Citroen Space Tourer 2.0 BlueHDi Shine: Univerzální partner

Dodávka jako rodinný vůz? Zní to docela jako nesmysl, ovšem v provedení koncernu PSA to rozhodně není nápad k zavrhnutí. Citroen Space Tourer poslouží rodině, obchodníkům i jako luxusní kancelář i hotelům k dopravě hostů.

Vskutku početnou rodinu sedmimístné MPV nepojme, a pokud se její všichni členové posadí, tak už nezbyde místo na zavazadla. Tento problém řeší dodávky v osobních verzích, kterých není na výběr příliš mnoho. Francouzkou verzi jsme testovali v rodinné verzi XL Shine (existuje i Bussines Lounge), kterou si můžete vybrat hned ve třech různých délkách karoserie XS (4,61 m), (4,95 m) a XL (5,30 m). Výška 1890 mm je pak vypočítána na to, aby se vůz vešel do kterékoliv podzemní garáže, ať již u obchodního centra nebo hotelu, i když anténa si někde brnkne o ochrannou tyč u vjezdu. Platí to zejména tam, kde omezují výšku na 1,8 metru, ovšem tyhle údaje mají vždy určitou rezervu. Pozor však na to, když si vybavíte vůz paketem All Road, který zvedne výšku o 50 mm. Náročnější se tak jeví vytáčení ramp některých patrových parkovišť, zejména s tou nejdelší variantou.  Vyžaduje to opatrnost, schopnost i obezřetnost, tím spíš, že pod kola moc vidět není. Snad největší parkovací problém této dlouhé verze je v tom, že se nevejde na standardní uvolněné místo v řadě parkujících aut. Na místo po Octavii Space Tourer XL prostě nedáte.

Francouzská auta obvykle přitahují i designem, ovšem tento model vychází z užitkového provedení Jumpy, takže základní praktické rysy jsou dány. Charakter je tedy spíš usedlý, nicméně příď je výrazná a nese typické znaky současného designu Citroenu. U osobní verze SpaceTourer Shine ale výrobce nešetřil na tom, aby exteriér a hlavně interiér zcivilněl. Kromě povedeného odstínu šedi zasadil takřka neprůhledná boční zatmavená okna s roletkami, světlomety osadil xenony a hýčká cestující dobrou výbavou.

Přehled i praktičnost

Interiér odvozený od praktické dodávky může vzbuzovat obavy, ovšem konstruktéři dobře vědí, co potřebuje řidič trávící celý den v automobilu a požadavky hlavy rodiny nejsou až tak odlišné. Řidič žádá v každém případě mít dobrý přehled o dění na silnici i kolem ní, je pro něho výhodné. Na přístrojové desce je vše rozmístěno velmi přehledně a prakticky, ergonomii není vlastně co vytknout, a materiály jsou spíš osobní než užitkové. Centrální infotainment je vydařený a dobře čitelný, tlačítka ovládání jsou rozmístěna vhodně a na dotykové povely displej reaguje bystře.  Jen ta přihrádka na mobil pod klimatizací kvůli klouzavému povrchu není „top“ a také by mohlo být víc přihrádek na některé drobnosti, počínaje drobnými na parkovné. Praktické jsou obrovské kapsy ve dveřích, kam uložíte nejen velkou petku.

Přední sedadla jsou prostorná, snad jen sedáky by mohly být o něco delší. Boční vedení je slabší, ale kdo bude závodit s vozem zaplněným početnou rodinou nebo partou kamarádů? Jako řidič jsem ocenil jak vysoký posez za volantem a možnost jeho rozsáhlého nastavení. Na delší cestě mi ale scházela opěrka vlevo, plast dveří je dost tvrdý.

K druhé a třetí řadě usnadňují přístup posuvné dveře, otevíratelné i z místa řidiče, tlačítky dveří i přes modul centrálního zamykání pomocí elektromotorů.  Na místa ve druhé řadě se nastupuje snadno, k třetí řadě se dostanete odklopení prvního sedadla. To je snadné pomocí velké páčky u podlahy, Třetí řada je dimenzovaná jak pro dospělé, tak tři dětské sedačky, pro které jsou tady úchyty Isofix. Ty nechybí ani v druhé řadě, takže je možné posadit nejmenší vzadu kamkoliv. Navíc se sedačky dají posunovat a přemísťovat.

V nejdelší verzi je výhodou, že i při zachování plné kapacity pro posádku je zde dostatečný prostor na zavazadla. Ve verzi XS za třetí řadou je to jen 280 l, u XL je to takřka kubík (989 l). Pokud je třeba, tak lze vystěhovat obě zadní řady (nejlépe ve dvou, pro jednoho je to hodně náročné) a vznikne opět dodávka s kapacitou 4554 l.

Výbava

Už základní výbava Feel je vyhovující, a pokud budete šetřit i na motoru a velikosti (verze XS), tak z rodinného rozpočtu vydáte jen 816 000 korun. To sice budete muset oželet navigaci, střešní okno, parkovací kameru a další doplňky, ale ani nejvyšší výbava Shine není předražená (1,2 milionu). Co jí však musím vytknout, že parkovací asistenti jsou jen za příplatek. Sice malý (9500 nebo s kamerou 15 000 Kč), ovšem vůz této velikosti by rozhodně nějakého parkovacího asistenta měl mít standardně a nejlépe v základní výbavě. Za kameru se ale dá ušetřit, její obraz nepatří k nejkvalitnějším. Paket bezpečnost a další příplatky zvedly cenu testovaného vozu bezmála o 100 000 korun. Za systém Grip Control, který je pro velký vůz vskutku vhodný, přidáte (včetně kol z lehké slitiny) jen 11 500 korun.

