V Česku existuje přes 200 lyžařských středisek. Komu takový výběr nestačí a současně nechce z české kotliny jezdit daleko, například až do Alp, pro toho mapujeme situaci na druhé straně českých pohraničních hor.
Reportážní cesty naplánované na leden letošního roku omezily možnost poznání jednotlivých středisek „na vlastní lyže“, nicméně zmapování jednotlivých míst na sníh macešská zima nezabránila.
Pohoří s vhodnými lyžařskými areály po obou stranách hranic je hodně a proto jsme celé mapování rozdělili na několik etap. Těžko někdo bude putovat po hranicích a každý den lyžovat jinde, i když by to také bylo možné. Tyto články mají však před jarními prázdninami dát informace těm, kteří například týdenní pobyt na horách s dětmi nechtějí prožít jen v jednom areálu. V závěru článku uvádíme jednotlivé etapy a termín jejich prezentace. K popisu reportážní cesty přidáváme samozřejmě základní informace o jednotlivých skiareálech. V některých případech i osobní zkušenosti, ať již aktuální, nebo získané již dříve.
Vhodné auto nebo dobré vybavení
Prvním předpokladem spokojené cesty do hor je vhodný automobil. Kvůli týdnu lyžování nikdo nebude kupovat čtyřkolku, ovšem i obvyklý rodinný vůz je nutné vybavit. Prvním předpokladem jsou kvalitní zimní pneumatiky, druhým správné sněhové řetězy. Pamatovat je třeba také na zimní směs v ostřikovači, ošetřit těsnění dveří, aby nepřimrzlo a také na další zimní výbavu (lopatka, smetáček, škrabka na sklo, přípravek na rozmrazení zámku).
Tento reportážní záměr jsme spojili s testováním několika velmi vhodných automobilů, všech s pohonem všech čtyř kol. To je výhoda, kterou v horách oceníte velmi často a dokonce i v dobách, kdy silnice v lednu v nížině leckde připomínají májové vozovky. Platí to například na popojíždění po parkovišti s vodou z tajícího sněhu na ledu nebo při překonávání zbytků navátého sněhu na trase v horní části příjezdu do střediska. Mimochodem, ačkoliv při většině reportážních cest nebylo ani v podhůří po sněhu památky, na parkoviště u vleků jsme zpravidla dojížděli po bílé vozovce! Se čtyřkolkou jsme vždy mohli zapomenout na řetězy.
Suverénní Subaru
Pro první etapu v Krušných horách jsme „automobilovou laťku“ nasadili hodně vysoko. Reportážní okruh jsme absolvovali s vozem s permanentním pohonem všech čtyř kol, SUV Subaru Forester 2.0D Executive. V den cesty bylo pošmourno, v Krušných horách padal i nový sníh, takže jsme vyzkoušeli všechny typy silnic. Suchou dálnici v nížině, mokré komunikace v podhůří, sněhem a ledovou krustou pokryté „okresky“ i čerstvým sněhem pokryté příjezdové komunikace přímo k lyžařským střediskům.
Forester si na všech silnicích vedl naprosto suverénně. V žádném okamžiku jsme nezaznamenali nějaký problém, dokonce ani na parkovišti, kde zbytky sněhu tály a vytvářely klouzačku, na níž bylo těžké udržet rovnováhu. U Subaru nemusíte myslet na to, zda jste zvolili správný režim pro horský terén a zda jste „nezapomněli“ přepnuto jen na pohon přední nápravy. Vzhledem k náročnosti trasy nás naprosto uspokojila také spotřeba: průměr za celou cca 385 km dlouhou cestu byl jen 6,8 l/100 km, což na dvoulitrový motor a relativně vysokou hmotnost SUV s permanentním pohonem všech čtyř kol je velmi dobrý výsledek. Více si o zkušenostech s tímto modelem přečtěte v samostatně zveřejněném testu.
