Nápaditý vzhled a řádná dávka technických inovací, tak lze stručně charakterizovat třetí generaci Citroënu C4 Grand Picasso 2.0 HDi BlueHDi Exclusive. Ve verzi Grand je prostorově, technikou i výbavou vůči posádce obzvlášť velkorysá. V interiéru může připomenout vesmírnou loď.
Nová generace MPV, která v provedení Grand dává možnost výběru mezi pěti a sedmimístným provedením, vznikla na nové platformě koncernu PSA (EMP2). Ta zajistila kromě lepších jízdních vlastností především nižší hmotnost jak základního modelu, tak verze Grand. Rozdíl je až 140 kilogramů. Na snížení váhy se ovšem podílejí i hliníková kapota a plastové díly (přední blatníky, páté dveře), nicméně i tak pohotovostní hmotnost je 1,6 t.
Design i praktičnost
Design mnohdy rozhoduje o koupi vozu. Na extravagantním pojetí karoserie se podílí i rozlehlé přední sklo, které společně s příplatkovým střešním oknem zvyšuje vzdušnost interiéru.
Za rozměrnými dveřmi otvírajícími se do velkého úhlu se nachází nejen velkolepý prostor, ale i tři samostatná a prostorná zadní sedadla, která lze jednotlivě posouvat. To se ukazuje jako velmi výhodné při přepravě tří dětí potřebujících ještě sedačky, neboť díky posunu se dají dětské zádržné systémy snadno instalovat. Nechybí ani praktické stolečky, které ocení nejen děti. Pokud posunete sedadla co nejvíc dopředu, tak už velký objem zavazadelníku zvětšíte z 645 na 704 l. Maximum po sklopení opěradel sedaček druhé řady je 1843 litrů. Grand Picasso se navíc pyšní největší šířkou zavazadelníku v segmentu – 117 cm.
Praktičnost vozu ještě zvyšuje sklopné sedadlo spolujezdce, umožňující přepravu až 2,75 m dlouhých předmětů. Přední sedadla mají zase tu přednost, že v nich netrpí ani na bolest při dlouhé cestě náchylná záda. Do třetí řady, jejíž sedadla jsou zapuštěna do podlahy, se pohodlně nastupuje díky odklápěcímu sedadlu ve druhé řadě. Místa se hodí pro děti nebo jako nouzové řešení, navíc za nimi zůstane na zavazadla pouhých 170 litrů. Na dovolenou jeďte tedy maximálně v pěti, ale sedm lidí C4 Grand Picasso také zvládne. A pětici s pořádným nákladem na dovolenou také, vždyť užitečné zatížení je 640 kg.
Ovládání pro hravé řidiče
Francouzi patří nejen k nápaditým, ale i hravým národům a kdo má podobného ducha, toho určitě nadchne palubní přístrojová deska. Tlačítka najdete jen na volantu, na palubní desce k ovládání většiny přístrojů poslouží sedmipalcová dotyková obrazovka, u níž jsem ocenil nejen moderní grafiku, ale i to, že ani na přímém slunci neztrácí čitelnost. Hravost, pokud je však povinná, může někdy i vadit, například když se kvůli každé změně nastavení klimatizace musíte ponořit do menu. Další displej o patro výš má informační poslání a informuje o rychlosti a otáčkách, poskytuje údaje palubního počítače a předává pokyny od navigace. Nejvyšší výbavu Exclusive obsahuje například i sledování mrtvého úhlu, funkci automatického parkování nebo zadní kameru, další pakety rozšíří moderní systémy o další kamery (Vision 360) či sledování nedobrovolného opuštění jízdního pruhu. Trochu zrádný je tzv. „aktivní tempomat“, jehož elektronika automaticky nepřibrzďuje – místo toho po přiblížení k jinému vozu začne brzdit motorem.
Motor BlueHDi
Kromě seznamování s novou generací Grand Picasso to byl také test nového úsporného motoru 2,0 BlueHDi, který dobře spolupracuje s novým šestistupňovým automatem. Moderní turbodiesel se vyznačuje kultivovaným chodem s plynulým nástupem točivého momentu od 1400 otáček/min. Zajímavě u něho funguje systém start-stop, který umí vypnout motor už při rychlosti do 20 km/h, pokud má řidič zařazen neutrál, což ale u automatu takřka nehrozí. Restarty jsou výjimečně rychlé. Po městě si můžete dovolit jezdit i na čtyřku. Spotřeba nepřesáhla ani ve městě 7 l/100 km, celkový průměr v testu se zastavil těsně nad 6 l/100 km. Palubní počítač také sdělí, kolik minut za jízdy byl motor díky systému start-stop vypnutý. Citroen C4 Grand Picasso s motorem BlueHDI 2.0 můžete mít od výbavy Tendance od 604 900 Kč.
