Osm tras (včetně variant) na Istrii

Nabízíme (s variantami) osm tras a je na každém, aby volil se znalostí místa startu a cíle a svých priorit. Kvůli možnosti srovnání jsme zvolili jednotné místo odjezdu (Prahu) a cíle (Poreč).

K obvyklým trasám jsme přidali jednu experimentální – přes Itálii. Za úvahu stojí i to, zda projet takřka tisíc kilometrů a vidět hlavně protihlukové zábrany kolem dálnice, nebo i něco z půvabné krajiny.

Jedno upozornění: dálniční známka pro Slovinsko stojí na týden 15 eur, a pokud potřebujete delší dobu, kupte spíš měsíční (30 eur) než 2x sedmidenní (také 30 eur). Pozor také na výšku auta nad první nápravou: do 1,3 m se platí 15 a 30 eur, za měsíční 30 a 60 eur.

Na Istrii by se dalo jet i přes chorvatské dálnice (Záhřeb-Rijeka), ovšem pokud máte zaplacenou slovinskou dálniční známku, je zbytečné platit za paralelní chorvatské dálnice.

Na istrijském ypsilonu je na dálnici maximální rychlost 110 km/h. Maximum na ostatních silnicích Istrie je 80 km/m, často jen 60 km/h, před křižovatkami 40 km/h a ve vesnicích často uvidíte i 30 km/h.  Doporučujeme respektovat, i když Chorvati si s předpisy moc starostí nedělají. Pokud máte z minulosti elektronický systém mýta ENC, tak ho musíte pro Istrii zaregistrovat (Bina Istra).

Pro přepočet jsme zvolili kurs 1 EUR – 27,50 Kč a 1 HRK – 3,70 Kč.

TRASA 1

Čistě dálniční (přes Německo a Rakousko)

Praha – Mnichov – Salcburk – Villach – Lublaň – Poreč

Na Zličíně najedete na dálnici D5 a čtyřproudou silnici opustíte až před chorvatskou hranicí, za níž můžete najet na A9 (Istrijský ypsilon). Platí se ale dost poplatků. Potřebujete rakouskou i slovinskou dálniční známku (počítáme 1x/15 euro=412,5 Kč), hradíte poplatek za tři tunely (tauernské a Karawanken) a na Istrii připlatíte 29 kun za úsek od hranice k odbočce na Poreč.

  • Délka (km)     854 km
  • Čas (h)            9:40 h
  • Platby (Kč)     1253 Kč*

Plus: jen dálnice, minimální zdržení pomalými kamiony, možnost zkrátit dobu jízdy oproti propočtu

Krizová místa: možnost kolon před rakouskými tunely a tunelem mezi Rakouskem a Slovinskem, oblast kolem Lublaně

TRASA  2

Standardní (dvě varianty)

Praha – Č. Budějovice – Linec – Salcburk – Villach – Karawanken – Lublaň – Poreč

Hodně oblíbená trasa z Prahy vede kolmo na jih. Přes Rakousko můžete zvolit dálniční trasu s platbami za tunely, nebo se tunelům vyhnout.

V prvním případě zaplatíte za tauernské tunely a také tunel Karawanken mezi Rakouskem a Slovinskem, můžete se však vyhnout těmto platbám „objížďkou“ přes Radstadt, St. Michael a Katschberg a na dálnici se vrátíte v Rennwegu, a za Villachem můžete pokračovat na Klagenfurt a jet do Slovinska přes Loiblpass. Tyto „vyhlídkové“ varianty lze doporučit zejména při cestě přes den a za pěkného počasí. Jsou také alternativou, pokud zjistíte, že jsou „stau“ u rakouských tunelů nebo před jednotubusovým tunelem Karawanken.

  • Délka (km)     850/896 km
  • Čas (h)            9:39/10:11
  • Platby (Kč)     1147/652 Kč

Plus: při volbě trasy bez tunelů úžasná vyhlídková jízda přes dva průsmyky

Krizová místa: zejména před tunelem Karawankem, oblast Lublaně

 

TRASA 3

Vyhlídková: krátká a levná

Praha – Č. Budějovice – Linec – Liezen– Jugenburg – Klagenfurt – Loiblpass – Lublaň – Poreč

Na této trase se vyhnete platbám za všechny tunely a zkrátíte si cestu přes Rakousko, protože jedete poměrně kolmo na jih. Opět doporučuji při jízdě přes den a za pěkného počasí, noční přejezd přes hory nebo v dešti není nejpříjemnějším zážitkem.

  • Délka (km)     790 km
  • Čas (h)            9:51
  • Platby (Kč)     652 Kč

Plus: zajímavá cesta rakouským venkovem a přes hory, vyhnete se placení tunelů

Krizová místa: kamiony se hůře předjíždějí, v čase ranní a večerní špičky pomalý průjezd Klagenfurtem

TRASA 4

Rychlá s oklikou (dvě varianty)

Praha – Č. Budějovice – Linec – Graz – Maribor – Lublaň – Poreč

Hodí se pro automobilisty z jižních Čech. Z Lince na Graz, cesta je sice delší a zaplatíte za dva tunely (Bosruck, Gleinalm), ale zase jedete po dálnici, která bývá jen výjimečně přetížená. Alternativou je kratší (o cca 35 km) a levnější (mínus 8,50 euro) trasa se sjezdem z A9 u Leobenu na S36 do Judenburgu, z něho se přes Obdach vrátíte na dálnici A3 mezi Grazem a Klagenfurtem. Ušetříte peníze (platby 755 Kč), kilometry i čas (cca 25 minut). Z Klagenfurtu pak dál přes Loiblpass.