Krušnohorská moderna
Pro první etapu jsme vybrali aktuální lyžařský krušnohorský šperk: skiareál Klínovec. Z Prahy se dá jet různými trasami: plánovač vybral směr na Chomutov. Cesta po silnici č. 7 má výhodu v tom, že část trasy vede po čtyřproudé silnici (R7) a také další úseky až do Chomutova a také za ním směrem do hor jsou přehledné a vcelku rychle průjezdné. Před Chomutovem na velké křižovatce s odbočením na Kadaň by nováček na trase však jistě přivítal již ukazatel na Klínovec, a další by se hodil při stoupání na Horu Sv. Šebestiána. Informační tabule u odbočky ze „sedmičky“ na silničku č. 233, která již vede ke Klínovci, tuto informaci postrádají. Ukazatele avizují vesničku Výsluní a Vejprty, což lze na mapě nastudovat, ale připomenutí Klínovce by tady bylo vítané. Ještě že nás nasměrovala dobře fungující navigace Foresteru, jinak bychom možná dojeli až na nedaleký hraniční přechod. Pár kilometrů před odbočkou byl totiž velký billboard s informací, že na Klínovec je to nějakých 30 km, takže jsme čekali výraznou informaci i na odbočce.
Silnice č. 233 již má český horský charakter, klesání a stoupání, úseky vystavené bočnímu větru a tudíž je třeba počítat jak se sněhovými jazyky, tak zúžením sněhovými bariérami. Tady přeskočím na závěr reportáže: zpět jsme jeli z Klínovce přes Boží Dar a Jáchymov. Cesta je to o kousek delší, ale v době plné a pravé zimy možná jistější. Zejména pro majitele vozidel s pohonem jen dvou kol zvlášť od této zimy, kdy byla modernizována sjezdovka a lanovka do Jáchymova, výhodnější a navíc kratší. Až do Jáchymova lze většinou dojet bez potřeby nasazovat řetězy. Odtud se dá dojet na parkoviště pod novou čtyřsedačkou, kde končí nejdelší zdejší sjezdovka (č 1. – Jáchymovská) a není třeba pokračovat na Boží Dar a dále až do centra střediska.
Tip pro dny s dobrým rozhledem: ze silničky č. 219 lze na Klínoveckém rozcestí odbočit a dojet přímo na vrchol Klínovce pod rozhlednu, což ale v době například jarních prázdnin nebude tak jednoduché jako při naší lednové reportáži v době minimální návštěvnosti. Jinak celý areál lze během dne dobře poznat pomocí nových pohodlných lanovek.
Krátké vzdálenosti
Klínovec v této oblasti není rozhodně osamocen. Než se však budeme věnovat těm vzdálenějším skiareálům v okruhu až několika desítek kilometrů, tedy dostupných na jednodenní výlety, tak má přednost Fichtelberg (Oberwiesenthal). Ten spojuje s Klínovcem skibus i společný skipas (od jednoho a půl dne). Bohužel propojení lanovkou je stále jen v přípravě, takže kdo chce této možnosti využít, tak musí sednout do auta, nebo zmíněného skibusu a popojet směrem na Boží Dar. Cestou si můžete prohlédnout parkoviště u horní stanice lanovky areálu Boží Dar – Neklid, kde byste si však museli koupit další skipas.
Po silnici z Božího Daru přijedete na kruhový objezd, kde první odbočka doprava vede na Fichtelberg. Tam máte možnost již před příjezdem do městečka Oberwiesenthal zaparkovat na P12 (běžkaři), ovšem pozor! Parkoviště je na rozdíl od českých parkovišť na Klínovci nebo u Neklidu (a všech dalších českých střediscích, které jsme vytipovali) placené. Troškaři zde nejsou: hodina 1 euro, celodenní parking 4 eura.
