Nokian oslavil letos 80 let od výroby první zimní pneumatiky. Nejen své značky, ale na celém světě. Před začínající zimní sezonou Nokian však představil novinku pro letní sezonu 2015.
„Už jsme na tom jako módní průmysl, který na začátku léta dělá výprodej plavek, a hypermarkety, které mají vánoce již na začátku podzimu,“ žertoval před seznámením českých novinářů s novinkou Ing. Milan Hybš, ředitel českého zastoupení značky Nokian.
Průmysl vyrábějící pneumatiky má pro takový půlroční posun však důvody. Objednávky do výroby je třeba dát v předstihu, aby na začátku jara byly pneumatiky k dispozici. Prodejci a odborníci se tedy seznámí s novinkou o rok dřív a na základě výsledků objednávají pro zákazníky.
Novinky Nokian přichystal pro SUV (zLine) a dodávky do 3,5 t (cLine), přičemž pneumatika zLine vlastně doplňuje dosavadní řadu Line, zatímco cLine přichází místo dosavadní pneumatiky Haka C.
Bezpečnost na mokru
Nokian charakterizuje pneumatiku zLine slovy „úžasně výkonná“ a upřesňuje: „stabilní, přesná a nehlučná, zachovává své vlastnosti přesného řízení i při vysoké rychlosti a vyniká bezpečností na mokrých silnicích. Pokroku bylo dosaženo díky nové generaci směsi běhounu, vrstvené struktuře vyrobené nanotechnologií a dezénu běhounu vyvinutého pro rychlou jízdu. Okamžitě reaguje na zatáčení, a tím splňuje základní požadavek na bezpečný provoz v extrémních mezích.
Směs běhounu s inteligentní UHP silikonu od firmy Nokian vyvinutá pro pneumatiky zLine byla přizpůsobena na míru náročnému použití při vysoké rychlosti. Nová UHP směs běhounu byla vylepšena tak, aby se vyznačovala mimořádně nízkou tvorbou tepla, maximálním zvýšením možného počtu ujetých kilometrů a zajištěním dobré strukturální integrity. Tato směs gumy pracuje ideálním způsobem v širokém teplotním rozsahu, a tím zlepšuje přilnavost na mokrém povrchu, což řidiči opravdu ocení. Pocit z jízdy je dokonalý a bez překvapení za každých podmínek.
Nový, moderní tvar běhounu pneumatiky zLine od firmy Nokian podporuje pocit přesného řízení z této vysoce výkonné pneumatiky. Tak jako v případě jiných letních pneumatik od firmy Nokian, navržených pro rychlou jízdu, dezén běhounu je z hlediska srovnání jeho vnitřní a vnější strany asymetrický. Plocha pevné vnitřní a vnější patky pláště je spojena s bloky dezénu, které jsou převázány podélnými žebry. Široká, masivní žebra zajišťují pevnost pneumatiky a snižují pohyb bloků dezénu při styku se silnicí.
Podélná žebra, která se nacházejí v blízkosti vnitřní patky pláště, vyčnívají nad hlubokými bočními drážkami, které stabilizují ovládání. Tato nejnovější inovace v podobě vodních drážek zároveň účinně předchází akvaplaningu skladováním vody mimo oblast mezi povrchem a pneumatikou, a vedením vody v podélných drážkách. Tato inovace zajišťuje pocit bezpečného řízení i v dešti.
Půlkruhové vroubkování, podobné golfovému míčku, na stěnách příčných drážek zajišťuje pneumatice zLine od firmy Nokian přídavný komfort řízení. Tato inovace v podobě designu „tiché drážky“ snižuje hluk v interiéru i vnější hluk odvalování vozidla.
Tak jako předchozí typy pneumatik i povrch běhounu zLine je vybaven indikátorem bezpečnosti řízení (DSI – Driving Safety Indicator) patentovaným firmou Nokian Tyres. Novinkou je, že použití DSI je nyní jednodušší než kdykoli předtím. Čísla označující hloubku drážky a symbol kapání vody označující riziko akvaplaningu byly otočeny tak, aby je řidič kontrolující pneumatiky nainstalované na vozidle, mohl okamžitě vidět. Umístění indikátorů tlaku na informační ploše na bočnici pneumatik zLine od firmy Nokian zlepšuje bezpečnost. Informační plocha umožňuje zaznamenat správný tlak huštění a instalační umístění při výměně pneumatik. Bezpečnost je dále zlepšena novou sekcí, kterou lze použít pro zaznamenání utahovacího momentu šroubů pro slitinové ráfky.
Dvě varianty
V řadě zLine se jedná vlastně o dvě mírně odlišné pneumatiky podle cílových vozidel v kategorii SUV, které mají řadu shodných inovací a liší se jen v detilech. Zásadní pro novinku je použití aramidové technologie na bočnicích. Dosud se využívala jen u patky. Výsledkem je daleko větší odolnost pneumatiky vůči najetí na obrubník nebo překážku. Takový střet má na svědomí přes 90 procent všech defektů! Nový dezén se postaral, aby pneumatika byla tišší a měla delší životnost.
Pro větší modely SUV je k dispozici 24 pneumatik ve velikostech 17-22W palců (rychlost 240-300 km/h). Zásadní rozdíl proti pneumatice, určené pro menší SUV (15-19 palců, rychlost 190 km/-240 km) najdete v tom, že v pneumatikách určených pro silnější a výkonnější vozy je pevnější vnější rameno kvůli preciznímu vedení vozidla v zatáčkách. Dociluje se to tím, že vnější ramena nemají prořezy, a také některé hydrodrážky jsou podle typu pneumatiky pro menší vozy prořízlé až do konce (ale ne všechny!).
Novinky zLine i cLine budou na českém trhu v prodeji cca od března 2015. Prémiová značka Nokian má samozřejmě i špičkovou nabídku zimních pneumatik. Informace o nich najdete na www.nokiantyres.cz