Pád zdi a znovusjednocení Německa patří k nejvýznamnějším okamžikům novodobé historie Německa. Tyto dvě události i 25. výročí od obou událostí poznamenaly i turistickou nabídku. Symbolicky bylo připraveno 25 témat.
Prostřednictvím různých marketingových a dalších opatření prezentuje DZT (Německá centrála pro turistiku širokou a rozmanitou turistickou nabídku Německa. Na stránkách www.germany.travel/faszination-einheit naleznou zájemci multimediální prezentaci 25 zajímavých úhlů pohledu na dnešní Německo.
Velký důraz je v jubilejním roce kladen na to, co se návštěvníkům nabízí na území bývalé NDR. Ve východních spolkových zemích najdete 31 ze 104 německých přírodních parků, šest z 15 biosférických rezervací, sedm z 15 národních parků a deset z 39 památek UNESCO.
Jednotlivým tématům se postupně budeme věnovat podrobněji. Některé jsou sice i minulostí, například Festival světel v Lipsku, každoročně uskutečňovaný k výročí manifestace 70 000 demonstrantů, která rovněž přispěla v roce 1989 k pádu komunistického režimu. Nyní přinášíme jen stručný nástin aktuálních témat DTZ.
Berlín jako symbol, Hamburg na víkend
Symbolem sjednocení je především Berlín. O víkendu 8. a 9. listopadu se tam uskuteční velká oslava pádu Berlínské zdi, přičemž její existence bude symbolicky vyznačena svítícími balónky. Zeď byla postavena 13. srpna 1961 a v následujících letech několikrát zvyšována a někde i zdvojována. V obchodech ji připomíná řada „originálních“ a „certifikovaných“ úlomků, mj. vkomponovaných do pohledů, přívěsků a dalších suvenýrů. Jeden původní úsek poznamenaný snahou o likvidaci i aktivitou turistů najdete nedaleko Friedrichstrasse. Z mnoha strážních věží se uchovala jedna na Potsdamer Platz.
Symbolem proměny může být i Hamburk, jehož Hafen City nadchne obdivovatele moderní architektury. Lze si sem udělat letecký výlet bez přenocování: v sobotu si prohlédnout město na Labi, které má mimochodem na 2500 mostů, a noc využít na seznámení se zdejší proslulou čtvrtí Reepebahn, případně navštívit některý z místních muzikálů. Hamburk je prý světovou „trojkou“ v nabídce hudebních představení. Noc lze pak v neděli zakončit návštěvou proslulého rybího trhu (od čtyř hodin ráno) a následně se dospat při letu zpět domů.
Proměnu Německa velmi dobře potvrzuje i změna Porúří. Kdysi uhelný revír a ocelářská oblast, nyní centrum kultury s důrazem na floru i faunu. Mezi jedinečné památky industriální kultury jsou hutě Volklinger, které byly v provozu do roku 1980. Novou kariéru nyní prožívají v roli památky světového dědictví UNESCO.
Kostel jako ikona a Creative Germany
Významnou symbolem sjednocení je i kostel Frauenkirche v Drážďanech. Památka postavená v 18. století (1743) byla zničena při náletu v roce 1945 a její obnova byla dokončena v roce 2005. Nejznámější evropský kostel na sever od Alp se stal symbolem a ikonou díky tomu, že na jeho obnovu přispělo 600 000 soukromých dárců!
Německo nemá jen přírodní lokality a památky, ale láká i plným životem. O jeho uměleckém potenciálu nesvědčí jen pozoruhodná architektura v řadě měst, Berlínem počínaje a přestavbou hamburského přístavu konče, ale také řada uměleckých akcí od módy počínaje a výstavami klasických i moderních umělců konče.
Z minulosti připomeňme například umělecký směr Bauhas, s nímž se setkáte v řadě měst. Výmar je místem zrodu, Dessau je známo jako město Bauhausu, sídliště v tomto duchu byla postavena a muzea existují v Berlíně, Výmaru a Stuttgartu.
Přírodní atrakce
Národní park Hainich představuje kousek pralesa v Německu. Jedná se o největší souvislý bukový lesa v Evropě a současně je to nejmladší památka, která byla zařazena na do soupisu přírodního dědictví UNESCO. Kromě pohledů ze země se lze zdejší přírodními zázraky kochat také shora – existuje tu stezka korunami stromů ve výšce 44 m!
Na zemi, přesněji řečeno na vodě, se pak ocitněte ve vodním ráji Spreewald. Kromě vzácných ptačích druhů včetně orlovce říčního si zde na své přijdou i milovníci vodních sportů a na památku si lze odvézt zdejší proslulé naložené okurky.
Příkladem využití místa, které kdysi dělilo jeden národ, je „zelený pás“. Více než 1400 kilometrů bývalé vnitroněmecké hranice, kde rozlehlé prostory byly po desetiletí vlastně nedotčeny lidskou činností (kromě kladení min), bylo využito k vytvoření zeleného pásu a biotopu. V současné době se zde nachází přes 5200 druhů rostlin a živočichů.