Ke sjezdovkám můžete dojet obchvatem nebo také projet městečkem a poznat zdejší atmosféru. Řada ulic je zde jednosměrná. Kousek pod náměstím najdete Penny Market, kde se dají doplnit zásoby a případně nakrátko nechat auto při obchůzce náměstí. Na konci městečka se dostanete zase na obchvat, z něhož se dá dobře dojet na parkoviště pod sjezdovkami. I zde se samozřejmě platí, takže kdo chce lyžovat, ten chytře zaparkuje na české straně a do Oberwiesenthalu se nechá převézt skibusem, který staví nedaleko rozhledny na vrcholu Klínovec. O fichtelbergských a oberwiesenthalských sjezdovkách podobně jako o lyžařských terénech skiareálu Klínovec v představení jednotlivých lyžařských středisek.
Kam z Oberwiesenthalu?
Pokud byste chtěli poznávat další terény na německé straně, pak při návratu z Oberwiesenthalu odbočte doprava směr Rittersgrün. Silnička zde kopíruje státní hranici a dokonce i v této na sníh zatím chudé zimě zde nechyběli běžkaři. Zdejší náhorní planina nabízí mnoho kilometrů upravených stop, ale sjezdaři tu moc zábavy nenajdou. Motorista na německé straně ovšem ocení dobře ošetřené silnice a jejich kvalitní povrch.
V Rittersgrünu představuje největší zajímavost železniční muzeum. Návrat na české území vede menší oklikou přes Breitenbrunn a Johann Geoergenstadt. V Breitenbrunnu za dobrých sněhových podmínek bývá v provozu jeden vlek na svahu dlouhém 400 m (den 10 euro, nejlevnější bodová jízdenka za 2 eura). Za samostatný lyžařský výlet tento miniareálek však nestojí. „Odměnou“ za tuto zajížďku může být pro někoho exkurze přes proslulou pohraniční tržnici v Potůčkách, kam lyžaři z obou stran jezdí za bazénem s protiproudem (hodina jen 70 Kč, rodina se dvěma dětmi 160 Kč), saunou i wellness. Proč tam jezdí ti, kteří nakupují, to jsem při pohledu na zdejší výstavu zboží nepochopil. Co na té nabídce Němce při jejich výběru a masivních slevách při výprodejích přitahuje, tedy kromě zpravidla falšovaného značkového zboží…
Pokud je vaším zájmem si zpestřit pobyt na horách střídáním areálů, tak je nejlepší ze zmíněného kruhového objezdu před Božím Darem (při příjezdu od Klínovce) se vydat na Jáchymov, kde v serpentině odbočíte na Abertamy/Pernink. Tady máte na výběr zcela nový areál Plešivec, který je v provozu teprve druhou sezonu, případně hned tři areály v Perninku (Pod nádražím, Nad nádražím, Velfink Pernink). Můžete zaparkovat (zadarmo) dole v Perninku, ale také – zejména máte-li čtyřkolku – si vybrat dobrodružnější výjezd až na nádraží u horní stanice vleku, který zde avizují jako nejdelší sjezd ve městě. Dojet sem ovšem můžete z Karlových Varů i vlakem, který končí v Potůčkách. Jízdenka vám navíc zlevní v Perninku skipas o 10 procent. Přímo v Jáchymově můžete také vyzkoušet celkem tři kilometry sjezdovek areálu Náprava, k němuž se odbočuje kousek nad náměstím a projíždí nejdřív skrz areál dolu Svornost. Nedaleko jsou i Nové Hamry se čtyřmi vleky.
