JUBILEUM AUTOMOBILKY ŠKODA V NTM: Začalo to před 120 roky

V prosinci 1895 se začala psát historie nejúspěšnější české automobilky ŠKODA. Od té doby s logy Laurin&Klement a Škoda bylo vyrobeno téměř 18 milionů automobilů.

Automobilka navazuje na dílnu, kterou v prosinci 1895 založili mladoboleslavský knihkupec Václav Klement a turnovský mechanik Václav Laurin. se dvěma dělníky a jedním učedníkem začali opravovat a vyrábět jízdní kola. Traduje se, že Václav Klement se k tomuto kroku rozhodl na základě toho, že mu ústecká firma Seidel & Naumann odmítla řešit reklamaci na bicykl Germania, protože byla napsána česky. „Pravděpodobně to má reálný základ, neboť tento dopis s odpovědí na rubu si Václav Klement uschoval a v polovině 30. let ho věnoval i s dalšími archiváliemi našemu muzeu,“ komentuje tento příběh kurátor dopravních sbírek Petr Kožíšek.

dopis

Tento dopis je vystaven ve foyer NTM, takže si dokument, který dal vzniknout firmě, která se v průběhu času vyvinula v jeden z nejdůležitějších českých průmyslových podniků v naší zemi, si lze prohlédnout od středy 16. prosince až do 27. března 2016. Kdo se staví tento pátek (18. 12.), ten bude mít vstup na výstavu i celého NTM za pouhých 50 Kč. Muzeum tu akci vyhlásilo k připomenutí čtvrtého výročí skonu prezidenta Václava Havla.

Připomeňme v krátkosti další vývoj firmy. V roce 1899 rozšířili L&K sortiment o motocykly, v roce 1905 (tedy před rovnými 110 lety) začaly z brány mladoboleslavské vyjíždět i první automobily. Do první světové války to bylo na 50 modelů, které byly vyráběny většinou jen v několika kusech. Stovkové série představovaly velký úspěch. Do roku 1925 to bylo pod značkou Laurin&Klement, následně s logem Škoda. „Pokud se po převzetí automobilky koncernem Škoda jednalo o modely vyvinuté ještě společností Laurin&Klement, tak automobily nesly obě loga. Jeden takový model tady máme vystaven,“ upozornil na zajímavou etapu P. Kožíšek.

Významné jubileum založení automobilky, která je dnes nejúspěšnějším průmyslovým podnikem České republiky, připomíná Národní technické muzeum menší výstavou ve své dopravní expozici v hlavní budově v Praze na Letné. Výstava, připravená ve spolupráci s firemním ŠKODA Muzeem. Její součástí je mimo dva bicykly pět automobilů, z nichž dva nesou značku Laurin&Klement, dva značku ŠKODA a jeden byl vyrobený v přechodné fázi krátce po fúzi obou společností. Na výstavě jsou tak k vidění: sportovní automobil Laurin&Klement FC (rok výroby 1908) který patřil z hlediska produkce k nejúspěšnějším modelům.

 

Dále je tu osobní automobil  Laurin&Klement S (rok výroby 1911), který patřil k tehdejší závodní špičce a z doby po spojení obou firem osobní automobil Laurin&Klement – Škoda 110 (rok výroby 1928), který tedy má obě loga. Dále malá výstava obsahuje automobil Škoda Rapid (rok výroby 1937) a sportovní automobil Škoda Fabia Super 2000 (rok výroby 2014).

Produkty automobilky si lze připomenout také ve stálé expozici. Mezi bicykly nechybí kolo Slavia, několik exponátů Laurin&Klement najdete mezi motocykly a samozřejmě laurinky a škodovky nechybí ani v hlavní hale mezi automobily.