Ford je znám výtečnými podvozky a modelová řada Focus není výjimkou. Jak lépe si užít proslulé jízdní vlastnosti focusu než se silným moderním motorem? Kombi Ford Focus 1.6 EcoBoost má tak veškeré předpoklady pro skvělou souhru motoru a podvozku.
Ford Focus se již od první generace uvedené na trh v roce 1998 drží podvozkově na špičce nižší střední třídy. Jeho jisté chování v zatáčkách nyní navíc podporuje systém stranového přesměrovávání točivého momentu. Elektronika dokáže mírně přibrzdit kolo, kterému hrozí smyk, a točivý moment přesměruje na to protilehlé. Ford Focus současně není žádný tvrdý závodní kostitřas: naladění podvozku ukazuje, že u Fordu mají cit pro rodinu. Za jistotu v zatáčkách se tedy neplatí daň v podobě omezeného komfortu.
Oprávněná hrdost
Ford vsadil v benzinové sekci na přeplňované motory řady EcoBoost s přímým vstřikováním paliva. Ze dvou možností byl pod kapotou kombíku Ford Focus ten silnější, šestnáctistovka poskytující až 150 koní. Ještě před časem se dal kombík koupit i s nejsilnější verzí tohoto motoru (1.6 Ecoboost/182 k), který je nyní vyhrazen pro sportovní verzi ST. To však vůbec neznamená, že by síla kombi scházela. Jediné, o co přicházíte, je výraznější sportovní zvuk vytáčeného motoru a ostrá akcelerace.
Moderní šestnáctistovka vyniká kultivovaností a růst síly je komfortně plynulý. Koně navíc najdete, pokud pošlete ručičku otáčkoměru k červenému pásmu, což ale spolehlivě vymaže z oblasti spotřeby předponu motoru Eco. Zatímco průměrná spotřeba se v testu pohybovala v příznivém pásmu 5,5 l/100 km, sportovnější jízdní režim rychle zvedal průměr k 8 l/100 km. Závisí tedy hodně na stylu jízdy, ale možnost ovlivnit výrazně spotřebu je výtečná.
Alternativami v benzinové sekci jsou 1.6 Ti-VCT (349 990 Kč) a 1.0 EcoBoost (359 990 Kč), cenové rozdíly jsou tedy ve výbavě Trend 65 000 a 55 000 Kč. Ačkoliv ani focus s litrovým motorem není žádné nedochůdče, ba naopak dokáže být překvapivě svižný a velmi úsporný, přece jen pro kombi se silnější verze hodí víc. Doporučuji si připlatit.
Design
Focus je globální automobil, což znamená nutnost vyhovět i vzhledem zákazníkům na různých kontinentech. „Baťoh“ navíc k sedanu či hatchbacku rozhodně nijak dynamice vzhledu neublížil, vnější design zůstává moderní a pohledný. Agresivitu mu dodává i členitá příď. Důraz na vzhled může mít někdy nepříznivé důsledky na prostornost interiéru. Kolena větších osob na zadních sedadlech se sice dostávají až nemile blízko k zadní straně opěradla přední sedačky, a na účes si musejí dávat pozor „dlouháni“ již od 185 cm. Do stran je místa již o něco víc, ale ve stejné třídě jsou i širší vozy s širším interiérem. S rekordními čísly nepočítejte ani pro zavazadla, tady představuje focus kombi průměr (476/1512 l). Nižší objem však kompenzují pravidelné tvary zadní partie a potěší i nízká nakládací hrana. Také podlaha se po sklopení zadních opěradel dostane takřka do roviny, ovšem žádá si to dnes již trochu nemoderní vyklopení zadních sedáků k předním opěradlům.
Styl i funkčnost
Vnější sportovní vzhled v interiéru dotváří volant, v testované výbavě s velkou řadou ovladačů. Už od výbavy Trend má velmi kvalitní kožený povrch. Podobně jako vně i uvnitř focus trochu provokuje a současně se snaží vyhovět širší škále, takže vedle sportovního volantu pro pány, najdete škálu barev (v noci) na displeji přístrojové desky, což ocení zase spíš ženy. Moderní styl pak hledá oblibu napříč pohlavím i generacemi. Za nejdůležitější považuji účelnost řešení dobou ergonomii, použití kvalitních materiálů a rovněž zpracování má dobou úroveň.
Nejen pro řidiče bude důležitý posaz – sedadla jsou pohodlná a pro sportovní jízdu umístěná dostatečně nízko, nicméně se dají „vyšroubovat“ i výš. Navíc ani po delší jízdě se v nich neunavíte. Za příplatek si lze objednat moderní bezpečnostní systémy, jejichž nabídka v této třídě je výjimečná. Testovaný model ve verzi Trend dostal další výbavu do bratru sto tisíc korun, takže mu nechyběly nejen automatická dvouzónová klimatizace, tempomat, ale také některé asistenční systémy. Dobře umí číst dopravní značky, jen ty doplňkové tabulky mu dělají problém.
