V roce 2016 bylo stejně jako v předchozím roce prodáno necelých 5000 vozidel na zemní plyn. Výrazně mezi nimi dominují modely Škoda – Octavia a Citigo.
Existuje však i třetí škodovka na zemní plyn – Škoda Fabia III Combi. Na trh ji stejně jako v případě předchozí generace uvedla společnost Havex-auto, která patří mezi největší autorizované prodejce automobilky Škoda. Havex-auto je jediný dealer, který nabízí model Škoda Fabia Combi na alternativní pohon CNG. „Tento vůz je pro nás důležitým milníkem a obohacením nabídky ekologických a současně cenově dostupných modelů značky Škoda. Při vývoji byly použity jen ty nejkvalitnější komponenty, pro zachování vynikajících jízdních vlastností a dlouhé životnosti,“ říká k nabídce Martin Hnyk, vedoucí projektu Fabia III Combi CNG.
Nejvyhledávanější alternativa
CNG je v současné době nejvýhodnější a nejvyhledávanější variantou alternativních pohonných hmot. Tradiční LPG je sice stále nejrozšířenější, ovšem CNG i díky stále rozšířenější infrastruktuře (počet plnicích stanic se blíží k 150). Cena zemního plynu dlouhodobě garantována a nižší než v případě benzinu a nafty, u nichž ceny kolísají. Podle propočtů automobilky Škoda při nájezdu 30 000 km ročně ušetří majitel vozu Octavie 1,4 TSI na zemní plyn oproti naftovému modelu (1.6 TDI/85 kW) na nákladech na pohonné hmoty ročně 57 000 Kč, u benzinové verze 1.0 TSI/85 kW takřka sto tisíc (94 500 Kč). Ceny za litr jsou v těchto propočtech 29,90 Kč/nafta, 30,70 Kč/natural a 24,80 Kč/kg CNG.
Výhody plynové Fabie
CNG představuje v současné době nejpraktičtější variantu mezi alternativními pohony a také finančně nejvýhodnější palivo mezi standardními pohonnými hmotami. Finanční úspora může dosáhnout na provozních nákladech až 50 procent. Náklady na provoz u Fabie III Combi na CNG jsou kalkulovány na 0,96 Kč/km. Průměrná spotřeba plynu na 100 km je 3,7 kg. Výhodou takto přestavené Fabie je zvýšení dojezdu (benzinová nádrž je plně zachována) až na 1100 km (310 CNG, 790 benzin). Přestavba navíc neomezí využití vozidla: palivové nádrže jsou uloženy pod podlahou zavazadlového prostoru, který si tak plně zachovává svou kapacitu, a zůstává i pět míst ve voze. Fabia patří k nejoblíbenějším modelům v Česku a Havex-auto touto nabídkou dává možnost vybrati si Fabii Combi i na zemní plyn.
Také Fabia Combi s dotací
Škoda Auto oficiálně nabízí s plynovým pohonem (CNG) malý model Citigo a oblíbenou Škodu Octavii, která s ročním prodejem (2016) 28 406 ks je nejprodávanějším modelem v Česku. Přibližně 2000 octavií bylo prodáno na pohon CNG. Druhým nejprodávanějším modelem značky Škoda je Fabia, která ovšem oficiálně z továrny s pohonem na zemní plyn není nabízena. Zákazník si tak může, pokud hledá alternativní palivo a model Škoda, vybrat buď nejmenší škodovku nebo Škodu Octavii. Havex-auto nabízí střední alternativu, která se jeví jako velmi zajímavá pro mnoho zákazníků. Fabií se v roce 2016 prodalo 21 730, což znamenalo druhé místo nejen mezi modely Škoda, ale všemi modely na českém trhu nových vozidel.
Přestavba nových i ojetých vozidel na zemní plyn je mnohem méně rozšířena než na LPG, protože je náročnější a dražší. V případě Havex-auto však cenu snižuje skutečnost, že se jedná o větší počet vozidel a nikoliv individuální přestavbu. V případě úřadů, institucí a společností v obcích a krajích, které splňují pravidla dotačního programu vyhlášeného Ministerstvem životního prostředí ČR, pak celé náklady na přestavbu pokryje státní dotace. Majitel nového automobilu – zde modelu Škoda Fabia Combi III CNG – pak ihned šetří za levnější provoz.
Přestavba zvýší cenu vozu podle zvolené varianty o 37 190 nebo 45 454 Kč (bez DPH), takže dotace 50 000 Kč může zcela pokrýt vyšší náklady při koupi. S využitím dotace a dalších slev je možné pořídit tento model už od 242 000 Kč. Ovšem efektivní je pořízení takového vozidla i pro firmu nebo soukromého majitele. Vzhledem k tomu, že na kilometr se šetří přibližně koruna, při nájezdu 30 000 km ročně se vložená investice navíc vrátí za rok a půl a pak už se jen „vydělává“.