Toyota Prius jako první prakticky použitelný hybrid patří ke klíčovým modelům automobilové historie. Jeho čtvrtá generace je díky neobvyklému designu zcela nepřehlédnutelná.
Dovozce tuto jedinečnost podtrhl na testovacím modelu ještě značkou na přání (PRI US004). Výrazný design, zjevně ovlivněný dalším ekologickým modelem, vodíkovým automobilem Toyota Mirai, pro někoho asi konečně plně odpovídá futuričnosti vozu. Pokud si vzpomenete na předchozí tři generace, které zaplnily svět 3,5 milionem vozů, tak po první generaci, která se vnějškově moc od podoby ostatních osobních automobilů až tak nelišila, druhá a třetí již nesly jasný originální rukopis. I přes tuto „přípravu“ si na současnou podobu třeba trochu zvykat. Dnešní Prius se dá srovnat s moderním uměním: někdo je jím nadšen, jiný udiven a zklamán. Rozhodně však nikdo nezůstane lhostejný. Současná jedinečnost modelu Prius vyplývá zejména z kombinace střízlivých aerodynamických linií s originálně tvarovanými světly a podélně rozděleným zadním oknem. Obdiv si pak zaslouží i funkčnost karoserie: koeficient odporu vzduchu cx klesl na jedinečných 0,24! Přední část s diodovými světlomety šípovitého tvaru je působivá, ovšem jedinečná je záď. Vertikální svítilny dostaly tvar bumerangu, navíc je tu originální víko zavazadelníku s děleným sklem. Vodorovná linka má i roli přítlačného křídla, v dešti ovšem vytváří clonu a výhled je horší.
Při couvání pomůže u všech výbav parkovací kamera, v té nejvyšší ni přední a boční parkovací senzory. Řidič se musí naučit hlídat dění kolem vozu a za ním hlídat hlavně bočními zrcátky, pomohou však i další elektroničtí asistenti. Nechybí systém proti neúmyslnému opuštění pruhu a důležitý je protikolizní systém sdružují čtyři asistenty a snižující riziko nárazu do vozidla před sebou. Toto nebezpečí omezuje i adaptivní tempomat, zpomalující podle tempa rychlosti automobilu před sebou, což výrazně omezuje možnost nárazu do vpředu jedoucího vozu.
Nápaditý i praktický
Vnější originalitou to zdaleka nekončí, dá se říci, že vnější extravagance pokulhává za tím, co nabízí interiér. Ten je zcela v souladu s pokrokovosti vozu. Řidič má před sebou hlavně volant, všechny další informační systémy se vešly doprostřed. Informace o rychlosti a pokyny z navigace jsou mu od výbavy Active promítány na heads-up displej na čelním skle do zorného pole, takže pro nejdůležitější jízdní informace nemusí odvracet zrak od vozovky.
Ostatní nutné údaje nalezne ve středu palubní desky, v nejvyšší výbavě Executive s velkou dotykovou obrazovkou multimediálního systému Toyota Touch Pro, s navigací a mnoha dalšími prvky ve standardu. Zajímavé je barevné rozlišení, které není samoúčelné. Ve stříbrné zóně najdete prvky ve vazbě na řízení vozu, v tmavé sekci pak doplňkové funkce. Dotekovým displejem však disponují všechny verze Toyoty Prius. Na něm najdete kromě obvyklých údajů (ale hodně podrobných) z palubního počítače také schéma hybridní soustavy s aktuálními toky energií. Řidič se jím moc kochat nemůže, ale pro další členy posádky je to zajímavé zpestření jízdy. Nepovedl se však systém zadávání dat do navigace a hlavně psaní adresy: je pomalé a náročné. Moderní lahůdkou je naopak bílá plocha před držáky na kelímky, standardně pro výbavu Executive – účinná indukční nabíječka mobilů. Díky wi-fi hotspotu můžete připojit k internetu až pět zařízení současně.
Volant je, jak jinak, kožený, pohledný (škoda jen malého rozsahu nastavení) a nabídne řadu tlačítek, které slouží podobně jako v jiných vozech k obsluze palubního počítače i ovládání audiosoustavy a telefonu přes bluetooth handsfree. Mezi ty méně tradiční patří sekundární ovládání klimatizace a uzavírání kabiny před vnějším vzduchem. Nastavit na volantu se dá i adaptivní tempomat, který je součástí od druhé výbavy Active.
