České hory zaznamenaly vydařenou letní sezónu. Počty návštěvníků dokonce překonaly rekord z loňského horkého léta. Nyní už jsou na prahu hlavní zimní sezony.
Po loňské rekordní investici v řádu miliardy letos investice dosáhly cca 500 milionů korun, a to zejména do zasněžování. Přesto se ceny skipasů většinou nemění a pokud se zvedají, tak v řádu desetikorun. Podle odhadů odborníků přibližně polovina českých lyžařů jezdí do zahraničí, druhá polovina dává přednost tuzemským areálům. Mnozí provozovatelé však nedávno zdůrazňovaný „boj o lyžaře“ mezi cizinou a Českem už nevidí jako zásadní. „Mnoho z těch, kteří jednou na dovolenou lyžovat do zahraničí, se jezdí rozjezdit na české hory a domácím areálům dává i přednost pro krátké víkendové lyžování. Závisí samozřejmě i na místě bydliště: z jižních oblastí se častěji jezdí za hranice,“
Investice se vyplatily
I když bylo letošní léto deštivější, a hlavní sezóna tím pádem o zhruba 10 dní kratší než ta předešlá, většina horských středisek se může pochlubit buď vyrovnáním loňské skvělé návštěvnosti, nebo dokonce nárůstem počtu hostů,“ zhodnotil léto ředitel Asociace horských středisek ČR Libor Knot. Nárůst se pohyboval ve výši zhruba 10 %, ale na některých místech – například na Dolní Moravě nebo v Rokytnici nad Jizerou – šlo až o desítky procent. Horským střediskům se vyplatily investice do doprovodných aktivit, například v případě Dolní Moravy do Stezky korunami stromů. Vyplácí se také budování cyklistických stezek a sjezdů pro kola, terénní koloběžky i tříkolky, nabídka půjčoven sportovní výbavy, kol včetně těch elektrických, ale i naučných stezek a moderních dětských hřišť.
Důraz na zasněžování
Mezi nejvýznamnější investice ve většině areálů patřilo rozšiřování a modernizace zasněžovacích systémů. „Nejen možnost uměle zasněžovat, ale i schopnost zasněžovat intenzivně a v krátké době vyrobit dostatek sněhu je základním předpokladem úspěchu,“ vysvětluje Knot. Právě důraz na rychlost zasněžení patří k prioritám. Zcela jedinečný systém vybudoval středočeský areál Monínec, který novou technologií může zasněžovat při teplotách vysoko nad nulou. Tato technologie však není plošně vhodná pro velké areály, které mají desítky kilometrů sjezdovek. „Zvažujeme však její využití pro některé účely. Mohla by se hodit například na vytvoření běžeckého okruhu na Černé hoře,“ komentuje tuto novinku Petr Hynek ze SkiResortu Černá hora – Pec, který vidí přínos této technologie také pro zasněžení exponovaných úseků, kde mizí sníh rychleji a které pak brání provozu celé sjezdovky.
Řada provozovatelů věnovala pozornost také sjezdovým tratím – zejména jejich rozšiřování a také zkvalitnění a doplnění strojového parku pro úpravu sjezdovek. Další oblastí, do které směřovaly investice nejvíce, bylo vylepšení zázemí umocňujícího zážitky z pobytu na horách. Jedná se zejména o zkvalitňování snowparků pro výuky dětí, nákupy pohyblivých koberců, vybavení lyžařských školek nebo budování prostor pro hlídání dětí. Velká pozornosti se těšilo vylepšení gastronomických služeb, půjčoven vybavení, servisů a dalších zařízení. „Novinky se netýkají jen lyžařů. Například ti, kteří se vydají do Malé Úpy, mohou letos nově vyrazit na návštěvu pivovaru Trautenberk,“ říká Libor Knot, ředitel Asociace horských středisek.
Také letos bude do českých hor lákat návštěvníky reklamní kampaň, kterou připravila agentura CzechTourism. „Asociace horských středisek je pro nás významným partnerem. České hory považujeme za důležitou destinaci cestovního ruchu, do které stojí za to investovat,“ uvedl Aleš Pangrác, ředitel Odboru regionální partnerství a vztahy B2B agentury Czech Tourism. Lyžařské areály patří také k významným zaměstnavatelům, přímo dávají práci cca 35 000 lidem. Přínos pro stát je kolem 10 miliard korun, včetně multiplikací (ubytování, gastronomie, doprava atd.) dosahuje roční obrat až 50 miliard.
Ceny skipasů: stagnace
I přes pokračující investice je pro návštěvníky hor dobrou zprávou, že v téměř všech skiareálech v letošní sezóně zůstanou stejné ceny jako vloni. U skupiny 35 největších skiareálů v ČR, které představují většinu trhu a tedy i vyšší cenovou hladinu jízdného, je průměrná cena jednodenního skipasu v hlavní sezóně ve výši 570 Kč pro dospělého a 400 Kč pro dítě. To je oproti loňsku téměř zanedbatelné navýšení zhruba o dvě procenta. Zákazník navíc dostane množství doplňkových služeb zdarma – ať už jde o parkování nebo třeba vstup na dětská hřiště. Menší skiareály většinou nemění ceny vůbec, takže za celou ČR jde o zvýšení cen v řádu do 1 %.
Zajímavé může být srovnání se zahraničím – například pět středisek v Rakousku, které velikostně odpovídají těm větším českým (od 10 do 20 km sjezdovek), nabízí denní skipas v průměru za 1.060 Kč. To znamená, že zhruba dvakrát dráž než v ČR.
Projekt Czech Skipass
I v nadcházející sezóně bude pokračovat úspěšný projekt Czech Skipass – lyžařská celosezónní permanentka, která umožňuje lyžovat ve 23 velkých střediscích po celé České republice. Czech Skipass lyžařům pro tuto sezónu nabídne celkem 190 km sjezdových tratí, 34 lanovek a 141 vleků, aniž by museli do pokladen jednotlivých areálů. Veškerá odbavovací technologie je kompatibilní. „V loňské zimní sezóně se prodej CzechSkipassů i přes nepříznivé počasí na úvod sezóny více než zdvojnásobil. Je vidět, že tento produkt si získává své místo na trhu, takže očekáváme i letos zvýšený zájem“, řekl Libor Knot jménem AHS ČR, která celý projekt administruje. Dospělí zaplatí 11 000 Kč, junioři (12-17,99) a senioři (nad 63 let) 9000 Kč, celoroční skipas pro děti (6 – 11,99) přijde na 8000 Kč.