TOYOTA RAV4 HYBRID: Výkon i úspornost

Toyota patří mezi průkopníky v segmentu SUV a rovněž zahájila sériovou výrobu hybridních modelů (Prius). V podobě hybridní verze faceliftu modelu RAV spojuje tedy obě tyto zkušenosti. Jaký je výsledek?

Vezměme to postupně. SUV jsou čím dál tím oblíbenější a zejména do kategorie SUV nižší střední třídy vstoupilo postupně mnoho automobilek a je velmi konkurenční. Toyota si v ní však vede dosud výborně, což potvrzují čísla. Od roku 1994, kdy se vyjela na silnice i mimo ně první „ravka“, se jich prodalo na šest milionů. Čtvrtina v Evropě. Pro současné i budoucí majitele modelu Toyota RAV4 je tu ještě jedna potěšitelná zpráva. Devadesát procent všech vyrobených vozů RAV4 je stále v provozu. To naznačuje i odolnost času a kvalitu výroby. Toyota se však stala překvapivě průkopníkem v oblasti, která se zdála být s SUV spojena neoddělitelně. Rezignovala na spojení naftového motoru s pohonem 4×4. Novou RAV4 koupíte s naftovým motorem jen s pohonem předních kol. Nahradí hybridní soustrojí u čtyřkolek naftu skutečně bezbolestně?

Modernizovaná třetí generace navazuje na úspěšné předchůdce, přičemž zásadní novinkou je právě hybridní pohon. Toyota se tuto svou prioritu odhodlala zdůraznit také v segmentu SUV, což se odráží v tom, že právě hybridní modely jsou nejvýkonnější a potlačením nafty. Jejich pohon je kombinací zážehové jednotky o objemu 2,5 l (114 kW) s Atkinsonovým cyklem a elektromotoru (105 kW). Celkový výkon je tak 145 kW (197 k), přičemž základní verze s naftovým motorem nabízí 105 kW a se spalovacím motorem 2,0 Valvematic je to 112 kW. Testovaný model byl vybaven elektronicky řízeným pohonem všech kol E-Four (RAV4 Hybrid AWD). Kromě atmosférického čtyřválce, s nímž je do převodovky e-CVT připojený 105kW elektromotor, také pohonem zadních kol, který obstarává samostatný 50kW elektromotor přes stálý převod.  O dobíjení akumulátorů se dělí generátor a rekuperace brzdné energie. Jedná se tedy o řešení bez kardanu, aby nekomplikovalo hnací ústrojů. RAV4 v tomto provedení utáhne přívěs až 1650 kg. Hybridní jednotku avizuje logo na masce i decentní nápisy na bocích a víku kufru s typickým modrým nádechem.

Citlivé změny

Jak se změnila Toyota RAV4 zvenčí? Prostřední část masky chladiče se rozšířila a logo Toyota je umístěno do horní části masky chladiče, kde se nacházejí i o trochu níž umístěné nové sdružené světlomety (LED nebo halogenové), vždy s integrovanými LED světly pro denní svícení. Největší změnou prošla spodní lichoběžníková část masky. Chybí tu typická mřížka, vzduch proudí k motoru jen jejím spodním dílem. Ochranné lemování předního nárazníku je nyní opticky nápadnější s důrazem na robustní off-roadový vzhled. Na zádi se objevily nové koncové svítilny s technologií LED. Rovněž zadní nárazník je nápadnější.

  
  

V interiéru byla věnována pozornost zejména vyšší funkčnosti. Přepracování se tak týká panelu se sdruženými kruhovými přístroji před řidičem, mezi kterými se nachází multi-informační displej, středové konzole i prostoru konzole kolem páky voliče převodovky. Výraznou novinkou je 7palcová barevná dotyková obrazovka multimediální soustavy. Vylepšený informační systém Toyota Touch dává širší možnostmi nastavení. Výsledkem všech těchto interiérových úprav je vyšší komfort. Zůstala pohodlná sedadla a dostatek prostoru. Menší volant se dobře drží, ale mohl by se nastavovat ve větším rozsahu, a prakticky rozmístěné ovládací prvky na volantu i kolem něho.

  

Hybridní technologie mírně zmenšila objem zavazadelníku. Páté dveře se v tomto stupni výbavy zvedají elektricky. Po jejich otevření se ukáže, že na konci kufru přibyl menší schod. Ten skrývá akumulátor, který se celý nevešel pod sedadla. Praktičnost však utrpěla jen mírně, teoretický objem se zmenšil z 547 na 501 l, což je na SUV této kategorie stále dobrý údaj. Po sklopení sedadel je to něco přes kubík, až po střechu 1,6 m3.

