Za rok 2015 bylo v České republice registrováno nejvíc nových automobilů v historii. Není tedy divu, že prodejní rekordy hrdě hlásí i jednotlivé značky.
Rok 2015 byl zatím nejúspěšnějším rokem v 22leté historii sledování prodejů a (od r. 2004) registrací silničních motorových vozidel v ČR. V roce 2015 bylo v ČR registrováno celkem 230 857 nových osobních automobilů, 17 131 lehkých užitkových automobilů, 1 350 autobusů, 10 732 nákladních vozidel, 17 059 motocyklů. Ve všech kategoriích nejvíc, přičemž v kategorii LUV není možné porovnávat roky, kdy mezi LUV se počítala osobní auta s přepážkou. Za stejné období minulého roku to bylo 192 314 osobních automobilů, 13 165 lehkých užitkových automobilů, 1 061 autobusů, 9 054 nákladních vozidel, 16 043 motocyklů.
O pětinu víc
Celkově registrace nových osobních automobilů v roce 2015 vzrostly oproti roku 2014 o 20,04% (z 192 314 ks na 230 857 ks, tj o 38 543 ks). Tento procentuální vzestup zůstává zachován, i když bychom odečetli po analýze vozového parku z nově registrovaných vozidel za rok 2014 a 2015 krátkodobé registrace (např. vozidla vyvezená do 6 měsíců od 1. registrace v ČR). I tak by meziroční nárůst v roce 2015 činil 19,8%. Snížil by se však počet prodaných vozidel cca o 30 000, což znamená, že v Česku přibylo ve skutečnosti okolo 200 000 nových osobních vozidel.
Letošní výsledek překoná i výsledky z předkrizových let před rokem 2008, kdy byly statistiky zkresleny množstvím osobních aut prodávaných jako LUV po přestavbě (s přepážkou). V roce 2008 bylo registrováno 143 661 nových osobních automobilů a 59 986 LUV, z nichž cca 14 000 činily skutečné dodávky. Ani součet osobních a kvazi LUV by nedosáhl letošního rekordu (2008/cca 189 000 ks)
První za rok 2015 byla opět značka Škoda se 73 927 ks registrovaných osobních automobilů (32,02%), následují Volkswagen – 23 754 ks (10,28%), Hyundai – 19 688 ks (8,52%), Ford – 15 432 ks (6,68%), Dacia – 10 512 ks (4,55%), Opel – 8 100 ks (3,50%), Renault – 8 074 ks (3,49%), Kia – 7 602 ks (3,29%), Peugeot – 7 156 ks (3,09%), Seat – 6 759 ks (2,92%), atd. Nejprodávanějšími automobily jsou Škoda OCTAVIA s 24 346 ks (10,54%), Škoda FABIA – 20 467 ks (8,86%), Škoda RAPID – 11 689 ks (5,06%), Hyundai i30 – 7 005 ks (3,03%), Volkswagen GOLF – 6 711 ks (2,90%), Škoda SUPERB – 6 009 ks (2,60%), Škoda YETI – 5 751 ks (2,49%), Ford FIESTA – 5 491 ks (2,37%), Hyundai ix20 – 4 760 ks (2,06%), Ford FOCUS – 3 791 ks (1,64%), atd.
Z hlediska segmentů je na prvním místě nižší střední třída s 22,22% , na druhém jsou malá vozidla s 20,31% , následují terénní – 19,04%, střední – 15,55%, MPV – 14,10%, vyšší střední – 3,83%, mini – 3,23%, sportovní – 0,57%, luxusní – 0,19%, nezjištěno je 0,90%. Z hlediska paliva je na prvním místě benzin s 53,78%, na druhém diesel s 42,99%, následuje CNG – 1,19%, LPG – 0,55%, hybrid – 0,43%, elektro – 0,12%, E85 – 16 ks (0,00%), nezjištěno je 0,90%.
Podíl firemních vozidel tvořil 75%, privátních 25%. Pokud bychom zohlednili operativní leasing pro privátní osoby, pak by tento poměr činil cca 71% a 29%
Prodej flotily dodávek České poště (378 ks) pomohl modelu Peugeotu Boxer k prvenství mezi LUV.
Spokojenost většiny importérů
Procentuálně nejvyšší vzestup zaznamenaly luxusní značky jako Lamborghini (250 %, 6 kusů 2014, 15 v roce 2015), Rolls Royce (200% – 6/13) a Ferrari (200%, 30/60)., ovšem při tak malých prodejích procenta naskakují rychle. Podstatnější a zajímavější jsou v tomto případě než procenta absolutní čísla. Největší vzestup zaznamenala domácí značka Škoda (+15 836 ks). Z importérů největší rozdíl proti prodejům v roce 2014 zaznamenaly Volkswagen (+ 5473), Ford (+2856), Nissan (+ 1969), Renault (+1760), Dacia (+1232), Opel (+ 1192). Z prémiových značek si nejvíc pomohlo BMW (+ 1335) před Audi (1084) a Mercedes-Benz (+959). Pomohly si i další značky: Kia (+901), Hyundai (+ 754), Mitsubishi (+ 721), Seat (+596), ovšem propast mezi Škoda Auto a Hyundai na českém trhu – přes intenzivní a agresivní reklamní kampaň korejské značky – nadále opět vzrostla.
