, díky níž budeme moci posílit zasněžování. Ze 40 l za minutu na 100 až 120 l. Dlouhodobou vizí je pak rozšíření sjezdovek na severní svah a karusel s Pancířem.
Česká lyžařská střediska v posledních letech často zlikvidovala fronty u lanovek, ale „husto“ tak leckdy bývá na sjezdovkách. Špičák, pokud vím, tento problém nemá.
Ano, před několika lety se nám podařilo rozšířit sjezdovky. Nyní máme 14 hektarů sjezdovek a kapacitu lanovky 2400 osob za hodinu, takže co se týká prostoru a počtu lyžařů, máme poměr, jaký najdete spíš v Alpách.