Největší firma dovážející jídlo z restaurací jezdí auty na CNG: Kilometr za korunu

Kurýři společnosti DámeJídlo.cz najeli s jídly, které dovážejí z restaurací, letos téměř 15 milionů kilometrů.

Společnost k distribuci kromě automobilů využívá také kurýry na motocyklech a bicyklech. Většina z téměř dvou milionů jídel se však veze v kufru automobilů Škoda Citigo. O dopravní sekci, která společně se systém objednávek představuje zásadní atributy úspěchu společnosti DámeJídlo.cz, jsme hovořili s provozním ředitelem firmy Jakubem Patzlem.

Rozhovor

Jaký podíl na rozvozech mají kurýři v automobilech, jaký na kolech, jaký na motocyklech?

Tento podíl se liší v závislosti na ročním období. V zimním období jezdí kurýři na skútrech a na kolech jen výjimečně. V období bez sněhu jezdíme v 90% v automobilech. Počet kurýrů na kolech a skútrech se však snažíme navyšovat.

V čem vozí cyklisté a motorkáři jídlo, jak je např. při chladném počasí zajištěno, aby nechladlo?

Všichni naši kurýři vozí jídla v termotaškách. Cyklisté rozváží jídla na velmi krátké vzdálenosti, proto klasické termotašky stačí.

Kolik automobilů na CNG máte nyní k dispozici a jaké modely?

V současné době máme k dispozici 65 vozidel na CNG. Používáme jen automobily Škoda Citigo.

Začali jste s automobily na CNG hned při vytváření flotily, nebo jste měli nejdřív automobily na klasické pohonné hmoty a teprve následně se dopracovali k CNG?

Začali jsme s automobily na klasické pohonné hmoty a postupně přecházíme na automobily na CNG. V letošním roce budeme mít již veškeré automobily na CNG.

Sledujete spotřebu, znáte průměr? Jezdíte vskutku za 1Kč/km?

Spotřebu sledujeme pravidelně a vyhodnocujeme jako jeden z důležitých ukazatelů. U CNG skutečně platí 1Kč/km.

Kde doplňujete palivo? Máte smluvní plnicí stanice, nebo dokonce vlastní plničku, nebo je to na libovůli řidiče? Stává se, že řidiči nestihnou doplnit plyn, a jezdí na benzinovou rezervu? Dostane takový řidič sankci?

V každém městě máme smluvní plnící stanice, které mohou naši kurýři využívat. Kurýři vždy začínají den s plně natankovaným automobilem, občas se však stane, že musí dojet na benzínovou rezervu. Sankci za toto kurýři nemají.

Jak je to s objednávkami z hlediska času, má převahu čas oběda nebo večerní?

Ve všední dny mají výraznou převahu obědy. O víkendech je situace vyrovnanější.

 

Dva miliony objednávek

Společnost DámeJídlo.cz dominuje na trhu rozvozu jídla z restaurací a podle jejího exředitele Lukáše Uhla (v prosinci odešel do společnosti Delivery Hero, která vlastní českou společnost DámeJídlo.cz) pokrývá více než 80 procent českého trhu. V loňském roce vyřídila téměř 1,9 milionu objednávek, což podle L. Uhla znamená 90procentní růst. Kurýři firmy podle něj letos odjezdili přes 354 000 hodin, což je meziroční nárůst o 136 procent. Podle něj by firma mohla být již zisková, vedení chce ale zatím jít cestou finančních investic. „Dokud máme prostředky na investice do marketingu, nemá cenu je brzdit a investujeme dál,“ tvrdí Uhl, podle něhož by v případě snížení investic do marketingu na polovinu byla firma zisková. Společnost podle něj investuje do těchto činností kolem pěti milionů korun měsíčně.

Společnost DámeJídlo.cz zná díky velkému množství objednávek chutě českých zákazníků. „Naši kurýři najezdili s burgery, pizzami, českou klasikou i třeba italskou kuchyní nebo sushi či vegetariánskou kuchyní téměř 15 milionů kilometrů,“ dodal Uhl. „Nejčastěji si stále objednávají pizzy, roste ale segment hamburgerů. V roce 2013 se na každých 100 burgerů objednalo 233 pizz, loni byl poměr už jen 2,11:1. Nejoblíbenější je stále Quattro formaggi. Společnost nabízí kromě rozvozu jídel z restaurací i rozvoz jídla z velkých řetězců, jako jsou KFC nebo McDonald´s. Ovšem poněkud zvláštním způsobem. Zatímco v zahraničí tyto firmy s rozvozovými společnostmi spolupracují, v Česku zatím ne. Náš kurýr přijede do nejbližšího McDonaldu, tam to prostě koupí, přijede k zákazníkovi a jemu to prodá,“ popsal Uhl. „Je to hodně o individuálních chutích, velmi důležitý faktor je však kvalita restaurace,“ poznamenal o zákaznických preferencích s tím, že firma ze své nabídky odstraní okolo pěti restaurací týdně. Současně však přibývají noví partneři, takže stav se udržuje kolem 2000 restaurací ve 150 městech v Česku. Průměrná cena objednávky je 270 korun,

Kromě ceny jídla hraje ve výběru jídla také cena rozvozu a spokojenost záleží také na rychlosti dodání jídla. Právě systém objednávek a organizace rozvozu je za úspěchem české společnosti DámeJídlo.cz. Původně se jednalo o manuální registraci objednávek a domlouvání s kurýry po telefonu. „V současné době vyhodnocuje objednávky speciální software. Počítače sledující pomocí GPS on-line polohu kurýra a když operátor zadá do systému objednávku, tlačítkem zvaným „našeptávač“ zjistí nejvhodnější kurýry. To umožňuje rychlou dodávku,“ prozrazuje něco z „lkuchyně“ společnosti Lukáš Uhl, který se od ledna 2016 stal globálním ředitelem pro logistiku vlastníka služby DámeJídlo.cz, společnosti Delivery Hero. Bude mít na starosti logistiku v síti internetových platforem pro objednávání jídla Delivery Hero, která má přibližně 1500 zaměstnanců ve 24 zemích. „Mým úkolem bude zkracovat časy dodání objednávek.“ Tato pozice pro českého manažera ukazuje, že český systém získal uznání ve světě.