NISSAN X-TRAIL 2.0 dCi: Kdo obohatil univerzální SUV?

Světově nejprodávanější SUV se neztratí na silnici ani v terénu. Jeho univerzálnost podpořil ještě před loňskou citlivou designovou modernizací vznětový dvoulitr dCi.

Nejsilnější agregát z motorové palety jsme testovali se šestistupňovou manuální převodovkou, s pohonem všech kol v nejvyšší výbavě Tekna a pětimístné variantě (sedmimístná za příplatek 30 000 Kč), navíc v přitažlivé oranžové barvě. Ačkoliv Nissan X-Trail příchodem třetí generace (2013) ztratil své hranaté tvary, které ho odlišovaly od konkurentů, zůstal výjimečný svou univerzálností.

Nový dvoulitr

Pod kapotu nabízel Nissan do podzimu 2015 jen menší diesel 1.6 dCi a zážehový přeplňovaný čtyřválec 1.6 DIG-T. Dvoulitr tedy představuje potřebné rozšíření nabídky, zejména pro tak mohutné auto, jako je X-Trail. Po nastartování poznáte, že pod kapotou máte naftovou jednotku, neřadí se totiž k těm nejkultivovanějším. Teoretická čísla jsou povzbuzující, 130 kW (177 k) a 380 Nm. Pro poznání síly dvoulitru je však třeba hlídat optimální rozmezí otáček, pak je odpich citelný a můžete tu také zažít výrazný nástup turbodmychadla, což bylo tak typické (a přitažlivé) na naftových agregátech s turbem minulosti. V nízkých otáčkách se však motoru táhnout moc nechce, projev je poněkud mdlý. Plný tah přichází těsně pod hranicí dvou tisíc otáček a optimální rozmezí končí u 3000 otáček. Pak jeho tah klesá a zvýšuje se i hlučnost. Pocitový rozdíl mezi donedávna nejsilnějším 1,6litrovým naftovým motorem a dvoulitrem není tak výrazný, jak by se očekávalo. Mimochodem, dvoulitr je vlastně odvozen od této úspěšné jednašestky, jedná se o evoluci staršího a úspěšného čtyřválce.

Motor vyhovuje požadavkům Euro6, ale ke snížení emisí nepoužívá adBlue, což znamená, že není třeba sledovat jeho zásobu a včas dotankovat. V případě snížení hladiny pod kritickou hranici totiž nenastartujete. Nissan zvolil levnější zásobníkový katalyzátor oxidu dusíku, a tady hledejte příčinu někdy vlažného projevu.

Velmi dobře se dvoulitr shodne s šestistupňovou manuální převodovkou, dráhy jsou přesné a relativně krátké, řazení jednotlivých stupňů plynulé. V sousedství je i volič pohonu kol. Spotřeba v testu se ustálila těsně kolem hranice 8 l/100 km, při plynulých přesunech se dalo dosáhnout průměru kolem 7 l. K oficiálnímu údaji v kombinovaném cyklu (5,6 l/100 km) jsme se ani nepřiblížili. S lehkou nohou se dalo jezdit i těsně pod 7 litrů na 100 km.

Oživení faceliftem

Změny jsou decentní, ale viditelné na první pohled kvůli přepracované přídi. Nad pozměněným nárazníkem se objevila maska v podobě písmene V.  Nejde jen o změny vzhledu, světlomety (diodové) dostaly možnost přisvícení do zatáček i úpravu výšky světelného kužele. Také vzadu se změny týkaly svítilen a nárazníku. Aktuální generace dostala tak agresivnější výraz.  Interiér vylepšilo kvalitnější čalounění sedaček a pozměnil zploštělý volant, přístrojová deska včetně infontaimentu zůstala zachována. V jednom směru je to dobře, X-Trail patří mezi vozy, kde najdete vše na místech, kde to logicky předpokládáte. Na druhé straně kvalita displeje i systém informací čeká na vylepšení.

Za volantem

Řidič má hodně místa nad hlavou a hlavně výborný přehled o dění na silnici. Středová konzole dostatečně vzdálená od kolena, ale boční vedení jinak příjemných sedadel by mohlo být výraznější. Posilovač řízení má poměrně vysoký účinek, což vyhovuje na parkovištích a při manévrováních, kde se důkladně seznámíte s novým volantem se zploštělou spodní částí. Infotainment se v zásadě nezměnil, i když by si zasloužil modernější vzhled a displej i vyšší kvalitu – občas na dotyk nereaguje a je ho třeba opakovat. Naštěstí se to týká především navigace, pro další funkce zůstaly tradiční mechanická tlačítka. S jejich rozmístěním není problém.

Vzadu zvolil Nissan systém „divadlo“, tedy zadní sedačky jsou výše než přední, což dává cestujícím dobrý výhled, nicméně i tak se zde dobře posadí cestující vyšší postavy. Testovaný vůz kvůli prosklené střeše však nad hlavou ubral pár centimetrů. Sedadla vzadu jsou polohovatelná, lze nastavovat jak sklon opěradel, tak je posunovat.

Mimo silnici

Nissan X-Trail se jako jedno z mála SUV může bez obav pustit i do terénu. Kruhovým ovladačem lze zvolit jak pohon jen předních kol, tak aby se v případě potřeby připojila zadní náprava, nebo i trvalý pohon všech kol (Lock). V takovém případě dokáže zvládat i opravdový terén, přičemž mu hodně pomáhá světlá výška 21 cm. Zvládne i rozjezdy do strmých zasněžených kopců.