Řízení je přesně a ke komfortnímu vozu se vysloveně hodí, ačkoliv nepočítejte s výraznější zpětnou vazbu, ale aspoň není přeposilované. Průjezdy zatáček jsou jistější než u předchozí generace, nicméně podvozek je naladěn pro konzervativnější styl jízdy. Vůz je výjimečně dobře odhlučněn, a to i ve vysokých rychlostech, na což si je třeba dát pozor. Odhad rychlosti podle hladiny vnitřního hluku může být klamný, a hrozí minimálně pokuta. Na dálnici je směrově stabilní a dobře drží stopu, z níž ho víc než vyjeté koleje dokáží narušit poryvy bočního větru.
Závěr
Jedná se o rodinný vůz, kterému však díky výše uvedeným parametrům nového motoru (150 k, nejvyšší točivý moment 370 Nm) nechybí ani slušná dynamika. Navíc zvládá nerovnosti s francouzskou grácií, aniž by současně rozhoupával kabinu tak, že by si v ní mladším členům rodiny vzadu dělalo nevolno. U tohoto vydařeného rodinného modelu jsem nenašel výraznou slabinu. Skvělá variabilita, prostornost, komfort, a to vše za příznivé ceny. Za verzi Grand se připlácí jen 15 000 korun, za sedačky navíc stejná částka.
Plusy: prostornost a variabilita interiéru, velikost zavazadlového prostoru v pětimístném obsazení, kultivovaný a úsporný motor, nápaditý design interiéru
Mínusy: pohledné, ale někdy nepraktické displeje umístěné zčásti mimo zorné pole řidiče, třetí příplatková řada spíš pro nouzové použití
Cenový přehled (Citroën Grand C4 Picasso)
Nejlevnější verze 414 900 Kč (1.6 VTi/88 kW Attraction
Základ s testovaným motorem 560 900 Kč (2.0 BlueHDi/110 kW Tendance
Testovaný vůz s výbavou 790 900 Kč (2.0 BlueHDi/110 kW Exclusive)
Značkové financování (k datu 10.6. 2014)
40 000 Kč – dodatečná sleva při financování Citroen Financial Services na všech n y verze z Akční ceny (podle ceníku od 1.6. 2014 platí na všechny nabízené modely)
19 070 Kč – rozšířená záruka 5let/90 000 Kč v ceně financování Citroen Financial Services
Minirozhovor
Na otázky ohledně značkového financování, jehož aktuální nabídku k testovanému modelu uvádíme výš, nám zprostředkovala odpovědi tisková mluvčí Lenka Martinová.
V čem vidíte hlavní přednosti značkového financování?
Největší předností značkového financování je kooperace mezi leasingovou společností a importérem, případně dalšími partnery (například pojišťovnami). Klient tak získává ty nejvýhodnější nabídky financování, které jsou připraveny přímo na míru zájemci o danou značku či přímo model. V rámci značkových produktů tak klient může využívat různých slev, akcí a nízkých či nulových úroků. Důležitý je také seriózní a férový přístup ze strany značkové leasingové společnosti. Díky přímé vazbě na značku je naším cílem dlouhodobý vztah se zákazníkem, jeho věrnost značce a jeho spokojenost. Nezanedbatelnou výhodou pro klienta je také úspora času a jednoduchost při vyřizování značkového financování – vše probíhá na dealerství, kde si klient vůz kupuje.
Jaký podíl na financování vozů vaší značky tvoří značkové financování?
Značkového produktu v případě vozů Citroën využije přibližně 75% klientů, kteří se rozhodnou svůj vůz financovat.
Jaký produkt z vašeho značkového financování považujete za nejvyhledávanější, a v čem spočívá jeho úspěch?
Největší úspěch jsme zaznamenali s produktem zahrnujícím dodatečnou slevu či bonus v kombinaci s prodlouženou zárukou na 5 let a 90.000 km. Tento produkt umožnil klientovi získat dodatečnou slevu na vůz v případě využití značkového financování a navíc získat prodlouženou záruku za velmi výhodnou cenu. Úspěch byl daný také tím, že produkt byl finančně podporován značkou Citroen a že klienti znali naši nabídku z televizní a tiskové reklamy značky. V poslední době je velmi žádaný také úvěr s 0% úrokem. A právě díky spolupráci se značkou Citroen můžeme našim klientům nabídnout tento úvěr například na modelovou řadu DS a Citroën C5 úvěr až na 4 roky a bez poplatku.
Chystáte nějaké novinky v oblasti značkového financování?
Rádi bychom nabídli našim klientům úvěr s možností platby ve 3, 4 či 5ti splátkách a poskytli tak alternativu těm, kteří si nepřejí platit své splátky měsíčně, ale jednou či dvakrát za rok. Chtěli bychom také více podpořit produkt Operativní leasing, který v naší dealerské síti nabízíme již dva roky.