Bublava: celodenní výlet
Vzhledem k malým vzdálenostem lze jak na Plešivec i do Perninku, případně na další sjezdovky v Jáchymově nebo běžkařské stopy v Německu i na české straně, vyrazit třeba po obědě. Tato část Krušných hor však nabízí ještě jeden cíl, i když si na něj je třeba přivstat. Přibližně hodinu jízdy od Klínovce, na kterém byste mohli mít základnu pro týdenní pobyt na horách, se lze dostat přes Abertamy, Nejdek (silnice č. 219) a Kraslice (silnice č. 210) do Bublavy, což je velmi příjemný rodinný areál pyšnící se jak vstřícnými cenami, tak dopravními prostředky pro lyžaře bez front. I zde je možné kombinovat lyžování na české a německé straně (Schöneck), ovšem společný skipas platí jen při koupi vícedenního skipasu. Zajímavá může být i prohlídka Kligenthalu, jehož lyžařské středisko však proslulo svým areálem pro skokany a běžkaře. Sjezdaře zdejší „loučky“ nejspíš neuspokojí, nicméně milovníci běžecké stopy zde budou velmi spokojeni.
Jaké koupit skipasy?
Kombinaci různých středisek lze dobře využít při koupi skipasu 3 z 5 dnů nebo 5 ze sedmi dnů. Volno můžete využít k návštěvě jiných areálů, případně odpočinku, nebo jinému programu – to v případě nepříznivého počasí. Tyto skipasy sice vyjdou například na Klínovci o 150, resp. 160 korun dráž než v případě standardního tří- pětidenního skipasu (1920/1770 Kč, 2760/2600 Kč – ceny pro společný skipas s Fichtelbergem), ovšem možnost volby a variability za to stojí.
Lyžařská turistika podél českoněmeckých hranic vyžaduje ovšem dobrou přípravu, zvláště v zimě tak skoupé na sníh. V době naší reportážní cesty se lyžovalo na Klínovci, Plešivci, Božím Daru/Neklidu i na Fichtelbergu, ovšem obtížné podmínky vyjádřil dobře povzdech muže od vleku v Perninku (areál Nad nádražím): „Fungujeme, ale nejsou lidi“.
Všechny zmíněné areály mají ovšem k dispozici sněžná děla, takže v případě teplot pod bodem mrazu lze počítat s tím, že se bude lyžovat přinejmenším na části sjezdovek.
Vytipované lyžařské areály
INTERSKIREGION (FICHTELBERG + KLÍNOVEC)
Dva největší lyžařské areály v Krušných horách, český Klínovec a německý Fichtelberg se spojily do střediska s názvem InterSkiregion. Ten svou kvalitou a nabídkou lyžařských tratí už může soupeřit s krkonošskými areály.
Společně nabízejí 33 km sjezdových tratí (90 % uměle zasněžováno), které obsluhuje 22 lanovek a vleků (včetně jedné kabinky) s hodinovou kapacitou 21 700 osob. Oba areály nabízejí samozřejmě společný skipas. Jednodenní platí vždy jen v tom areálu, kde byl skipas zakoupen, od jednoho a půl dne již lze na skipas lyžovat v obou areálech bez omezení. K výhodám InterSkiregionu patří i zázemí ve městech Jáchymov a Oberwiesenthal, a to jak nákupní, tak pro další sportovní aktivity a zábavu. Mezi oběma středisky jezdí sedmkrát denně bezplatný skibus (doba jízdy 20 minut).
KLÍNOVEC (760 – 1244 m n. m)
- 11 sjezdovek/18,2 km (modré 41%, červené 38%, černé 20%)
- 11 lanovek a vleků/13 550 osob/1h
- Skipas 650 Kč/den – 2940 Kč/6 dní
- Děti do 6 let zdarma, dětské skipasy do 16 let, zvýhodněné rodinné skipasy
- Parkoviště (1400 míst) zdarma
Skiareál Klínovec je po další modernizaci jasnou jedničkou v lyžařské nabídce v Krušných horách (převyšuje počtem a kapacitou lanovek i náročností tratí partnerský Fichtelberg). Novinky pro letošní sezonu: čtyrsedačka do Jáchymova, která nahradila starou jednosedačku a takřka tříkilometrová až 100 m široká sjezdovka rovněž k Jáchymovu. Tato modernizace usnadnila a zkrátila dopravu lyžařů k areálu. Nový je i dětský park s posuvným pásem.