Prius je první
Zásadní konstrukční novinkou je pro čtvrtou generaci použití globální platformy TNGA (Toyota New Global Architecture), přičemž Prius je první model, jenž ji využívá. Díky nižšímu těžišti vozu a víceprvkové nápravě vzadu se zlepšily jízdní a řídit hybridní Prius je nyní zábavnější a pohodovější. Konstruktéři uvádějí, že karoserie je o 60 procent tužší. Odlehčeny byly i některé prvky hybridního motoru a nová generace je i NiMH baterií, které se rychleji dobíjejí a mají být odolnější.
Prius také papírově vyrostl, ovšem 80 mm na délku (mohutnější nárazníky) a 15 mm na šířku znát moc není. Díky rozvoru 2700 mm, který zůstal zachován, se však do druhé řady vejdou i habáni ke dvěma metrům. Kufr je sice mělký a nakládací hrana dost vysoko (73 cm), ale vstupní otvor je obrovitý a pod otevřené víko se vejdou i zmínění dlouháni ze zadních sedaček. V základu je k dispozici 343 l a po sklopení zadních opěradel (pozor na schod) pojme tento prostor 1054 l. Pokud by se plnila zavazadlová část až pod střechu, údaje jsou 502 a 1522 l. Při využití tohoto prostoru však pozor na zatížení, užitečné je jen 415 kg, takže na zavazadla při plném obsazení zbývá sice místo, ale není hmotnostní rezerva.
Cílem snížení spotřeby
Pod kapotou i čtvrté generace zůstala atmosférická osmnáctistovka s proměnným časováním ventilů. Cílem pro čtvrtou generaci bylo snížení spotřeby, takže výkon zážehové motoru se snížil ze 73 na 72 kW, přičemž výkon elektromotoru klesl z 63 na 53 kW. Celkově motory nabídnou 90 kW (třetí generace 100 kW). Mírné prodloužení akcelerace (1-100 km/) na 10,6 s (+ 0,2 s), někdo těžko zaznamená, ostatně ani předchozí Prius nebyl sprinter. Spotřeba se však měla pohybovat kolem 3,5 l/100 km. Testovaný Prius na sedmnáctkách má normovanou spotřebu 3,61 l/100 km.
Ačkoliv elektromotor má nižší výkon, doznal řadu zlepšení, stejně jako propojení s osmnáctistovkou., Výsledkem je odlehčení, zvýšení účinnosti, hodně důležité je také zvýšení kapacity nikl-metalového hybridového akumulátoru o 20 procent (z 1,1 na 1,3 kWh). Je tedy schopen rychleji rekuperovat a zapojit se nejen při rozjezdech na světlech a při stabilních rychlostech, ale také ve stoupáních! To vše vedlo také ke zvýšení uživatelského komfortu, již není třeba tak pečlivě pracovat s plynovým pedálem. Příjemnější je také zvukový projev převodovky e-CVT, i když zvuky při kickdownu jsou stále slyšitelné. Jinak je ale Prius extrémně tichý a kultivovaný.
Na závěr to nejočekávanější: reální spotřeba paliva. A není třeba si psát kilometry a množství natankovaného benzinu, i když to je jistě nejpřesnější způsob statistiky, ale již palubní počítač nabízí spotřebu v přehledné tabulce nejen během jízdy. Samozřejmě záleží i na stylu, ale ve městě, kde se často zapojuje elektromotor, se spolehlivě dá jezdit za 3,5 l/100 km, po okreskách s klidném jízdní režimu za obdobnou hodnotu a jen dálnice znamená, že z nádrže budete ubírat přibližně 4,5 l/100 km, samozřejmě i podle konfigurace trasy.
Co z toho vyplývá? Spotřeba kolem 3,5 l/100 km nejsou hausnumera, těchto údajů se dá v praxi dosáhnout!
Závěr
Prius čtvrté generace přitahuje pozornost, a to nemusíte mít speciální značku za poplatek. Vzhledem, tichým plutím po silnici. Vyhlíží však hodně dynamicky, a pokud vás někdo vyprovokuje, tak přepnutím do sportovního módu ho můžete zaskočit při rozjezdech a díky víceprvkové nápravy také při řezání zatáček, k závodění ale staven není. Limit nastavují i ekologické pneumatiky s nízkým valivým odporem, kvůli nimž musíte dříve počítat s nedotáčivostí.