Na silnici slušně filtruje obvyklé nerovnosti, ale přejezd větších doprovází slyšitelné a citlivé rány. V kabině také zaznamenali ve vyšších rychlostech aerodynamický svist. Podvozek je naladěn hodně komfortně a při přejezdu hlubších nerovností, ačkoliv ve výbavě Tekna jsou standardně 19palcová kola, se tupé rány od podvozku ozvaly jen v případě větších nerovností.

Náklad

V pětimístné variantě má kufr objem 565 l, což si potvrdíte, když zvednete dvojitou podlahu.

V sedmimístné variantě jsou sedadla zdařile zaklopená do podlahy, nicméně objem na zavazadla klesne na 445 l, tedy „zmizí“ 120 l. V pětimístném provedení po složení opěradel ve druhé řadě vznikne rozlehlý prostor o objemu téměř dvou kubíků. Pozor si však je třeba dávat na páté dveře, které se zvednou jen mírně nad výšku auta (1740 mm, dveře 1820 mm). Zvedá je elektromotor, a to dost pomalu. Nastartovat je můžete i kopnutím pod nárazník, tedy jen v nejvyšší výbavě Tekna i otevírat auto bez klíče. K dispozici je i prémiový audiosystém Bose s osmi reproduktory. Ve výbavě Tekna je standardem i kožené čalounění sedadel, jejich vyhřívání (i volantu), nechybí dvouzónová klimatizace a moderní bezpečnostní asistenti (detekce chodců, rozpoznávání dopravních značek, upozornění na neúmyslné opuštění jízdního pruhu). Výhodou nejvyšší výbavy je i to, že prostor pro příplatky takřka není, takže základní cenu (987 100 Kč, 725 500 Kč v akci) zvedla jen metalíza (15 000 Kč), případně si lze připlatit na speciální hnědou kůži s prošíváním (+30 000 Kč) a sedmimístné provedení (+ 50 000 Kč).

Závěr

Nissan X-Trail je celosvětově nejprodávanější model této japonské automobilky a současně jedničkou mezi všemi SUV. V Česku se drží v Top Ten prodejně nejrychleji rostoucí kategorie. Aktuální model je dobře naladěn pro rodinnou jízdu: motor, podvozek i řízení nejsou připraveny na sportovní jízdu. Schopnosti Nissanu X-Trail nicméně nekončí tím, že na silnici již není asfalt nebo beton. Je to prostě „stará škola“ v tom kladném smyslu slova. Univerzál, jemuž z hlediska uživatele budete vytýkat jen málo, a za dobré peníze. Hodí se do města, uhájí pozici na dálnici, ale hlavně s ním dojedete i na samotu u lesa, kam nevedou standardní cesty.

Plusy: terénní schopnosti, pohon všech čtyř kol, bohatá standardní výbava, bezpečnostní asistenti (Nissan Safety Shield), komfortní jízdní projev, chod manuální převodovky, prostorný zavazadelník

Mínusy: proměnlivá a vyšší spotřeba paliva, nevýrazný motor a mdlý jízdní projev, pomalé otvírání a výška pátých dveří

Technická data:

  • Motor: vznětový čtyřválec
  • Objem: 1995 ccm
  • Největší výkon: 130 kW/177 k/3750
  • Točivý moment: 380/2000
  • Délka/šířka/výška: 4640/1830/1715 mm
  • Rozvor: 2705 mm
  • Objem kufru: 550/1980 l
  • Pohotovostní hmotnost: 1625 kg
  • Užitečné zatížení: 530 kg
  • Objem nádrže: 60 l
  • Zrychlení 0-100 km/h: 9,4 s
  • Největší rychlost: 204 km/h
  • Spotřeba (město/mimo město/komb.): 6,2/5,3/5,6 l
  • Emise CO2: 149 g

Cenový přehled – akční ceny

  • Nejlevnější verze: 532 400 Kč ((1.6 DIG-T 160 Visia)
  • Nejdražší verze: 927 100 Kč (2.0 dCi 177 X-Tronic All Mode Tekna)
  • Nejnižší cena testovaného modelu: 725 500 Kč (2.0 dCi 177 All Mode Acenta)
  • Základní cena testovaného modelu: 877 100 Kč (2.0 dCi 177 All Mode Tekna)
  • Cena testovaného modelu: 892 100 Kč (2.0 dCi 177 All Mode Tekna)

ZNAČKOVÉ FINANCOVÁNÍ

Nissan Smart 0%

Časově omezená nabídka nulového úroku. Délka splácení 12-60 měsíců, akontace 0-70%, nulové poplatky za zpracování a vedení úvěru, nízký až nulový úrok při všech akontacích a  délkách financování.

Nissan 50/50

Hned se platí polovina a druhá až za rok – s 0% navýšením. Délka smlouvy 12 měsíců, akontace 50%, dále se platí měsíčně jen pojistka, po roce doplatí zákazník 50% ceny, případně je možné financování rozložit na 36 měsíců.

Nissan Best Way

Nejkratší cesta k novému vozu a bez jakékoliv vstupní investice. Po dobu 36 nebo 48 měsíců (nájezd max. 60 000, resp. 80 000 km) se platí fixní splátky, ve kterých je zahrnuto i pojištění a komplexní servis.