Klínovec má kvalitní dopravní síť (již tři čtyřsedačky), dlouhé a náročné sjezdovky i dobrou nabídku pro méně zdatné lyžaře. Velmi kvalitní je nabídka pro rodiny s dětmi, pro které jsou připraveny i zvýhodněné skipasy.
FICHTELBERG (744 – 1214 m n. m)
- 11 sjezdovek/15 km (modré 47%, červené 40%, černé 13%)
- 7 lanovek a vleků/6500 osob/1h
- Skipas 25 euro/den – 113 euro/6 dní
- Děti do 7 let zdarma, dětské skipasy do 16 let, zvýhodněné rodinné skipasy
Parkoviště placená (den/4 eura)
Tento skiareál přitahuje také rozsáhlou infrastrukturou lázeňského města Oberwiesenthal, mimochodem s výškou 914 m n. m nejvýše položené město v Německu. Kromě sjezdovek a lyžařských stop tu najdete také skokanský můstek (vyrostl tu olympijský vítěz Jens Weissflog, který tu nyní má hotel), snowpark a snowtubing. Ačkoliv většina z 11 sjezdovek nepatří mezi nejnáročnější, pod historickou kabinovou lanovkou vede závodní sjezdovka FIS, která uspokojí i zdatné lyžaře. Nejdelší sjezdovka měří bezmála tři kilometry. Kromě kabinky vozí na vrchol Fichtelbergu (1215 m n. m) a sousedního Malého Fichtelbergu (1206 m n. m) také sedačkové lanovky, mezi nimiž jsou i dvě dnes už málo vídané jednosedačkové. K dispozici je i řada vleků. Běžkaři tu mají k dispozici celý sportovní areál se stadionem (možnost večerního běžkování) a celkem 75 kilometrů tratí. Sáňkaři zde najdou dráhu dlouhou 1640 m.
Visutá lanovka patří k nejstarším v Evropě. Poprvé byla v provozu v roce 1924 a během šestiminutové jízdy překoná převýšení 303 m a vzdálenost 1175 m. Nabízí i skvělé výhledy. Před dvěma roky byla pečlivě zrekonstruována a výstup nahoře upraven tak, aby usnadnil nástup lyžařů na svah.
PLEŠIVEC (700 – 1023 m n. m.)
- 8 sjezdovek/12 km
- Kapacita lanovek a vleků – 14 581 osob/1h
- Skipas 590 Kč/den – 2700 Kč/6 dní
- Děti zdarma do 6 let, dětské skipasy do 15 let, zvýhodněné jednodenní rodinné skipasy
- Parkoviště (1000 míst, tři lokality) zdarma
Tento skiareál vznikl pod vrcholem Plešivce a loni absolvoval první sezonu. Existují dvě nástupní místa: ve Pstruží nedaleko obce Merklín a nedaleko města Abertamy. Na vrcholu Plešivce se sbíhají tři čtyřsedačkové lanovky. Dolů do tří světových stran vede celkem sedm vesměs širokých sjezdovek všech obtížností. Horní partie jsou vždy strmější, dojezdy mírné. Hodí se tedy pro náročnější lyžaře, ale zázemí je zde i pro začátečníky (po jedné modré se dostanou z vrcholu snadno i slabší lyžaři) a rodiny s malými dětmi. Potenciál je velký, nyní lze přát Plešivci jen na sníh kvalitní sezonu. Vybudováno bylo i potřebné zázemí (skiservis, půjčovny, dětská škola, občerstvení). Horní část areálu má velmi slušnou nadmořskou výšku, vrchol Plešivce přesahuje tisíc metrů, ale spodní partie v případě mírné zimy mohou mít obtíže, i když areál je možné stoprocentně zasněžovat a k dispozici jsou velmi moderní sněhová děla.
