Gastronomickou nabídku v síti svých čerpacích stanic, kterých je v listopadu již 400, výrazně změnila společnost Benzina. Vsadila při ní také na „chuťovou paměť“. Počínaje kávou a konče lososem či gulášem by všude vše mělo chutnat stejně.
Benzina, největší síť čerpacích stanic v České republice patřící do skupiny Unipetrol, rozšiřuje (příští rok by měl počet jejich „pump“ dosáhnout počtu 411) a současně modernizuje část svých čerpacích stanic. Nový koncept rychlého občerstvení si totiž vyžaduje i přestavbu „shopů“ i jejich zázemí. Gastronomickou nabídku rozšiřuje o zdravá jídla z čerstvých surovin pro všechny skupiny zákazníků, včetně rodin s dětmi či vegetariány. Moderně ztvárněné a vybavené sektory pro občerstvení a široce pojatá gastronomická nabídka kombinující tradiční i zdravá jídla tak, aby si na své přišel opravdu každý. Tak vidí Benzina blízkou budoucnost na svých čerpacích stanicích.
„Se čtyřmi stovkami čerpacích stanic jsme největším řetězcem rychlého občerstvení v Česku. Pokračujeme v jejich modernizaci a úspěšný koncept Stop Cafe rozšiřujeme o nejrůznější zdravá jídla, na která jsou zákazníci zvyklí z restaurací či specializovaných obchodů,“ uvedl Marek Zouvala, vedoucí odštěpného závodu Benzina skupiny Unipetrol. Benzina začala s modernizací v srpnu, nyní je jich v nové podobě k dispozici zákazníkům 15, do konce roku bude mít takto zmodernizovaných 30 čerpacích stanic. V příštím roce bude do této podoby a v tomto rozsahu upraveno dalších sedmdesát stanic, takže celkem jich bude stovka.
Tři varianty Stop Cafe
Základní gastronomickou položkou na čerpacích stanicích Benziny bude i nadále oblíbená fair trade káva a hotdog. Ve verzi „Bistro“ nabídku rozšiřují bagety a sladká partie (koláče apod.). V novém konceptu přibude pestrá paleta tradičních i moderních pokrmů s důrazem na zdravou výživu. Vedle hlavních jídel a salátů budou k dispozici také snídaňová menu. Jídla jsou připravována ve speciálních pecích bez jakéhokoliv přidaného tuku, a to včetně hranolek.
S čím se tedy lze na čerpacích stanicích Benzina po přestavbě potkat? Vedle tradičních jídel (guláš, rajská atd. za 95 Kč) na oblíbené burgery či tortilly. V bezmasých variantách bude maso nahrazeno populárním falafelem. Dále na těstoviny, wrapy a teplé sendviče připravované přímo před zákazníky a zapečené v kontaktním grillu či rychlopečící troubě. Součástí nabídky budou také jogurty, zeleninové a ovocné saláty, čerstvě lisované ovocné a zeleninové šťávy. Na vybraných čerpacích stanicích na dálnicích budou nabízena i čerstvá jídla vytvořená přímo na základě objednávky zákazníka. Vyzkoušet můžete lososa, žebírka, přírodní i smažená jídla, řízečky. „Měníme toho opravdu hodně. Z našich průzkumů víme, co řidiči chtějí. Nejde jen o změnu jídelního lístku. Jiný bude také venkovní i vnitřní vzhled čerpací stanice a přidáme možnost venkovního posezení. Rekonstrukcí projdou také toalety. Samozřejmostí je vysokorychlostní připojení k internetu,“ řekl Filip Balcárek, ředitel pro shop a gastro z Benziny. Jeho kolega David Oliva upozorňuje, že se mění i chutě profesionálních řidičů. „Nastává i generační obměna řidičů, takže ne každý touží po guláši se šesti, navíc většina ráda jídla prostřídá. Věříme, že například snídaně, které jsou pestré a bohaté a porce je vskutku pro chlapa, si najdou rychle oblibu.“
Jednotná nabídka i chuť
Rozsah nabídky na čerpacích stanicích Benzina nebude jednotný, na menších zůstává káva a hotdog, na větších bude širší. Všude však mají chutnat nabízené nápoje a připravované občerstvení stejně. „Ještě před několika lety byly čerpací stanice zásobovány lokálně. Nyní je tato oblast centralizována, což znamená, že se pracuje se stejnými surovinami a polotovary a jídla by měla chutnat všude stejně. Vzhledem se mohou mírně lišit, vždyť všechny porce lososa nevyhlížejí stejně, ale jejich velikost je vždy zachována a zákazník nebude ošizen. Chuť je velmi důležitý lidský smysl a chuťová paměť představuje silný vjem. Například kávu nabízíme silnější než jinde, a pokud si ji motorista koupí jinde, může mu připadat „řídká“. U nás máme všude stejné kávovary i kvalitní mléko, tedy stejnou kvalitu. Tak by to mělo být také u jídel,“ prozrazuje David Oliva záměr, který by měl motoristy „vracet“ na jejich čerpací stanice.
Změna i zázemí
Stanice procházejí moderním re-designem zaměřeným na přírodní barvy a materiály. Prvními zmodernizovanými stanicemi se staly pumpy na dálnicích – Devět křížů a Průhonice na brněnské D1 nebo Drahelčice a Kladruby na plzeňské D5. Další zmodernizované stanice stojí na exponovaných místech silnic první třídy a ve městech – například v Litvínově, Teplicích, Mostu, Chomutově, Ústí nad Labem, Litoměřicích, Brně či Břeclavi. V příštím roce by jich měla být zmíněná stovka, ale další budou přibývat také v následujících letech. Velká pumpa ovšem neznamená automaticky nejširší nabídku občerstvení. „Například Benzina Rudná na D5 je typickou výjezdovou čerpací stanicí, hned za Prahou nepředpokládáme zájem o tento typ občerstvení.“ U Rudné tedy si tedy rajskou s knedlíky nebo žebírka nedáte.
Výraznou změnou prošly i toalety, na kterých se setkáte s tapetami se čtyřlístky, ale připraveny jsou další tři designy. Toaleta pro handicapované je spojena se zázemím pro matky s dětmi, a do místnosti se vejde i kočárek. V shopu je i hrací koutek pro děti a přibyly stoly s lavicemi na konzumaci objednaných jídel. Logičtější je uspořádání shopu, pokladna je umístěna vedle úseku s jídly, takže zákazník má vše na jednom místě.
Benzina má v současné době pětinu trhu s pohonnými hmotami. Nový koncept gastronomie na čerpacích stanicích jí může pomoci tento podíl zvýšit. Podle průzkumů cca polovina zastávek zejména na dálničních pumpách je motivována potřebou použít toaletu (a ty jsou po rekonstrukci příjemné a nadále bezplatné), a chutné občerstvení rozhodně zájem o volbu Benziny k zastávce podpoří. Jídla jsou vskutku velmi chutná.