Japonské automobilky s faceliftem neotálejí. Čtvrtá generace Hondy CR-V se ho dočkala již tři roky po uvedení na trh.
Z hlediska vzhledu Honda CR-V facelift nepotřebovala, ostatně designové úpravy jsou vskutku drobné. Nové řešení masky chladiče však dalo céervéčku výraznější a živější tvář, o což se postaralo jednodušší řešení a pořádná dávka chromu. Opticky se tak rozšířila. Přídi jednoznačně prospěly také úzké obdélníkové mlhovky. Rovněž vzadu se objevila nová chromová lišta, propojující pro Hondu typicky svislé svítilny. Zajímavým detailem je „prodloužení“ chromové lišty úzkými bílými proužky v zadních světlech. Nelze také zapomenout, že modernizace protáhla vůz o tři centimetry a posunula do horní skupiny konkurentů.
Hlavní změna: motor
Jedním z důvodů, proč došlo tak brzy k faceliftu, byla nejspíš i nutná výměna dieselového motoru. Pro CR-V charakteristický turbodiesel o objemu 2,2 l i-DTEC nahradila kvůli splnění normy Euro6 silnější verze šestnáctistovky i-DTEC. O růst výkonu z 88 na 118 kW se postaralo další, již druhé, turbodmychadlo. Jeho čas nastává ve vyšších otáčkách, v nichž citelně zatahuje i na horní hranici 4000 otáček. Nástup je u nového motoru pozvolnější a zřetelný až kolem 2200 otáček. Potěšila však kultivovanost a odhlučnění motoru, který se zvukově blíží k benzinovým motorům. Zřetelně se připomene jen v poslední pětistovce otáček pod limitem. Nutno říci, že okřídlené heslo „objem ničím nenahradíš“, síla a pružnost byly u 2,2 lepší.
Výkon vzrostl o osm kilowatů, ale normovaná spotřeba se snížila o 0,7 l na 100 km. V testu jsme měli průměr cca jeden litr nad oficiálním průměrem (5,1/6,3 l na 100 km), ale i tak se jedná o velmi uspokojivý výsledek, vždyť čtyřkolka CR-V v nejvyšší výbavě není žádná automobilová anorektička. Pohotovostní hmotnost je 1718 kilogramů a v plném obsazení téměř 2,2 tuny. S testovaným vozem jsme se nesnažili jezdit ekorallye, i když i tohle je možné. Mimo město se nám podařilo dosáhnout spotřeby kolem 4,5 l/100km! Nutno však říci, že dispozice vozu a parametry motoru lákají spíš se neohlížet na spotřebu. Při ostřejší jízdě, kterou turbodieselová čtyřkolka dovoluje, počítač ukazuje i dvojnásobek spodní úsporné hranice. Ovšem klesající cena nafty nad tím dovoluje občas mávnout rukou.
Komfortní plavba
Málokdy se najde SUV s tak vyváženou hranicí mezi komfortem a sportovními předpoklady. Podvozek CR-V neuskakuje na nerovnostech v zatáčkách, které výtečně filtruje. Rány odspodu se ozvou jen při přehlédnutí skutečně velkého výmolu. Co však „céervéčku“ zůstalo, to jsou větší náklony v zatáčkách zejména při sportovnějším stylu jízdy, k níž má podvozek potřebné dispozice. Své instrukce však mají i bezpečnostní systémy, kterých měl tento nejlépe vybavený model skutečně celou řadu. Víc než na standardní jednání reagují na řidičské situace, například při ostřejším brzdění hned přitáhnou pásy, nebo vyhýbací manévr doprovodí ztuhnutí řízení. Na případné kolizní situace (nedodržení bezpečné vzdálenosti apod.) upozorní dobře naladěným pípáním.
Ve prospěch jízdních vlastností na silnici hovoří i na SUV nižší světlá výška (165 cm), která tak směřuje jen do méně nenáročného terénu. Pohon všech čtyř kol dirigovaný elektronicky řízenou lamelovou spojkou se však perfektně vypořádá s kluzkým terénem a tedy i zimními podmínkami.
SUV jsou typické vozy využívané na delších cestách a tak je rozhodně dobrou zprávou, že Honda CR-V má výbornou stabilitu při vysokých rychlostech. Oproti předchozímu modelu došlo totiž ke změně zavěšení a zvětšení rozchodu. Další příjemnou informací je spotřeba při dálniční rychlosti 130 km/h. Honda si točí cca 2500 otáček a vystačí si s pěti litry na sto kilometrů!
Kvalitní interiér
V jednoduchosti je síla. Řidič má z vozu dobrý výhled hlavně díky vysokém posazu a částečně i relativně tenkým předním sloupkům, jejichž spodní část však dokáže skrýt i chodce… Kladem je i přehledná palubní deska s rychloměrem, přehledná kaplička s údaji z počítače a dotekový displej nové multimediální soustavy Honda Connect, která je od výbavy Elegance nejviditelnějším prvkem modernizace interiéru. Logicky uspořádaná tlačítka na volantu, v jeho okolí i na páčkách usnadňují ovládání vozu, stejně jako vysoko pod klimatizací umístěná řadicí páka, kterou se ovládá přesná šestistupňová manuální převodovka. Mimochodem, tlačítka na volantu najde i majitel CR-V v základní výbavě.