BOŽÍ DAR
V nejvýše položeném městě v naší zemi (1028 m n. m) samozřejmě nechybí v okolí lyžařské areály, které těží ze zázemí městečka, v němž nechybí kromě základní občanské vybavenosti také služby pro turisty (zimní i letní). Vybrat si můžete hned ze dvou areálů a více než 10 sjezdových tratí, přičemž na některé můžete vyjet přímo od božídarských hotelů a pensionů, k těm vzdálenějším se dostanete pomocí vleků a lanovek nebo skibusem. Několik parkovišť v Božím Daru je pro návštěvníky i lyžaře obou areálů zdarma.
NEKLID (850 – 1135 m n. m.)
- 10 sjezdovek/6,2 km (modré 35%, červené 60%, černé 5%)
- 7 lanovek a vleků/6830 osob/1h
- Skipas 490 Kč/den – 2150 Kč/6 dní
- Děti do 6 let zdarma, dětské skipasy do 12 let, zvýhodněné rodinné skipasy (děti do 15 let)
- Parkoviště (cca 350 aut) zdarma
Lyžařský areál Neklid je ten větší ze dvou přímo v Božím Daru a jeho lanovky jsou jen několik stovek metrů od obce. Výjimkou je sjezdovka za Hotelem Praha, na níž je přístup právě u hotelu. Tato sjezdovka je vhodná pro rodiny s dětmi a začátečníky. Neklid nabídne i snowpark a řadu sjezdovek s různou obtížností. Novinkou je nový skiareál Hranice, kam vede vlek přímo z Božího Daru. Sjezdovky Neklidu jsou vesměs velmi široké, a ačkoliv se jedná o tradiční středisko, modernizace ho upravuje pro současné potřeby lyžařů.
www.skiarealneklid.cz, www.skiarealhranice.cz
NOVAKO (984 – 1024 m n. m)
Malý rodinný areál najdete přímo v centru Božího Daru. Ideální je zejména pro rodiny s dětmi a lyžařské začátečníky, pro zábavu tu mají např. i snowtubingovou dráhu. Tři vleky a jeden dětský mají hodinovou kapacitu 2450 osob a svahy jsou zde stoprocentně modré. Zdarma je parkoviště s kapacitou 80 míst.
BUBLAVA/STŘÍBRNÁ (610 – 802 m n. m)
- 8 sjezdovek/4,9 km (modré 45%, červené 46%, černé 9%)
- 8 lanovek a vleků/7200 osob/1h
- Skipas 450 Kč/den – 2100 Kč/6 dní
- Dětský skipark zdarma, dětské skipasy do 15 let, zvýhodněné rodinné skipasy
- Parkoviště (250 míst) zdarma
Za lyžováním na Bublavě musíte do nejzazšího koutku Krušných hor, kde najdete příjemné rodinné středisko s rozlehlými sjezdovkami a přívětivou cenovou politikou. Například dětské hřiště včetně zázemí (ohřívárna) je k dispozici zcela zdarma. Od roku 2011 tu mají lyžařskou houpačku – přibyla totiž další široká a kilometr dlouhá červená sjezdovka směrem k obci Stříbrná. Pod vrcholem Bleibergu najdete na bývalém doskoku zdejšího můstku úsek splňující parametry černé sjezdovky. Silničku na Bleiberg, kde funguje horská chata s klasickým interiérem a příjemnou nabídkou tradičních jídel překonává malý můstek. Atrakcí areálu je snowpark a pokud jsou vhodné sněhové podmínky, tak i ručně kopaný sněhový tunel. Tří a vícedenní skipasy umožňují rovněž lyžování v areálu Schöneck, ovšem v jeden den nelze lyžovat v obou areálech.
