Při domlouvání termínu testu byl Peugeot 3008 jedním ze sedmi pretedentů na titul Auto roku 2017 v Evropě. Při testu jsme již jezdili letošním šampionem. Budil pozornost veřejnosti jako nová škodovka.
Popularita domácí značky je známa a vskutku, pokud jedete jejím novým modelem, oči se za ní obrací. Nepamatuji, kdy jsem podobný zájem zažíval s „normálním“ vozem, tedy ne nějakým luxusním výjimečným modelem. Až nyní, s novým Peugeotem 3008. Navíc si nemyslím, že většina z těch, kteří se uznáním otáčeli za Peugeotem 3008 nebo ho okukovali na parkovišti, věděla o jeho čerstvém titulu. Prostě se líbí.
Design na jedničku s vykřičníkem
Dalo by se mluvit o zajímavém řešení svislé přední masky, dynamickém zakončení zádě se světly, které třemi pruhy mají připomínat stopy po drápech šelmy. Není divu, vždyť má lva ve znaku. Ale ani vyjmenování všech zajímavých detailů by asi nevysvětlilo, v čem tkví přitažlivost nové verze Peugeotu 3008. Prostě má půvab a líbí se. Tím spíš, když ten „náš“ dostal zlatou metalízu (zvanou kupodivu prozaicky béžová Pyrite). Nepotkal jsem někoho, komu by se tohle auto nelíbilo.
Nicméně si připomeňme některé působivé detaily. Přední světlomety jsou ve spodní části neobvykle vykousnuté a samozřejmě mají fullLED technologii s dynamickým ukazatel směru. Mezi ně byla umístěna takřka kolmá čelní maska, do které je zakomponováno logo značky – lev. Z boku pak zaujme elegantní silueta zakončená výraznými zadními světly. Ta skutečně zejména v noci svítí jako „drápance.“ Oběma detaily Peugeot připomíná svůj znak – lva. Robustní dojem dotváří plastové nástavce blatníků, mohutně prahy i výrazné chromování.
Interiér moderní (i praktický)
Už u některých jiných modelů nám Peugeot představil malý volant. V mohutnějším SUV vyhlíží až miniaturně, určitě i díky zploštění nahoře i dole, díky nimž je lépe vidět na ukazatele sdruženého displeje, který může měnit podobu.
Peugeot i-Cockpit, tedy řešení kabiny typické pro poslední Peugeoty, dostalo totiž modernizovanou podobu. Pro přístrojový panel desky se hodí spíš používaný název převzatý z letadel – palubní deska, případně kosmický panel. Jeho výjimečnost je v plné digitalizaci a zejména jeho proměnlivosti. U digitálního displeje s úhlopříčkou 12,3 palce lze grafiku nakonfigurovat až do pěti různých nastavení, lze tedy třeba určit, jaké hodnoty budou levý i pravý displej zobrazovat. Displej je přehledný, dostatečně kontrastní a všechny hodnoty jsou velmi dobře čitelné, ale na některé věci si je třeba zvyknout, Třeba na to, že otáčkoměr se v kruhovém zobrazení otáčí proti obvyklému směru otáček…
Dominantní prvkem přístrojové desky je osmipalcová dotyková obrazovka, dobře ovladatelná samostatnými tlačítky pod ní (klimatizace, navigace, nastavení vozidla). Další ovládání je již dotykové, což je složitější. Tlačítka najdete po paměti, trefit se na obrazovku musíte s tím, že odvrátíte oči od silnice.
Samotná kabina vyhlíží zajímavě až luxusně i díky používaným materiálům, v modelu ve výbavě Allure je dobře barevně sladěno originální látkové obložení s dalšími prvky.
Kufr až k přístrojovce
Také prostorem Peugeot 3008 boduje. Přední sedadla jsou dostatečně dimenzovaná a a pohodlná, navíc v testované variantě u řidiče s masážní funkcí a elektrickým ovládáním. Také vzadu je místa dost a dost, včetně prostoru nad hlavou. Panoramatická střecha místa ubírá, ale rodinný dlouhán potíže neměl. Boční kapsy v pohodě spolknou velkou lahev na vodu a před spolujezdcem zůstalo dost místa na velkorysou schránku na menší předměty, zajímavé řešení má středová schránka.
Zavazadelník nepotěší jen svým objemem (591 l v základu), ale i pravidelným tvarem. Po sklopení sedaček (stačí zatáhnout za tlačítko přímo v zavazadlovém prostoru) vznikne díky mezipodlaze rovina s objemem až 1670 l. Nechybí ani průvlak na lyže a od výbavy Allure je ve standardu sklopné sedadlo spolujezdce, díky němuž je možné uvnitř převážet až tři metry dlouhé předměty. Kufr tak zasahuje vlastně až k přístrojové desce.
Příjemné překvapení
Pod kapotou testované verze se nacházel tříválcový motor 1.2 o výkonu 96 kW, tedy 130 k. Tyto údaje dávaly naději, ale přece jen, tříválec ve velkém SUV. Obavy se ukázaly zbytečné, scházejícího válce si většina motoristů nevšimne. Přeplňovaný tříválec s vyvažovacím hřídelem a dvouhmotovým setrvačníkem má kultivovaný běh, vysloveně překvapuje jemným chodem i dostatečným výkonem. Snadno se dá vytáčet a její zvuk je příjemný. Neobtěžuje vibracemi, a to ani při volnoběhu. Můžete jezdit i svižně, což se ovšem výrazně projeví na spotřebě. Právě u těchto malolitrážních motorů se liší oficiální údaje o spotřebě a čísly dosažitelnými v praxi nejvíce, jak i ukázal test různých vozidel a motorů ve Francii. Kombinovaná spotřeba udávaná výrobcem (5,5 l/100 km) se mi jevila vzdálená, reálně jsme jezdili s průměrem 7,0-7,5 l/100 km. Startuje se tlačítkem u řadicí páky, jen si je třeba při startování a zejména vypínání zvyknout, že nestačí stisk, ale krátkodobé podržení. Jinak vám motor běží a běží dál, což může být po zastavení při zařazené rychlosti nebezpečné.
