Carsharing vyrůstá z dětských botiček: 300 automobilů ve flotile

Sdílení aut, tedy carsharing, začíná hrát významnější roli v zajištění mobility také v Česku. Zásadní roli v jeho rozvoji hraje společnost CAR4WAY, sesterská společnost Louda Auto.

Pilotní fázi zahájila již před čtyřmi roky a je nyní leadrem na českém trhu sdílení aut. CAR4WAY v Praze a v Pardubicích disponuje 140 vozy Škoda Rapid, Citigo, VW Transporter a e-Up!. Na začátku roku 2017 plánuje navýšit počet automobilů jen v Praze na téměř 240 a celkem na 300 vozů v osmi městech České republiky, kde provozuje svá dealerství. „Připravujeme také rozšíření našeho portfolia vozů, aby pokrylo maximum potřeb našich klientů. K dispozici jim tak bude například osmimístný Transporter, sedmimístný Caddy nebo užitkový Caddy Maxi v provedení skříň, modely Octavia a Fabia, oba ve variantách Combi. Ti náročnější pak mohou dokonce sdílet a užít si jízdu ve sportovním modelu Octavia RS,“  říká majitel Pavel Louda.

Významnou novinkou je připravované spuštění tzv. volného carsharingu, kdy zákazník nebude muset vracet auto na místo nástupu, ale bude ho moci zanechat kdekoliv v rámci městských částí Praha 5, 6, a 8. To podstatně zvýší komfort služby. Samozřejmostí je online rezervace 24 hodin denně či bezklíčkové odemykání vozu.  Postupně je v plánu rozšiřovat a spojovat další městské části v jednu lokalitu. „Naším cílem je ušetřit klientům čas, usnadnit plánování a zefektivnit využívání našich vozů. Využívaný automobil proto budou moci v rámci konkrétních městských částí vrátit kamkoliv,“ dodává Martin Feller, obchodní ředitel CAR4WAY a Louda Auto.

 img_6070 

Carsharing od CAR4WAY zahrnuje veškeré náklady na provoz vozu včetně nákladů na pohonné hmoty, pojištění, servis, apod. Zákazníci platí pouze cenu za dobu užívání vozu a najeté kilometry (4,90 Kč/km). Předpokladem je registrace, kterou je třeba zatím provést osobně, a zaplacení vratné kauce, která je ovšem v symbolické výši 2000 Kč. „Služba se vyplatí lidem, kteří potřebují čas od času něco převézt, vyjet si na výlet nebo cokoli vyřídit. Oproti vlastnictví vozu je výhodná především pro ty, kteří za rok nenajezdí více než 10 tisíc kilometrů. Výhodou je také její flexibilita – automobil je možné zapůjčit si podle potřeby jen na hodinu nebo třeba na několik kilometrů. Prostě nevázat se žádnými měsíčními splátkami nebo denními zápůjčkami. 24 hodin denně, s on-line rezervací vozů přes internet nebo prostřednictvím mobilní aplikace,“ říká Martin Feller,.a dodává: „Carsharing má do budoucna potenciál stát se součástí pražské integrované dopravy, sloužit může i jako návazná doprava v cílových destinacích pro vlakové cestující, tak jak to funguje například v Německu. Obdobné využití vidíme i v rámci administrativních nebo obchodních center či rezidenčních komplexů.“