SCHÖNECK (770 – 820 m n. m)
- 4 sjezdovky/2 km
- 4 lanovky a vleky/2000 osob/1h
- Skipas 18 euro/den – 84 euro/6 dní
- Děti do 6 let zdarma, dětské skipasy do 16 let, zvýhodněné rodinné skipasy
- Parkoviště zpoplatněno
Malému, ale docela modernímu areálku na okraji vesničky Schöneck u cvičného svahu (jeden z pojízdných koberců je dokonce zastřešený) s lehkými modrými sjezdovkami dominuje obří hotel, jehož poněkud socialistická podoba skrývá moderní zázemí včetně akvaparku. Hlavní sjezdovku obsluhuje nová čtyřsedačka, od níž vede v dolní části poctivá červená (možnost objezdu lehčí variantou). Slalomák na protilehlém svahu obsluhovaný vlekem má strmý jen začátek. Občerstvení najdete u nástupních stanic sedačky a vleku. Z velkého parkoviště (placené) se chodí ke sjezdovkám pěšky. Vícedenní permanentky z Bublavy jsou platné také na Schonecku.
PERNINK
Obec s hornickou tradicí je zajímavá mj. svým propojením lyžařských areálů s nádražím, které patří k nejvýše položeným v ČR. Kdo dorazí vlakem, má na skipas ve dvou ze tří areálů (se slovem nádraží v názvu) slevu 10 procent. Oba „nádražní“ areály nyní spolupracují a nabízejí větší prostor pro lyžování a rozsáhlejší služby. Nedaleké Potůčky pak poslouží jako zázemí pro rehabilitaci (bazén s protiproudem, sauna, whirlpool).
PERNINK-NÁDRAŽÍ
Tři vleky obsluhují areál, který stejně jako ostatní v obci je zaměřen na rodiny a méně náročné lyžaře. Zajímavý je provoz až do 18 h, což umožňuje zalyžovat si i těm, kteří přijdou po práci a nechtějí čekat na večerní lyžování. Rodinné balíčky (druhé dítě s oběma rodiči zdarma) a senioři od 65 let mají slevu 20 procent. Denní skipas 210 Kč, pětidenní 1200 Kč.
PERNINK-NAD NÁDRAŽÍM
Tento areál se pyšní nejdelší sjezdovkou v obci (560 m). Parkování zdarma 100 m od vleku. Obtížností je stejně jako další dva v obci vhodný i pro úplné začátečníky, ale zajímavá místa tu najdou i zdatnější lyžaři a snowboardisté. Perfektní je i napojení areálu na několik desítek dlouhé, strojově upravované běžecké tratě.
VELFINK PERNINK
Zaměřen na nenáročné lyžaře a rodiny, jimž ale poskytne díky zasněžování celého areálu většinou dobré sněhové podmínky. Lyžařská škola se zkušenými instruktory pro malé i velké, kteří například chtějí nově zvládnout snowboard. V areálu pořádají často i zábavné akce (maškarní bály, koncerty, silvestrovské oslavy. Osvětlený běžkařský okruh je napojen na běžkařskou magistrálu.
JÁCHYMOV-NÁPRAVA
Bezprostředně nad lázněmi Jáchymov v nadmořské výšce 800 – 930 m najdete rodinné středisko s tratěmi různých obtížností. Nová kotva má kapacitu 1100 osob/hod. Sjezdovky mají celkovou délku 3,6 kilometrů , na dvou sjezdovkách funguje i večerní osvětlení. Pod svahy se lze i ubytovat, nechybí tu restaurace a parkování je zdarma. Pikantnost: z Jáchymova musíte projet areálem dolu Svornost. Náprava patří mezi klidnější areály a sjezdovky nebývají přeplněny.
PŘÍHRANIČNÍ LYŽOVÁNÍ
- 1) Krušné hory – Klínovec není osamocen (23. 1.)
- 2) Krušné hory – Malé, ale přitažlivé areály (25.1.)
- 3) Šumava – Česká, německá, rakouská (připravujeme)
- 4) Krkonoše – Jaká je polská strana? (připravujeme)
- 5) Orlické hory – Mají Říčky a Deštná konkurenci? (připravujeme)