Smíšené pocity mají jistě v koncernu Fiat. Značka Fiat registrovala o 638 vozidel víc než předloni (2766/3404), její americká modelová řada Jeep učinila skok z 539 ks na 1037 ks, ovšem Alfa Romeo prodala o 46 vozů méně (jen 70%) a Lancia klesla o 105 ks (na 35%).
O třetinu víc
Ještě větší procentuální vzestup registrací zaznamenaly oblast lehkých užitkových vozidel. Vzrostly o 30,13% (z 13 165 ks na 17 131 ks, tj o 3 966 ks). Z hlediska paliva jednoznačně převládá diesel s 90,21%, na druhém místě je benzin s 4,32%, následuje CNG – 2,86%, LPG – 0,60%, elektro – 12 ks (0,07%), nezjištěno je 1,92%. Z barev vede bílá s 63,61%, na druhém místě je modrá s 12,41%, následuje černá – 9,12%, šedá – 5,07%, žlutozelená – 4,28%, zelená – 1,75%, červená – 1,23%, oranžová – 1,17%, hnědá – 0,61%, stříbrná – 0,34%, žlutá – 0,32%, fialová – 4 ks (0,02%), ostatní – 2 ks (0,01%), modrozelená – 1 ks (0,00%),
První je značka Fiat s 2 780 ks registrovaných lehkých užitkových automobilů (16,22%), následují Peugeot – 2 678 ks (15,63%), Ford – 2 173 ks (12,68%), Volkswagen – 2 044 ks (11,93%), Renault – 1 783 ks (10,40%), Citroën – 1 481 ks (8,64%), Mercedes-Benz – 1 349 ks (7,87%), Iveco – 730 ks (4,26%), Dacia – 562 ks (3,28%), Opel – 406 ks (2,36%), atd. Z hlediska segmentů je na prvním místě do 3,5 t s 58,46% , na druhém místě je do 3,0 t s 30,62% , následuje do 2,0 t – 8,97%, nezjištěno je 1,92%.
Nejprodávanějšími automobily jsou Peugeot Boxer s 2 098 ks (12,24%), Fiat Ducato – 1 714 ks (10,00%), Renault Master – 1 273 ks (7,43%), Mercedes-Benz Sprinter – 1 104 ks (6,44%), Citroën Jumper – 972 ks (5,67%), Fiat Doblo – 909 ks (5,30%), Volkswagen Transporter – 831 ks (4,85%), Ford Transit – 787 ks (4,59%), Dacia Dokker – 551 ks (3,21%), Ford Ranger – 514 ks (3,00%), atd.
Přestárlé ojetiny
Registrace dovážených ojetých osobních automobilů letos vzrostly o 25,7%, přičemž podíl vozidel starších 10 let stále vzrůstá a činí již 48,4%. Dovezeno bylo 151 334 ojetých automobilů, z toho do stáří pěti let cca pětina (28 302), do 10 let třetina (49 766) a nad 10 let téměř polovina (73 262). Velmi varující je počet automobilů dovezených a registrovaných ve stáří nad 15 let (18 439).
Naopak z hlediska věkové struktury nejlepší kategorie – nákladní automobily – se nadále omlazuje. Registrace nových nákladních vozidel v roce 2015 vzrostly oproti roku 2014 o 18,53% (z 9 054 ks na 10 732 ks, tj o 1 678 ks). Nasvědčuje tomu také počet vyřazených nákladní vozidel (27 788 ks). Registrace nových autobusů v roce 2015 vzrostly o 27,24% (z 1 061 ks na 1 350 ks, tj o 289 ks). První je značka SOR s 435 ks registrovaných autobusů (32,22%), následují Iveco Bus – 294 ks (21,77%), Setra – 202 ks (14,96%), Mercedes-Benz – 143 ks (10,59%), Solaris – 124 ks (9,18%), MAN – 31 ks (2,29%), Irizar – 28 ks (2,07%), Iveco – 21 ks (1,55%), Irisbus – 16 ks (1,18%), Neoplan – 8 ks (0,59%), atd. Z hlediska provedení karosérie je na prvním místě městský s 43,33%, na druhém linkový s 38,96%, následuje dálkový – 13,48%, šasi – 1,48%, nezjištěno je 2,74%.
Nejvíce autobusů prodala firma SOR, největší zájem byl o městskou verzi.