Nejsilnější jen s automatem

Pro osobní verzi SpaceToureru jsou na výběr tři naftové motory (1.6 BlueHDI/115 k, 2.0 BlueHDI 150/koní. Pro prostřední motor je k dispozici manuální převodovka, nejsilnější verzi dostanete pouze s automatem. Jeho ovládání je umístěno na přístrojové desce a má poněkud netradiční podobu kolečka, nicméně zvyknete si hodně rychle. Automat si s motorem velmi dobře rozumí, motor má patřičnou dynamiku. Výhodou jsou nízké otáčky při stálých dálničních rychlostech a rozumná spotřeba paliva, která se zvyšuje zvolna i když pojedete rychleji na německé dálnici. Tam se připomenou hranaté tvary karoserie svistem větru a nakonec i poskočí i spotřeba. Při „rodinném“ stylu jízdy se vejdete pod osm litrů na 100 km, což je na vůz těchto rozměrů výborný výsledek.

Se zážitky za volantem v tomto případě nepočítejte, podvozek si navíc žádá pečlivější vedení i na dálnici a ostřejší pokyny volantem dokáží auto rozhodit. Podvozek je totiž laděn francouzsky komfortněji, takže hrozí spíš z pohupování u slabších jedinců nevolnost než drkotání zubů na nerovnostech.

Závěr

Aktuální Citroen SpaceTourer 2.0 HDi Shine je výborné řešení jak potřeb velké rodiny, tak komerčních potřeb hotelu nebo firmy. Je vhodnou alternativou k luxusnějším variantám prémiových značek. Za ty se platí v nejvyšších výbavách až ke dvou milionům,  tento Citroen dostanete v testované verzi za cca 1,2 milionu a pokud byste chtěli maximální komfort, tak v záloze je ještě verze Bussines Lounge se samostatnými koženými sedadly.

Plusy: prostornost a pohodlná sedadla, design přední části, jízdní komfort, odhlučnění interiéru, výhled z vozu, výkonný a úsporný motor, cena

Mínusy: podvozek, zastaralá kamera, řízení

Technická data:

  • Motor: benzinový 2,0 BlueHDi
  • Objem: 1997 ccm
  • Největší výkon: 130 kW/177 k/3750
  • Točivý moment: 400/2000
  • Délka/šířka/výška: 5308/1920/1890 mm
  • Rozvor: 3275 mm
  • Objem kufru: 1384/2932/4554 l
  • Pohotovostní hmotnost: 1730 kg
  • Užitečné zatížení: 1040-1080 kg
  • Objem nádrže: 69 l
  • Zrychlení 0-100 km/h: 10,5 s
  • Největší rychlost: 170 km/h
  • Spotřeba (město/mimo město/komb.:6,39/5,5/5,9
  • Emise CO2: 139 g

Cenový přehled (Citroën SpaceTourer – ceny s DPH)

Nejlevnější verze: 816 750 Kč (1,6 BlueHDi 85/115 MAN6 Feel)

První cena vozu s test.motorizací: 955 900 Kč (2,0 BlueHDi 130/177 EAT6 Feel)

Základní cena testovaného modelu: 1 016 400 Kč (2,0 BlueHDi 130/177 EAT6 Shine)

Cena testovaného modelu: 1 203 600 Kč (2,0 BlueHDi 130/177 EAT6 Shine)

Nejdražší verze: 1 222 100 Kč (2,0 BlueHDi 130/177EAT 6 Bussines Lounge)

ZNAČKOVÉ FINANCOVÁNÍ S CITROËN FINANCIAL SERVICES

ÚVĚR S 0% ÚROKOVOU SAZBOU

Produkt pro krátkodobé financování vozu v případě, že máte k dispozici 50% akontaci.

PODMÍNKY A VÝHODY

  • Úvěr pro všechny modely nových osobních a užitkových vozů značky Citroën
  • Skutečný úrok 0%
  • Délka financování od 1 roku do 3 let
  • Akontace 50% až 80 % z ceny vozu
  • Povinné ručení ZDARMA pro délku financování na 1 rok
  • Možnost využití bonusů na povinné ručení na 2 a 3 roky
  • Výhodné pojistné sazby
  • Poplatek za zpracování smlouvy dle délky financování

RELAX a RELAX PLUS – OPERATIVNÍ LEASING PRO SOUKROMÉ OSOBY

Finanční produkt RELAX a RELAX PLUS je určený pro soukromé osoby. Může jej využít i fyzická osoba podnikatel.

RELAX je možnost financování nového vozu bez nutnosti jeho koupě na 24 měsíců nebo 36 měsíců. V tomto případě měsíční splátka obsahuje finanční splátku leasingu bez dodatečných služeb a povinné a havarijní pojištění.

RELAX PLUS je způsob financování nového vozu bez nutnosti jeho koupě, opět po dobu 24 nebo 36 měsíců s maximálním nájezdem 40 000 km nebo 60 000 km. Měsíční splátka obsahuje finanční splátku leasingu, havarijní a zákonné pojištění v plném rozsahu, sadu zimních pneumatik, servis, dálniční známku po celou dobu pronájmu v rámci ČR, poplatky za rádio a silniční daň. Tato splátka je fixována po celou dobu leasingu v rámci uzavřené smlouvy.

VÝHODY PROGRAMU:

› BEZSTAROSTNÉ UŽÍVÁNÍ VOZU
› VŠE NA JEDNOM MÍSTĚ
› NULOVÁ AKONTACE
› STÁLE NOVÝ VŮZ
› POJIŠTĚNÍ V CENĚ