IMG_6913

Dravec i spořílek

Téměř 200 koní (točivý moment 289 Nm) pod kapotou dává hybridní „ravce“ i charakter dravce. Potvrzují to i čísla: z nuly na 100 km/h zrychlí za pouhých 8,3 s, což je na velké a poměrně hmotné auto (v plném obsazení přes dvě tuny) výtečný údaj. Současně díky hybridního pohonu ve smíšeném provozu by spotřeba mohla být 5,1 l//100 km. V praxi, zejména pokud řidič podlehne možnostem, které mu vůz dává, musí počítat téměř s dvojnásobkem. V té fázi testu, kdy jsem zkoušel výkonnost vozu, akceleraci a jízdní vlastnosti v zatáčkách, se průměrná spotřeba dostala na 9 l/100 km. Samozřejmě je třeba počítat zejména v zatáčkách jak s hmotností, tak delším rozvorem a rovněž vyšším těžištěm. Na silnici však nová Toyota RAV4 příjemně pluje a na dálnici díky své výkonnostní rezervě v pohodě zrychlí v levém pruhu, pokud se na ni například v Německu tlačí velmi rychlé auto, a bylo by nutné zpomalovat do pravého pruhu. Útok snadno odrazí. Na dálnici si při trvalé nejvyšší povolené rychlosti řekla RAV4 o 8,5 l/100 km.

Hybridní auta však jsou však stavěna na klidnější styl jízdy. Pokud jsem se přizpůsobil tomuto režimu, a lehkou nohu na plynu udržel spalovací motor v nízkých otáčkách, případně dal příležitost elektromotoru k uplatnění, tak spotřeba při běžném provozu oscilovala mezi 5-6 litry. Ve městě byla situace složitější. Pokud jsem nechtěl být brzdou provozu, tak jsem musel jezdit dynamičtěji než by bylo úsporné. Spotřeba ve městě se tak pohybovala podle stylu jízdy jak mírně nad hranicí šesti litrů, tak téměř u osmi litrů. Optimální je pohodová jízda rychlostí od 70 do 100 kilometrů, kdy se skutečně dá jezdit pod 6 l/100 km.  Při těchto rychlostech navíc v interiéru motor takřka neuslyšíte – doléhá sem jen hluk od kol.

RAV4 Hybrid nabízí i režim jízdy v módu EV, který se dobře uplatní při popojíždění v kolonách a zónách s omezením rychlosti do 30 km/h. Dojezd čistě na elektřinu jsou dva kilometry, ale v hybridním systému se energie zase doplní. Monitor energií infotainment dobře informuje o stavu akumulátor. Oceňuji celkové jednoduché řešení této oblasti bez komplikovaných symbolů a ovladačů.

Dobrá cena

Modely SUV bývají vesměs dobře vybaveny a výjimkou není ani Toyota RAV4 Hybrid. Nabízen je jen ve dvou vyšších stupních Active a Executive, K té nejvyšší, ve které byl testovaný model, se již mnoho doplnit nedá. Můžete si připlatit ještě na metalízu (15 000 Kč), případně perleťový lak (22 500 Kč – ten zvedl cenu testovaného modelu přes milion) nebo střešní okno (20 000 Kč). Pro prostřední výbavu Active jsou k doplnění ještě pakety Style (není pro hybrid), Trend a Safety.

Cena nového modelu Toyota RAV4 (motor 2,0 D-4D) začíná na 594 900 Kč, nejlevnější hybridní verze přijde na 739 900 Kč. V obou případech se jedná o pohon předních kol, zatímco čtyřkolky začínají cca o sto tisíc výše (684 900 Kč za s motorem 2,0 Valvematic a 845 900 Kč za hybrid).