Na silnici i mimo ni
I přes pohledný a současně až drsný vzhled působí Peugeot 3008 spíš jako městský obyvatel. Je tu však jedno plus: jeho světlá výška je pro tento segment SUV takřka rekordní (219 mm), což je slušná pozvánka k cestě do terénu. Tam sice představují omezení jak nájezdové úhly (vpředu jen 20°), tak nemožnost si připlatit na pohon 4×4. (Ten je slibován pro verzi plug-in-hybrid – 2019). Alternativou je příplatkový systém Advanced Grip Control, který sice u testovaného vozu nebyl, ale zprávy o jeho současné verzi jsou velmi kladné. Součástí je i asistent pro sjíždění svahů udržující konstantní rychlost.
Podvozek je nastaven, jak jinak u francouzského auta, spíše komfortně. Na pro Peugeot 3008 optimálních sedmnáctipalcových kolech (215/65) lze označit komfort odpružení za výborný. Stopu drží i při ostřejších průjezdech zatáčkami zdatně, ovšem nevypnutelné ESP zasahuje poměrně brzy, takže náklony ani nejsou extrémní. Chybí ovšem lepší zpětná vazba od silnice.
Závěr
Nová generace Peugeotu 3008 nadchne futuristickým interiérem i pohledným exteriérem, do něhož se leckdo zamiluje na první pohled. Není tu však jen pěkná „tvářička“, nýbrž řada dalších předností, která dovedla porotce ankety Auto roku 2017 v Evropě k tomu, aby novému Peugeotu 3008 dali nejvíce bodů. Doporučení tedy navýsost věrohodné!.
Pohled do ceníku prozradí, že základní cena Peugeotu 3008 startuje na 510 000 Kč. Což v této kategorii je rozhodně konkurenceschopná cena. Jde o výbavu Access s přeplňovaným tříválcem 1.2 PureTech se 130 kW. Testovaná verze s řadou příplatků se přehoupla přes hranici 650 000 Kč. Nejlevnější vůz s naftovým motorem (1.6 BlueHDi 120 Access) přijde na 570 000 Kč
Plusy: originální a vydařený design, prostornost a praktičnost, nízká spotřeba paliva, možnost nastavení „kapličky“ přístrojů
Mínusy: pohon 4×4 není v nabídce
Technická data
- Motor: benzinový 1,2 PureTech
- Objem: 1199 ccm
- Největší výkon: 96 kW/130 k/5500
- Točivý moment: 230/1750
- Délka/šířka/výška: 4475/1841/1623 mm
- Rozvor: 2675 mm
- Objem kufru: 591/1670 l
- Pohotovostní hmotnost: 1325-1560 kg
- Užitečné zatížení: 350-585 kg
- Objem nádrže: 53 l
- Zrychlení: 0-100 km/h 10,8 s
- Největší rychlost: 188 km/h
- Spotřeba (město/mimo město/komb.: 6,4/4,9/5,5
- Emise CO2: 124 g
Cenový přehled (Peugeot 3008)
Nejlevnější verze 519 000 Kč (1,2 PureTech 130 Access)
První cena vozu s testovanou motorizací 519 000 Kč (1,2 PureTech 130 Access)
Základní cena testovaného modelu 600 000 Kč (1,2 PureTech 130 Allure)
Cena testovaného modelu 740 500 Kč (1,2 PureTech 130 Allure)
Nejdražší verze 895 000 Kč (2,0 BlueHDi 180 GT)
Značkové financování: Operativní leasing od 8940 Kč za měsíc
Peugeot 3008 můžete financovat úvěrem nebo leasingem od PSA Finance. V poslední době i soukromí zákazníci využívají stále častěji operativní leasing.
Peugeot nabízí aktuálně dvě úrovně operativního leasingu (Relax, Relax Plus), přičemž u obou variant lze zvolit 24/36 měsíců a nájezd 40 000/60 000 km. V ceně je i povinná pojistka se spoluúčastí 5 % (povinné ručení, havarijní pojištění, GAP). Relax Plus obsahuje navíc asistenční službu v celé EU, náhradní vůz zdarma (4 dny), servisní náklady včetně sady zimních pneumatik a dálniční známku ČR.
Ukázky nabídky operativního leasingu (lze vypočítat i pro jiné verze Peugeotu 3008)
Peugeot 3008 1.6 BlueHDi 120 MAN6 Active (plus výbava za 64 500 Kč)
Relax 40 000/60 000 km 9739/8940 Kč
RelaxPlus 40 000/60 000 km 11 566/10 841 Kč
Peugeot 3008 1.6 BlueHDi 120 EAT6 Active (plus výbava za 64 500 Kč)
Relax 40 000/60 000 km 10 407/9753 Kč
RelaxPlus 40 000/60 000 km 12 339/11 574 Kč
Peugeot 3008 1.6 BlueHDi 120 MAN6 Allure (plus výbava za 93 000 Kč)
Relax 40 000/60 000 km 10 882/10 107 Kč
RelaxPlus 40 000/60 000 km 13 335/12 140 Kč
Peugeot 3008 1.6 BlueHDi 120 EAT6 Allure (plus výbava za 93 000 Kč)
Relax 40 000/60 000 km 11 489/10 697 Kč
RelaxPlus 40 000/60 000 km 13 797/12 716 Kč