Zhruba 71 % řidičů na našich vozovkách je „jakoby“ pod vlivem alkoholu anebo drog, tedy nevidí na sto procent. Řidiči se špatným zrakem jsou totiž stejně nebezpeční jako ti opilí.
Čerstvé výsledky měření zraku řidičů ukazují, že jen 28 % osob, které usednou za volant, má oči v pořádku anebo nosí správnou korekci zraku. Na tento závažný problém upozorňuje projekt Slepí vrazi. Kromě osvěty cílí i na prevenci v podobě konkrétní legislativní změny.
Není to na rozdíl od předchozích aktivit další odhad, nýbrž výsledky exaktních měření. V letošním roce za podpory Mezinárodní automobilové federace FIA z grantového programu Road Safety ve 42 lokalitách v Česku i na Slovensku si svůj zrak v rámci akce proměřilo 4298 lidí. Ukázalo se, že na oční kontrole nebylo v průběhu uplynulého roku 68 % řidičů, z nichž 53 % se domnívá, že vidí dobře. Screening však zjistil, že 71 % z testovaných osob korekci zraku potřebuje, 46 % se tím bohužel nijak nezabývá anebo má korekci nesprávnou. Z měření vyplývá, že pouze 28 % řidičů má skutečně dobrý zrak anebo správné brýle či kontaktní čočky.
„Naléhavost problému je nasnadě. Víme, že v roce 2017 došlo k 103 821 dopravním nehodám. Z toho téměř 5 000 s přispěním alkoholu či drog. A víme i to, že řidičů, kteří špatně vidí, je mnohem více než těch pod vlivem návykových látek. Nebezpeční jsou zhruba stejně, ale jejich havárie nikdo neeviduje,“ varuje Jan Šťovíček, prezident Autoklubu České republiky, jednoho z odborných partnerů projektu, a doplňuje: “Je namístě se ptát. Kolik nehod asi zavinili řidiči proto, že mají vadu zraku a sami to neřeší? A co se s tím dá dělat?“
Novela zákona?
Dosud se provádí kontrola zraku při vydání řidičského oprávnění, a pak až v seniorském věku, kdy jsou stanoveny termíny kontrol. U většiny řidičů se tedy čtyři desetiletí neuskuteční kontrola zraku. Nemalé ohrožení bezpečnosti silničního provozu znepokojuje i zákonodárce, proto nyní je návrh zavést povinnou kontrolu zraku při výměně řidičského průkazu. „Jsem rád, že jsme se s ministrem dopravy Danem Ťokem shodli na prospěšnosti tohoto návrhu. Pro zrychlení legislativního procesu a větší šanci na schválení jsme se proto dohodli, že opatření včleníme do novely zákona o silničním provozu, kterou předkládá vláda,“ okomentoval situaci poslanec a předkladatel novely Jan Birke. „Musím zdůraznit, že nechceme zatěžovat ani lékaře, ani pacienty zbytečnou byrokracií, ale jde o prevenci dopravních nehod pro nás všechny, řidiče i neřidiče. Už jen při špatně naměřené půl dioptrie zaregistruje oko řidiče chodce místo z 200 metrů až ze 100, což znatelně snižuje možnost adekvátní reakce. O vážnosti této problematiky svědčí i fakt, že podobná iniciativa aktuálně vzešla od očních lékařů a optometristů ve Velké Británii, kteří díky alarmujícím výsledkům volají po téměř totožném opatření – tedy povinné kontrole zraku po 10 letech,“ dodal Birke.
Novela zákona o silničním provozu by měla být projednána v roce 2019.