  • Délka (km)     831
  • Čas (h)            9:35
  • Platby  (Kč)     1023

Plus: rychlá a přes okliku přes Graz poměrně krátká, při volbě kratší alternativy i levná (755 Kč)

Krizová místa: pokud nezačnou nějaké opravy, tak by měla být průjezdná bez problémů.

TRASA 5

Klasická přes Vídeň/Maribor

Praha – Znojmo – Vídeň – Graz – Maribor  – Lublaň – Poreč

Jedna z kratších variant je výhodná nejvíc pro ty, kteří jedou z Moravy.

  • Délka (km)     851
  • Čas (h)            9:45
  • Platby (Kč)     652 Kč

Plus: neplatí se žádné dodatkové poplatky za tunely

Krizová místa: průjezd kolem Vídně, dále oblast kolem Lublaně

TRASA 6

Jen dálnice (přes Itálii)

Praha – Mnichov – Udine – Terst – Poreč

Na Zličíně najedete na dálnici a sjedete s ní až nedaleko před Terstem. Trasa patří mezi delší a poplatkům (rakouská známka, tauernské tunely za Salcburkem (tunely) se nevyhnete. Ačkoliv nemusíte kupovat slovinské známky, vyjde to nastejno (italská dálnice, jedna cesta cca 15 eur). Pokud jedete na víc než sedm dnů, tak budete na se Slovinskem na nule (2×15 euro). Kdo jezdí na Istrii často a už se na trase nudí, může vyzkoušet novou (ale dražší a delší) variantu.

  • Délka (km)     1001
  • Čas (h)            10:48
  • Platby (Kč)     1367

Plus: jen dálnice, méně známá trasa a tudíž menší pravděpodobnost kolon

Krizová místa: neměla by být přetížena, ale před využití prostudujte, zda se v Itálii neopravuje. Vysoká cena.

Kde tankovat, kde platit?

Ceny nafty na přelomu května a června byly nejpříznivější v Česku a Rakousku. V Praze jsme sice doplnili na kraji Prahy pár litrů omylem asi u nejdražší čerpací stanici na trase (OMV před Chuchlí, 33,90 Kč), ale obvyklá cena byla 32,50 Kč a ONO prodávalo naftu za 30,50 Kč.

Rakouská nejnižší cena za litr nafty byla 1,129 (31,10 Kč), ale obvyklá kolem 1,20 (33 Kč). Nesmíte ale tankovat na dálnici, tam si připlatíte.

Slovinsko, kde jsou ceny regulované a všude stejné, vyšel litr nafty na 34,40 Kč. Chorvatsko bylo ještě o stupínek výše: 34,90 až 35,50 Kč.

Při cestě na jih se prakticky nelze vyhnout koupi rakouské dálniční známky, přičemž desetidenní přijde na 8,70 eur. Podle zvolené trasy se musí také platit za tunely: za Salzburkem na A10 Tauern a Katschberg přijdou na 11 eur, na A9 na Graz se platí tunely Bosruck (5 eur) a Gleinalm (8,50), tunel Karawanken do Slovinska přijde na 7 eur.

Pokud musíte kupovat slovinskou známku, tak pozor na výšku vozu nad přední nápravou. Do 1,30 stojí sedmidenní 15 eur, nad 1,30 m již 30 eur, a dvouměsíční přijde na 30 a 60 eur.

Dálniční známky pro Rakousko i Slovinsko kupíte i v Praze na ÚAMK? Ale kurs za euro je 30 Kč.

Chorvatské dálnice lze platit v kunách i eurech, a mýtné zlevní 21,74 % použití karty ENC. Ta se nedá používat na úseku Macelj-Záhřeb a na Istrii je třeba se zvlášť registrovat. Přístroj ENC se prodává na mýtnicích, ale na každé nemusí být k dostání nonstop a v době velkého provozu registrace a koupě znamená zdržení. Elektronické odečítání mýta ve vyhrazených pruzích však zrychluje průjezd a zpravidla se nečeká. Přístroj přijde na 120 kun a kredity jsou různé a můžete přístroj dobíjet. Lze také koupit předplacené ENC balíčky, nejlevnější za necelých 400 kun (kredit 333 kun by měl stačit na cestu do Splitu a zpět. Cesta od Záhřebu k Makarské po dálnici přijde na cca 200 kun – podle toho volte i investici. Přístroj není na auto, může ho tedy použít i jiný motorista. Nespotřebovaný kredit nepropadá. Pro Istrii, pokud nehodláte jezdit tam a zpět po ypsilonu, se přístroj ENC většině českých motoristů nevyplatí.