Prius oceníte zejména ve městě, a to jak díky nizoučké spotřebě, tak svižnosti akcelerace, dobré manévrovatelnosti a tichému provozu. Kdo si ho vyvolí, tomu se bude i líbit a určitě ho nadchne i interiér, který není jen moderní a jeho materiály dokonale zpracované, ale také zábavný. Kombinace zážehového motoru a elektromotoru totiž baví, a ačkoliv funguje naprosto automaticky a přirozeně, tak se samozřejmě budete postupně učit jezdit ještě úsporněji než při seznámení. Čistě bez místních emisí můžete ujet tak tři kilometry, což ale v centru města stačí. Navíc neslyšně.
Prius ve své kategorii nepatří k levným automobilům, základní cena se pohybuje mezi cca 750 000 a 900 000 Kč. Ovšem už u verze s výbavou Live, dostanete bohatou výbavu s prvky, na které si u většiny konkurentů budete připlácet. Poměr užitku a ceny – i vzhledem k úspoře za benzin – je tudíž velmi dobrý.
Plusy: nízká spotřeba paliva, tichý provoz, bohatá výbava, moderní design karoserie i interiéru
Minusy: náročnější ovládání navigace, méně místa nad hlavou, nástup brzd
Technická data:
- Motor: benzinový R4 VVT-I (+ elektromotor)
- Objem: 1798 cm3
- Největší výkon: 72 kW/5200/min-1
- Točivý moment: 142 Nm/3600 Nm/min-1
- Výkon obou motorů: 90 kW/5200 min-1
- Délka/šířka/výška: 4540/1760/1490 mm
- Rozvor: 2700 mm
- Objem kufru: 343/1054 l
- Pohotovostní hmotnost: 1375 kg
- Užitečné zatížení: 415 kg
- Objem nádrže: 43 l
- Zrychlení 0-100 km/h: 10,6 s
- Nejvyšší rychlost: 180 km/h
- Spotřeba kombi: 3,6 l/100 km
- Emise CO2: 84 g/km
Cenový přehled (Toyota Prius 1.8 Hybrid)
Nejlevnější verze modelu 744 900 Kč (1,8 90 kW Live)
Testovaný vůz bez příplatků 904 900 Kč (1,8 90 kW Executive)
Testovaný vůz s doplňky 927 400 Kč 1,8 90 kW Executive)
TOYOTA FINANCIAL SERVICES
Značka Toyota měla na českém trhu jedno z prvních značkových financování, které je navíc spojeno s automobilkou, nikoliv externí leasingovou společností. Na financování vozidel nabízí řadu produktů z oblasti úvěru i leasingu.
Mezi poslední novinky patří program Toyota Garant, který zajistit nízké měsíční splátky a zároveň vysokou budoucí hodnotou vozidla. V okamžiku pořízení vozu je definována její budoucí hodnotu a Toyota se zaváže minimálně za tuto částku Vaše vozidlo vykoupit, pokud bude mít majitel zájem. Program Toyota Garant umožňuje periodickou obměnu vozu bez finanční náročnosti. Rozšířenou verzi představuje program Toyota Garant Plus, který rozšiřuje základní produkt o služby obvyklé u operativního leasingu (např. náklady na pravidelný servis, běžné opotřebení a pneumatiky). Měsíční splátky obsahují kompletní servisní služby Toyota Servis Plus podle specifických požadavků klienta (opravy a údržba, výměna a skladování pneumatik, silniční asistence)
Pro fyzické osoby jsou určeny úvěrové produkty – např. Toyota Kredit, je často základem speciálních akčních nabídek. Umožňuje značnou variabilitu. Tento oblíbený úvěrový produkt je nyní ve variantě Kredit Plus rozšířen, podobně jako Garant Plus, o další služby umožňující užívání automobilu bez starostí. Do měsíčních splátek Vašeho vozu můžete nově zahrnout náklady na pravidelný servis, běžné opotřebení a pneumatiky.
- výše vlastních prostředků od 0 % do 70 % z pořizovací ceny vozidla a to jak pro spotřebitele, tak pro podnikatele a firmy
- délka úvěrové smlouvy je 12 až 60 měsíců,
- fixní a velmi výhodné pojištění odpovědnosti je součástí pravidelných splátek po celou dobu úvěrové smlouvy,
- havarijní pojištění s atraktivními sazbami s možností pojištění GAP (nová vozidla), a volitelnou spoluúčastí 1%/ min. 1 000 Kč, 5 %/min. 5 000 Kč nebo 10 %/ min. 10 000 Kč je neměnné po celou dobu úvěrové smlouvy a je součástí pravidelných splátek,
- smlouva zaniká splacením celé jistiny (úvěru); úvěrovou smlouvu lze po dohodě s naší společností prodloužit nebo úvěr předčasně splatit