Zpočátku mne trochu zaskočil tvrdý plast na horní polovině palubní desky, ovšem další její část je již měkčeného materiálu a navíc díky perfektnímu slícování vyhlíží velmi kompaktně a kvalitně. Stříbřitá plastová lišta na dolní hraně palubní desky se postarala o elegantní osvěžení interiéru. Ten je prostorný a pohodlný, vybavený dostatečným počtem odkládacích míst.
Cestující vzadu si trochu zvykali na nižší ukotvení sedáků, ale to je tak trochu daň za velmi jednoduchou manipulaci se sedadly ve druhé řadě. Po zatažení za poutko pod sedákem se vmžiku překlopí sedák, který nahradí opěradlo se sklopenou opěrkou. Totéž lze provést ze zavazadelníku, ale pozor na rozbitné věci a potraviny na zadních sedadlech! Jedinečná je Honda v tom, jak si poradila při sklápění i vracení sedadel do původní polohy s bezpečnostními pásy a jejich zámky. Žádné lovení zpod sedaček!
Závěr
Honda patří v kategorii SUV k průkopníkům a modely této třídy se jí daří. Platí to i na faceliftovanou Hondu CR-V, které zůstává mezi nejlepšími vozy této kategorii. Zásadní pro rodiny je mj. prostornost kabiny, která je – na rozdíl od některých konkurentů – skutečně pětimístná.
Základní cena testovaného vozu se díky pohonu 4×4, modernímu turbodieselovému motoru a nejvyšší výbavě Executive přiblížila hranici jednoho milionu, kterou překročila díky dvěma bezpečnostním paketům (ADAS/19 000 Kč, SENSING/50 000 Kč). Testovaný model tak měl pod svou střechou úplně všechno, co Honda CR-V může nyní nabídnout. A je toho vskutku hodně! Navíc si lze vybrat dva další motory, různé pohony a pět stupňů výbavy. Nejlevnější benzinová verze (118 kW) za 579 900 Kč ostatně také není žádný chudák…
Plusy: Spotřeba paliva, komfortní podvozek, prostorný interiér i objem a řešení zavazadelníku, jízdní stabilita, přesná převodovka, bohatá výbava
Mínusy: Hlučnější motor ve vysokých otáčkách, pozvolnější nástup zátahu, mdlé rozjezdy, brzy zasahující bezpečnostní asistenti, nižší světlá výška
Motorizace:
čtyřválcový turbodiesel
objem: 1597 cm3
nejvyšší výkon: 118 kW při 4000 ot/min.
největší točivý moment: 350 Nm při 2000 ot/min.
Výkon:
nejvyšší maximální rychlost: 202 km/h
zrychlení z 0 na 100 km/h: 9,7 sekundy
spotřeba dle výrobce (město/mimo/kombinovaná): Město: 5.5 /4,7/ 5,1
Objem palivové nádrže: 58 litrů
Rozměry:
délka/šířka/výška/rozvor: 4605/1820/1685/2630
zavazadlový prostor: 589/1669 l
pohotovostní hmotnost: 1718 kg
užitečná hmotnost: 432 kg
Cenový přehled (Honda CR-V)
Nejlevnější verze 579 900 Kč (2.0 i-VTEC/114 kW 4×2, S)
Základ s testovaným motorem 794 900 Kč (1.6 i-DTEC/118 kW 4×4, Elegance)
Testovaný vůz 1 018 800 Kč (1.6 i-DTEC/118 kW 4×4, Executive)
HONDA FINANCE
Pro financování modelu CR-V i další modelů se nabízí Honda Finance několik produktů. Při využití některého z produktů do 31.3.2016 získáte sadu zimních pneumatik zdarma.
Správná volba 2016
Správní volba 2016 je atraktivní financování s inovativními prvky. Od začátku garantuje zůstatkovou hodnotu vašeho vozu. Výši akontace (10-40% z počáteční ceny), dobu splácení 24, 36 nebo 48 měsíců) i počet kilometrů najetých za rok (10 000, 20 000, 30 000) si můžete nastavit tak, aby vyhovovaly vašim potřebám. Během smlouvy se můžete rozhodnout, zda si svůj vůz ponecháte, vyměníte za nový anebo jednoduše vrátíte. Pokud se rozhodnete vůz ponechat, doplatíte zbývající navýšenou splátku, nebo požádáte prodloužení splátkového období.
CreditAuto/FinAuto „Třetinky“
Neplaťte v hotovosti, ale rozdělte si platbu za své nové vozidlo na 3 splátky s 0% navýšením. Za dva roky tak zaplatíte stejnou cenu jako při platbě v hotovosti. První třetinu z ceny vozidla uhradíte při pořízení, druhou za rok a poslední za další rok. Pojištění vozidla hradíte v pravidelných měsíčních splátkách po dobu dvou let trvání smlouvy. Nabídka je spojena s pojištěním u pojišťovny Allianz nebo Generali.
Splátky s nízkým úrokem
Splátky s úrokem již od 0% umožní od určité platby předem financovat vozidlo bez jakéhokoli úrokového zatížení. Nabídka je spojena s pojištěním u Allianz nebo Generali.
Reprezentativní příklad financování pro model HONDA CR-V 2.0: Pořizovací cena vč. DPH 559 900 Kč, výše úvěru 335 940 Kč, část kupní ceny hrazená klientem: 223 960 Kč, úroková sazba: 0,91 %,. 1.-48. měsíční splátka úvěru: 7 130 Kč; splátka vč. pojištění (HAV i POV): 8 829 Kč, poplatek za poskytnutí úvěru: 0 Kč, délka úvěru 4 roky. Reprezentativní příklad vychází z kalkulace pro právnickou osobu.