Poslední říjnový víkend, navíc díky čtvrtečnímu státnímu svátku pro mnohé prodloužený, bude na silnicích neobyčejně rizikový. Propojují se v něm hned tři rizikové faktory.
Dušičky
Tento víkend spojí mnoho spoluobčanů se vzpomínkou na blízké zesnulé. Současně mnohdy půjde o poslední motorizovanou návštěvu chaty či chalupy. Na silnicích tak bude panovat čilý ruch, především nedělním návratu. V místech různých oprav a na krajích měst se budou vytvářet kolony, v nichž bude výbušná kombinace zkušených a svátečních řidičů. „Snadno se může vytvořit nebezpečná směs netrpělivých bravurních rychlíků a někdy až příliš rozvážných méně zdatných šoférů. Stačí, aby případná nervozita vykřesala jiskřičku agresivity, a je zaděláno na vážnou nehodu, jež může změnit život řadě z nás,“ konstatuje Roman Budský z Platformy VIZE 0.
Agresivita se dlouhodobě podepisuje na vzniku až 40% fatálních dopravních nehod. Zejména méně zkušení řidiči by měli vyjíždět s dostatečnou rezervou a nejen oni počítat s tím, že Za snížené viditelnosti se můžeme setkat s neviditelnými chodci, cyklisty a dalšími nečekanými překážkami. Po setmění se silnice stávají nebezpečnějšími, riziko vzniku nehody výrazně vzrůstá. Řidiči hůře odhadují průběh silnice, dostatečně si neuvědomují zhoršenou viditelnost potenciálních překážek, mnozí neradi mění svůj způsob jízdy, který volí za nesnížené viditelnosti.
Změna času
Ze soboty 30. na neděli 31. října skončí letní čas, což znamená, že dalších pět měsíců se začne stmívat o hodinu dříve. Bude se sice vstávat nějaký čas za světla, což by si přál expremiér Babiš trvale, ale tma nastoupí dřív a tak návraty z práce, nákupů a sportovních aktivit se budou odehrávat mnohem častěji za tmy. Nebezpečná je ovšem také fáze, kdy se šeří – to jsou zejména chodci viditelní ještě méně než za tmy. I motoristé jsou někdy chodci a měli by si tedy uvědomit, jak důležité je používat reflexivní prvky. Ty jsou povinné sice jen mimo obce a města, ovšem prospěšné jsou také v ulicích – ne všude existují chodníky a provoz chodců i vozidel zde bývá intenzivnější než na silnicích.
Srážky se zvěří
V roce 2020 téměř 15 procent všech dopravních nehod vyšetřovaných Policií ČR bylo se zvěří nebo zvířaty. Obešlo se to bez obětí na lidských životech, přímá hmotná škoda přesáhla půl miliardy. Na vysokém počtu nehod se zvěří a zvířaty se podepisují neustále rostoucí intenzita silniční dopravy (a ta je stále vyšší i v nočních hodinách, kdy bývá nadprůměrně vysoký počet střetů s divokými prasaty a srnci obecnými). Dále pak to, že na silnicích se pohybují stále dražší automobily, jejich oprava následkem střetu se zvěří je tak stále dražší. V neposlední řadě pak je stále více motoristů pojištěno pro případ střetu se zvěří či zvířaty. K těmto událostem tak volají policisty, aby měli celou škodní událost řádně zadokumentovánu.
Ke kolizi se zvěří či zvířetem může dojít v každou denní dobu, OVŠEM POZORNOST JE TŘEBA je třeba zvýšit zejména za soumraku a svítání, kdy se vysoká zvěř pohybuje v blízkosti silnic. Vběhne-li zvíře za snížené viditelnosti před projíždějící vozidlo, bývá oslněno jeho světlomety. „V lokalitách se zvýšeným výskytem zvěře je třeba zvolnit tempo jízdy. V místech, kde je zeleň v těsné blízkosti vozovky, je dobré – pokud to provozní podmínky dovolí – jet blíže ke středu vozovky. Při neočekávaném vyběhnutí zvířete z pravé strany má řidič delší dobu, aby na ně zareagoval. Také je třeba počítat s tím, že zvířata bývají málokdy osamocena. Přeběhne-li jedno, můžeme očekávat, že vzápětí se za ním vydá celé stádo,“ vysvětluje Roman Budský z Platformy VIZE 0
Pokud nelze střetu zabránit, měl by se řidič snažit jet přímo a intenzivně brzdit. Toto řešení je podle výsledků testů provedených německým autoklubem ADAC pro posádku automobilu nejbezpečnější. Po nehodě, zejména za snížené viditelnosti, je důležité neprodleně označit místo nehody. Rozsvítit varovná světla a na vhodné místo umístit výstražný trojúhelník a nahlásit incident policii. Je-li automobil příslušně pojištěn, měl by řidič ihned kontaktovat asistenční linku pojišťovny. V případě kolize se zvířetem (například dobytkem či větším psem) přichází v úvahu možnost reparace následků jeho majitelem. Pro případné další řízení je ovšem třeba mít dopravní nehodu řádně zadokumentovánu, nejlépe v podobě policejního vyšetřovacího protokolu. Budský.