Spokojenost importérů
Na závěr komentáře některých úspěšných importérů na český trh. Nejúspěšnějším importérem se opět stala značka Volkswagen. Počet registrací vzrostl o 30 % na 23 754 nových osobních vozů Volkswagen (loni 18 281 ks). „Jednička mezi dováženými značkami dosáhla meziročního nárůstu registrací o 30 % – to je jízda na plný plyn! Golf, Passat a Polo zůstávají našimi bestsellery, pouze modely Passat s Polem si oproti loňskému roku prohodily pořadí. Vzhledem k silnému produktovému portfoliu naší značky a silnému zázemí naší prodejní a servisní sítě věřím, že i v roce 2016 nás čeká stabilní růst.“ Vzhledem k tomu, že celkový trh vzrostl o pětinu, podařilo se značce Volkswagen osobní vozy meziročně zvýšit tržní podíl na 10,3 %. „V loňském roce byla značka Volkswagen osobní vozy na českém trhu podobně úspěšná jako tým Volkswagen Motorsport s vozem Polo R WRC v mistrovství světa v rallye,“ říká Daniel Harant, ředitel divize Volkswagen osobní vozy společnosti Porsche Česká republika.
Volkswagen posílil svou pozici mezi importéry i díky zajímavé nabídce modelů.
Opel: „Vloni jsme v ČR prodali 8506 vozů, což je nejlepší výsledek minimálně od roku 2004, od kdy Svaz dovozců automobilů (SDA) používá oficiální data z Centrálního registru vozidel,“ říká Pavel Šilha, generální ředitel českého a slovenského zastoupení značky Opel. Díky dlouhodobě lepšícím se výsledkům se Opel neustále posouvá žebříčkem značek směrem vzhůru a rok 2015 uzavřel na osmé pozici v prodejích OA a LUV. Při hodnocení prodejů pouze osobních vozů figuruje Opel dokonce na 6. Pozici. Prodejem 8506 osobních a lehkých užitkových vozů Opel v ČR meziročně posílil o téměř 17 %. Pokud by prodejní statistiky byly očištěny o tzv. reexporty, které u některých značek představují desítky procent z vykazovaných prodejů, figuroval by Opel dokonce na sedmé pozici v prodejích OA+LUV a na páté příčce v prodejích samotných osobních automobilů. Podle statistik agentury Médea, která připravuje tzv. „očištěné“ statistiky figurují všechny stěžejní modely Opel na čelních místech svých segmentů: „Největší hvězdou je Meriva, která je „dvojkou“ svého segmentu. Mokka, Insignia i Astra si drží výborné páté příčky,“ doplňuje Pavel Šilha. „První výsledky naznačují, že právě nastupující Astra nové generace se skvěle rozjíždí a protože zanedlouho nabídku řady Astra obohatí populární verze kombi, posílí náš bestseller nejenom svoji pozici, ale i pozici celé značky na automobilovém trhu.“
Opel patří mezi značky velmi spokojené s prodejním výsledkem na českém trhu. V roce 2016 čeká další vzestup i díky nové generaci modelu Astra.
Audi slaví na českém trhu překonání hranice 5000 prodaných vozidel. Po mimořádně úspěšném roce 2014, kdy vzrostl počet prodaných vozů o 20 %, se podařilo v roce 2015 meziročně zvýšit počet registrovaných nových vozů Audi v České republice o dalších více než 27 %. „Poprvé v historii jsme pokořili hranici 5000 registrovaných vozů, a to poté, co jsme rok 2014 uzavírali s trojkou na začátku,“ říká Tomáš Velek, ředitel divize Audi společnosti Porsche Česká republika. „S celkovými 5019 registracemi pokračujeme v trendu návratu značky Audi na nejvyšší pozice. Mezi bestsellery se okamžitě zařadila nová generace prémiového SUV Audi Q7 a vynikajících výsledků dosáhly i modely Audi A6 a Audi Q3.“
Seat se raduje z obchodních i sportovních úspěchů, neboť překonal v roce 2015 svůj historicky nejlepší obchodní výsledek na českém trhu z roku 2014. Počet nových vozů předaných zákazníkům v České republice v roce 2015 meziročně vzrostl o 9,67 % na 6759 vozů. V uplynulém roce také slavil úspěchy v motoristickém sportu ziskem druhého místa v celkovém pořadí FIA ETCC (Evropský pohár cestovních vozů) s vozem Seat Leon Cup Racer, za jehož volant usedal Petr Fulín. „Z nového prodejního rekordu značky na českém trhu máme samozřejmě velkou radost. Úspěchy posledních let jsou výsledkem neúnavné práce celého našeho týmu, skvělých produktů a profesionálního přístupu naší stabilní prodejní a servisní sítě, pro kterou je spokojenost zákazníka na prvním místě, což dokazují velmi pozitivní ukazatele spokojenosti zákazníků za rok 2015,“ říká Aleš Novák, ředitel divize Seat společnosti Porsche Česká republika. Nejprodávanějším modelem Seat na českém trhu byl v roce 2015 Leon s 3559 vozy, následovaný Ibizou s 2302 vozy. V meziročním porovnání si loni výrazně polepšily také modely Toledo (504 vozů) a Alhambra (201 vozů).