Závěr
Focus je automobil, s nímž si i v rodinném provedení kombi můžete jízdu užít. Ze všech nabízených motorů mi připadá šestnáctistovka EcoBoost jako ideální partner, který se dokáže podvozku vyrovnat. Vytknout spolu s omezeným místem na zadních sedadlech mohu ještě menší kapacitu kufru. Ačkoliv v aktuální třetí generaci trošičku ubral ze sportovních genů, více pohodlí a komfortu vyhoví určitě častěji a většině majitelů. Tenhle focus prostě uchvátí sladěním silného motoru s jízdními vlastnostmi.
Plusy:
- Souhra podvozku a motoru
- Jízdní vlastnosti, přesné řízení i řazení
- Úsporný a agilní motor
- Komfort podvozku
Minusy:
- Menší zavazadelník
- Prostorové limity na zadních sedadlech
- Složitější ovládání palubní elektroniky
Cenový přehled (Forf Focus Kombi)
Nejlevnější verze 349 990 Kč (1.6 Duratec Ti-CVT/77 kw Trend)
Základ s testovaným motorem 415 990 Kč (1.6 EcoBoost FFV/110 kW Trend)
Testovaný vůz 510 990 Kč (1.6 EcoBoost FFV/110 kW Trend)
Značkové financování (k datu 25.6. 2014)
K novému Fordu Focus zákazník při financování Ford Credit ALL-IN úvěrem získává:
- Až 4 základní servisní prohlídky (včetně oleje a filtrů)
- Záruku na 5 let / 120 000 km Ford Protect
- Ford Assistance po celou dobu úvěru
- Povinné ručení a havarijní pojištění
- Připojištění všech skel vozidla s limitem plnění až do výše 30 000 Kč
Minirozhovor
Na otázky ohledně značkového financování, jehož aktuální nabídku k testovanému modelu uvádíme výš, odpověděl ředitel Vladan Rojíček (Ford Credit).
V čem vidíte hlavní přednosti značkového financování?
Všechny značkové finanční produkty jsou vyvíjeny ve spolupráci se značkou a jejími dealery. Vzniká tedy produkt šitý na míru konkrétním požadavkům zákazníků.
Zákazník u dealera získá kompletní nabídku vozu, včetně financování, komplexního pojištění, servisního balíčku a dalších výhod.
Jedná se o unikátní financování pouze pro vozy Ford, připravené Fordem a plně zajištěné Fordem. Kombinace produktu služeb a sazeb financování patří v případě nabídky Ford Credit k nejvýhodnějším na trhu. Nabízíme nejen produkty finančního leasingu a spotřebitelského úvěru pod značkou Ford Credit, ale také nyní stále populárnější operativní leasing pod značkou Ford Lease.
Jaký podíl na financování vozů vaší značky tvoří značkové financování?
Je to přibližně 20% z prodaných vozů
Jaký produkt z vašeho značkového financování považujete za nejvyhledávanější, a v čem spočívá jeho úspěch?
Úspěšných produktů máme několik. Tahákem je Super Zero úvěr, který kombinuje nízkou sazbu a komplexní pojištění, následuje Bonus úvěr, kdy zákazník získává navíc až 9000 Kč na autopříslušenství Ford nebo servisní práce. Zvláštní pozornost si zaslouží ALL-IN, který přináší výhodné financování, komplexní pojištění, ale především až 4 servisní prohlídky v ceně úvěru. A v poslední době evidujeme zvýšený zájem o nabídku Ford Lease, a to jak o Full-Service Leasing, tak i o variantu operativního leasingu bez služeb.
Chystáte nějaké novinky v oblasti značkového financování?
Poslední dobou se výrazněji zaměřujeme na zákazníky z řad podnikatelů. Nabízíme stále výhodnější sazby, zlepšujeme nabídku služeb operativního leasing Ford Lease. Posilujeme především ty finanční produkty Ford Credit, které se zaměřují na financování užitkových vozidel. Na míru šité finanční produkty tak nabízíme například pro Transit Custom, Mezinárodní dodávku roku 2013 a Transit Connect, který stejný titul získal i pro rok 2014. V současné době pak na trh přichází ještě nejmenší člen rodiny Transit, model Courier, díky němuž bude mít Ford v nabídce nejkomplexnější řadu lehkých užitkových vozů na českém trhu. Také na nový Transit Courier nabízí Ford Credit na míru šité značkové financování.