Částečně lze mezi přírodní atrakce zařadit i pěstování vína – ze 13 německých vinařských oblastí v té největší (Rheinhessen) disponuje přes 6000 vinařů více než 120 miliony keři vinné révy.
Přírodní a turistické destinace
Oblíbeným českým cílem do roku 1989 bylo i Baltské moře a Rujána. Tamní bílé křídové útesy zůstaly stejné, staré promenády se probudily k bývalé eleganci. Největší z 51 německých ostrovů se stal opět cílem hlavně domácích návštěvníků. Mezi zdejší atrakce patří i možnost prohlídky staré ponorky či pohled na šestikilometrový rekreační areál z dob nacismu Prora.
Ve Šlesvicku-Holštýnsku je to zase například tzv. mělčinové moře, kde se lze za odlivu procházet po mořském dně, které se stává krmítkem pro miliony tažných ptáků. Němci zde myslí i na opozdilce, kteří by se příliš zabrali do prohlídky a již nestačili vrátit při přílivu. Existují zde „budky“, kam se lze uchýlit. Není to tak výjimečné, moře ustupuje až do vzdálenosti 20 kilometrů a po změně počasí (mlha, déšť) lze i zabloudit.
Zábavu najdou návštěvníci mj. v 73 zábavních parcích (mj. Legoland), z nich největší je Europa-Park, kde je na „pětníku“ představeno 13 evropských zemích. K velkým a dobře využitým turistickým atrakcím patří i řeky s velkými flotilami výletních lodí. Jen Dunaj (z celkové délky 2800 km je v Německu 609 km) nabízí kromě Dunajské cyklostezky okružní plavby, jichž se ročně zúčastní přes 200 000 pasažérů.
Německo – země aut, měst a obchodů
BMW a Mercedes-Benz, Ford a Opel, Volkswagen a Porsche. Nejznámější značky, miliony automobilů ročně. Německý automobilismus není jen výroba a úžasná muzea řady značek, ale také komplexní „města aut“. Příkladem může být Autostadt ve Wolfsburgu, sídle značky Volkswagen. Autostadt je vlastně zábavním parkem na jediné téma, jakési samostatné město ve městě s expozicemi jednotlivých značek koncernu VW, ale také s vlastním hotelem, restauracemi, parky, možnostmi nákupů a také průplavem, po kterém se můžete projet na výletní lodi. Mezi návštěvníky jsou z velké části zákazníci, kteří z Autostadtu odjedou novým vozem. Pro ně bylo vybudováno moderní zákaznické centrum.
Frankfurt je centrem finančnictví a obchodu, ale přitahuje také jeho jediná německá „skyline“. Downtown s mrakodrapy vzniká plánovitě tak, aby z různých směrů poskytoval zajímavé pohledy.
Obnovuje se však i původní město (Římská čtvrť), na Muzejním nábřeží najdete celkem 14 muzeí. Mezi cíle některých cestovatelů patří i nákupy. V centrech měst se nakupuje vždy dobře (ale někde bývá obtížnější parkování). Výhodnější proto jsou podél dálnic stále častěji vyrůstající rozlehlé outlety, kde lze nakoupit výhodně zejména textilní a módní výrobky světových značek. Roste stále nabídka regionálních a původních řemeslných výrobků.
Aktivní dovolená a zdraví
Každoročně se prodlužuje délka pěších tras i cyklostezek. Těch je již přes 200 o celkové délce 70 000 km. Pěší turisté mají k dispozici značené trasy o celkové délce cca 200 000 kilometrů. K aktivní dovolené patří i rehabilitace: v Německu je řada lázeňských oblastí s vyhlášenými lázněmi a vnikají i nové wellness- a beautyhotely. Zdraví zde dokáže vrátit na 2000 renomovaných klinik.
DZT využívá výroční události k tomu, aby témata pádu zdi a znovusjednocení Německa propojila v roce 2014 a 2015 se svými marketingovými aktivitami, které realizuje po celém světě. 25 let od pádu zdi ukazuje turistickou zemi Německo z 25 různých úhlů pohledu. Součástí celé programové skladby jsou kulturní atraktivity a fascinující přírodní krajiny ve všech spolkových zemích.
O DZT
Německá turistická centrála (DZT) je německým národním úřadem cestovního ruchu s hlavním sídlem ve Frankfurtu nad Mohanem. Z pověření Spolkového ministerstva hospodářství a energie zastupuje Německo jako zemi cestovního ruchu a na základě rozhodnutí Německého spolkového sněmu je tímto ministerstvem podporována. DZT vyvíjí a komunikuje strategie a produkty, aby nadále budovala kladnou image německých turistických destinací v zahraničí a podporovala cestovní ruch do Německa. K tomu provozuje 30 zahraničních zastoupení po celém světě. Bližší informace najdete na www.germany.travel