Šestému desetiletí dominovala francouzská značka se lvem ve znaku. Její nové modely zvítězily celkem třikrát, což se během jednoho desetiletí stalo poprvé! Současně čtyři značky slavily první vítězství: Volvo, Jaguar, Kia a Jeep.
Než připomeneme triumvirát vítězů Peugeotu, další primát z historie. V roce 2019 se stalo poprvé, že dvě auta dostala stejný počet bodů. Ročník 2019 byl výjimečně vyrovnaný, třetí Kia Ceed zůstala za dvojicí Jaguar I-Pace a Alpine pouhé tři body! O výhře elektrického Jaguaru rozhodl jen větší počet prvních míst (18:16) od porotců!
Úspěšný lev
Koncern PSA díky značce Peugeot zvítězil v anketě v zatím posledním jejím desetiletí třikrát. Uspěl v různých kategoriích a pokud se podíváme na další modely mezi kandidáty v anketě COTY, tak ze čtyř dalších byly tři modely ve finále. V roce 2019 pětsestosmička skončila pátá, v roce 2022 třistaosmička čtvrtá a v posledním ročníku čtyřistaosmička na šestém místě. Pouze v roce 2021 se Peugeot 2008 nedostal mezi sedmičku finalistů! Koncern PSA získal díky značce Citroen v roce 2015 ještě druhé místo (C4 Cactus) a všech pět dalších kandidujících modelů této automobilky se dostalo do finále (4., 3×5. a jednou 7. místo).
Třikrát s osmičkou na konci
Číselné označení modelů Peugeot vstoupilo do další fáze, na konci všem vozů dominuje osmička. Kvůli změně (8 za 7) se nemůže Peugeot 308 pochlubit, že vyhrál jako modelová řada podruhé – Coty ocenila Peugeot 307 v roce 2002. Třistaosmička sbírala ocenění novinářů také v lokálních anketách, zaujala jak designem, tak širokou škálou moderních technických prvků, bezpečností i praktičností. Zástupci značky hovořili o technologickém i kvalitativním skoku modelu v rámci jeho kategorie. Jen o tři roky později porotci COTY ocenili Peugeot 3008, vůbec první SUV, které získalo primát. Odborníci hodnotili kladně zejména design exteriéru a interiéru, ale také styl a funkčnost a v neposlední řadě jízdní vlastnosti, výjimečné na tuto kategorii.
Líbivý vzhled i díky převzatým vnějším prvkům dřívějších modelů hrál roli také při rozhodnutí členů poroty COTY v roce 2020, kdy na piedestal posadili již třetí model značky Peugeot v posledním desetiletí ankety. Kromě originality designu (také v interiéru) úspěch modelu 208 podpořila komplexní nabídka motorů (benzin, nafta, elektro), technologický pokrok i výborná ovladatelnost.
Konečně Passat
Ačkoliv VW Passat ve všech předchozích generacích slavil úspěch u zákazníků, v porotců COTY uspěl poprvé v osmé generaci. Svou roli sehrál vydařený vzhled, dobře korespondující s tím, že zejména se silnějšími motory se stal dynamičtějším. Odborníci ocenili zásadní posun a mluvilo se o něm jako nejlepším vozu této kategorie, kromě kvality také ergonomii, rovněž i jízdní vlastnosti.
Podruhé Yaris i Astra(?)
Vítězství v anketě COTY si v roce 2016 připsala Toyota Yaris a v roce 2021 (Opel/Vauxhall Astra), čímž se počet dvojnásobných vítězů zvýšil na kvarteto (dříve Renault Clio, VW Golf).
Model Yaris ve čtvrté generaci uspěl po 20 letech od první výhry. Ačkoliv se jedná o asijskou značku, tento model byl kompletně navržen v Evropě pro trh na starém kontinentu. Vůz postavěný na nové platformě dostal vhodnou kombinaci motorů, balíček bezpečnostních prvků a získal si oprávněně pověst nejbezpečnějšího malého vozu. Jedna zajímavost na závěr: Yaris se stal prvním a dosud jediným vítězem ankety COTY, který se částečně vyrábí na našem území (Kolín).
Double modelu Astra je poněkud diskutabilní. Opel v nižší střední třídě měl řadu Kadett, která zvítězila v roce 1985, společně se sesterským modelem Vauxhall Astra. Tohle jméno od další generace (1992) převzal i Opel. Astra v již 10. generaci nižší střední třídy automobilky z Rüsselsheimu vsadila na ostré linie podporující atletický vzhled, uspěla však především díky tomu, že se jí podařilo zkombinovat kompaktní rozměry s komfortním a prostorným interiérem, a naladit výborné jízdní vlastnosti. Vůz dostal i řadu inovativních prvků, obvyklých do té doby u vozů vyšších tříd.
Čtyři nováčkové
Poslední ročníky ankety COTY byly ve znamení premiér – hned čtyři automobilky získaly primát poprvé. Překvapuje to možná nejvíc u Volva, který proslul jako průkopník bezpečnosti. První výhru získaly i Jaguar, Kia a Jeep.
Volvo XC40 k typickému severskému designu prémiový vzhled, styl, komfort a špičkové asistenční systémy. Z prostorného interiéru dýchla kvalita, nápaditost, pečlivě promyšlená ergonomie i technologie nového století. Pocit bezpečnosti kromě prvků aktivní bezpečnosti vzbudila i robustnost vozu.
Výhra elektrického Jaguaru patřila k překvapení, ale ročník 2019 patřil k nejvyrovnanější. Při stejném bodovém počtu o výhře vozu slavné značky z Albionu rozhodlo, že na první místo ho zařadilo 18 porotců, o dva víc než model Alpine. Ovšem Kia Ceed zůstala je o tři body zpět a Ford Focus o 15. Těžko odhadnout, jak výrazně se na výhře podílela skutečnost, že se stal prvním plně elektrickým vozem prémiové kategorie, ale porotci ve svých oceněních často vyzdvihovali perfektní propojení elegantního designu s jízdní dynamikou. Snoubí také výkonnost sportovních vozů a praktičnost SUV.
Kia EV6 porazila v sedmičce finalistů pět dalších elektromobilů. Korejci u crossoveru kromě velkoryse prostorného interiéru a vyspělé technologie dali důraz na to, aby elektromobilita neomezila praktičnost – vůz dostal možnost ultrarychlého nabíjení a neomezil ani zážitek z jízdy. Futuristicky pojatý interiér neztratil uživatelskou přívětivost.
Také zatím poslední vítěz ankety COTY získal pro svou značku první triumf. Kompaktní (4,08 m) plně elektrické SUV bylo navrženo v Evropě a je zde také vyráběno. Členové jury ocenili jeho všestrannost. Kompaktní pro pohyb po městě, příjemné na řízení i dostatečně výkonné s potřebným dojezdem pro středně vzdálené cíle. Malý jeep oslnil i vzhledem.
Výsledky 6. desetiletí ankety COTY
2014 Peugeot 308
2015 VW Passat
2016 Opel/Vauxhall Astra
2017 Peugeot 3008
2018 Volvo XC40
2019 Jaguar I-Pace
2020 Peugeot 208
2021 Toyota Yaris
2022 KIA EV6
2023 Jeep Avenger