Minulý víkend zažili fanouškové železniční dopravy budoucnost. V sobotu 12. dubna si mohou připomenout minulost.
V sobotu 5. dubna se cestující mohli vůbec poprvé v Evropě svézt plně autonomním vlakem na takzvané širé trati. Je napojený na navigaci a další systémy a dokáže i rozpoznat překážku na trati. Vyjížděl ve čtvrt na devět z Kopidlna a na trati do Dolního Bouzova. Vlak se jmenuje EDITA, je to vlastně zkratka pro Experimentální drážní vozidlo pro inovativní technologie Automatizace železniční dopravy (AŽD).
Jen dva prvky ve vlaku ještě ovládá průvodčí – prodává lístky a zatím ještě otevírá dveře v zastávce. Cestující mají dokonce možnost sledovat profil trati před sebou na obrazovkách. Vlak je zatím ve zkušebním provozu a bude jezdit na 24kilometrové trati mezi Dolním Bouzovem a Kopidlnem vždy první víkend v mesíci.
Ve stejném termínu ovšem zaznamenal nebývalý zájem z řad fanoušků železnice také historický parní vlak Národního technického muzea. Tento vlak v čele s parní lokomotivou 464.102 „Ušatá“ z roku 1940 na trase z Ústí nad Labem do Žatce na akci „Žatec dokořán“ – zahájení turistické sezóny v městě chmele – byl zcela vyprodán.

V sobotu 12. dubna 2025 historický vlak NTM opět vyrazí tentokráte z Prahy do Plas na oslavy 10. výročí otevření Centra stavitelského dědictví NTM. Tentokrát povede vlak z Prahy do Plzně lokomotiva „Bardotka“ T 478.1010 ze sbírky NTM. Z Plzně pak bude v čele vlaku parní lokomotiva Šlechtična 475.111 z roku 1947 z Iron Monument Club Plzeň.