Toyota RAV4 dostala tedy přitažlivý až sportovní vzhled, výkonný hybridní pohon umožňující úspornou jízdu a je rovněž zajímavá i cenově.  Test však ukázal, že hybrid nezastoupí diesel bez určitých kompromisů ze strany majitele. Úsporný provoz je podmíněn klidnějším stylem jízdy. Přijmou to ti, kteří míří do autosalonů pro SUV a jsou zvyklí, že důrazné sešlapování plynového pedálu zase až tak moc spotřebu neovlivní? Ovšem SUV nekupují jen dravci, za jejich volanty jsou vidět často i ženy a těm určitě „hybridní styl jízdy“ není cizí. Také vyhoví těm, pro které je pohon 4×4 důležitý zejména v zimních měsících. Takže si na to, jak dopadne tento průkopnický krok Toyoty, budeme muset počkat na statistiky. Velkým trumfem může být cena. Testovaný model v nejvyšší výbavě přijde na 999 900 Kč, ovšem hybrid AWD se dá koupit jen o málo dráž než předchůdce na naftu, navíc má  automat. Cena, pohon všech čtyř kol a automatická převodovka ve výbavě Active  – to vše bylo za zaváděcí cenu 816 900 Kč (nyní 845 900 Kč). A kdo si připlatí pouhých 29 000 Kč za paket Safety, tak bude mít vůz s řadou bezpečnostních asistenčních prvků.

Plusy

  • Možnost úsporného provozu
  • Tichý provoz při klidné jízdě
  • Dynamické vlastnosti
  • Praktický a kvalitní interiér
  • bohatá výbava

Minusy

  • hlučný motor při silné akceleraci
  • spotřeba na dálnici

Technická data

  • Motor  benzinový, R4 (+ elektromotor)
  • Objem 2494 cm3
  • Největší výkon           114 kW/155 k/5700/min
  • Točivý moment          206 Nm/4400-4800/min
  • Výkon obou motorů 145 kW/197 k
  • Délka/šířka/výška      4605/1845/1675 mm
  • Rozvor                       2660 mm
  • Objem kufru   501/1633 l
  • Pohotovostní hmotnost          1625 kg
  • Užitečné zatížení        580 kg
  • Objem nádrže 56 l
  • Zrychlení 0-100 km/h 8,3 s
  • Nejvyšší rychlost        180 km/h
  • Spotřeba město/mimo město/kombi 5,1/4,9/5,1
  • Emise CO2     118 g/km

Cenový přehled (Toyota RAV4)

Nejlevnější verze modelu                  594 900 Kč (2,0 D-4D/105 kW Live)

Základ s testovaným modelem         768 900 Kč (2,5 Hybrid FWD/145 kW Active)

Testovaný vůz bez příplatků  999 900 Kč (2,5 Hybrid AWD/145 kW Executive)

Testovaný vůz s doplňky                   1 021 400 Kč (2,5 Hybrid AWD/145 kW Executive)

TOYOTA FINANCIAL SERVICES

Značka Toyota měla na českém trhu jedno z prvních značkových financování, které je navíc spojeno s automobilkou, nikoliv externí leasingovou společností. Na financování vozidel nabízí řadu produktů z oblasti úvěru i leasingu.

Mezi poslední novinky patří programem Toyota Garant, který zajistit nízké měsíční splátky a zároveň vysokou budoucí hodnotou vozidla. V okamžiku pořízení vozu je definována její budoucí hodnotu a Toyota se zaváže minimálně za tuto částku Vaše vozidlo vykoupit, pokud bude mít majitel zájem.  Program Toyota Garant umožňuje periodickou obměnu vozu bez finanční náročnosti.

Pro fyzické osoby jsou určeny úvěrové produkty – např. Toyota Kredit, je často základem speciálních akčních nabídek. Umožňuje značnou variabilitu. Tento oblíbený úvěrový produkt byl nyní rozšířen o službu, která je obvyklá u operativního leasingu. Do měsíčních splátek Vašeho vozu můžete nově zahrnout náklady na pravidelný servis, běžné opotřebení a pneumatiky.

  • výše vlastních prostředků od 0 % do 70 % z pořizovací ceny vozidla a to jak pro spotřebitele, tak pro podnikatele a firmy
  • délka úvěrové smlouvy je 12 až 60 měsíců,
  • fixní a velmi výhodné pojištění odpovědnosti je součástí pravidelných splátek po celou dobu úvěrové smlouvy,
  • havarijní pojištění s atraktivními sazbami s možností pojištění GAP (nová vozidla), a volitelnou spoluúčastí 1%/ min. 1 000 Kč, 5 %/min. 5 000 Kč nebo 10 %/ min. 10 000 Kč je neměnné po celou dobu úvěrové smlouvy a je součástí pravidelných splátek,
  • smlouva zaniká splacením celé jistiny (úvěru); úvěrovou smlouvu lze po dohodě s naší společností prodloužit nebo úvěr předčasně splatit