Zlatá střední cesta: servisní koncepty

Koupí automobilu starosti vlastně začínají. Mezi ty největší patří výběr dobrého servisu. Zdánlivě jednoduchá záležitost. Značkový a autorizovaný. Jenže ty ceny…

Existuje něco jako zlatá střední cesta. Autoservisy patřící do některého z řady tzv. servisních konceptů, tedy nezávislých servisů patřících do některé sítě, organizované vesměs dodavateli nebo i výrobci automobilových komponentů a náhradních dílů. Mluví se o nich také jako o značkových servisech, protože jsou zaštítěny jedním společným jménem (značkou).

Autorizovaných servisů je kolem tisícovky, nezávislých servisů čtyřikrát až pětkrát víc. Jak se mezi nimi orientovat? Právě díky „značce“. Nejméně třetina z nich již patří do některého ze servisních konceptů, které organizují zpravidla velcí dodavatelé aftermarketových náhradních dílů. Počtem servisů zapojených do sítě se vyrovnají i největším autorizovaným sítím. Standardy a kvalitativní požadavky, které musí zájemce o vstup do takové sítě servisních konceptů splnit, jsou velmi náročné a tvrdé, obdobně jako u autorizovaných servisů.

V posledních letech roste počet firem i leasingových společností, které pro servisování svých flotil využívají sítě nezávislých (značkových) servisů. Kromě úspory peněz pro to mluví i komplexnost poskytovaných služeb (opravují se zde auta nejrůznějších značek) a také lokalizace – servisní koncepty mají pokryto území republiky zpravidla rovnoměrněji než automobilky svou sítí autorizovaných servisů, tedy s výjimkou značky Škoda.

„Patroni“, tedy značky dávající své jméno do sítě konceptů, však zásobují své partnery nejen autodíly kvality shodné nebo obdobné s originálními díly, ale pomáhají se zajištěním potřebných dat k vozidlům a poskytují i odborná školení mechanikům.

Díky blokové výjimce (viz samostatný článek) mohou tyto nezávislé opravny servisovat i nová vozidla, aniž by to rušilo nebo omezovalo záruku. Podmínkou je dodržovat pravidelné servisní intervaly, používat schválené autodíly a postupovat podle určených postupů, plus vyplňovat servisní knížku.

Rozhovor

Položili jsme organizátorům největších sítí několik dotazů, které snad pomohou k orientaci v této oblasti a třeba i volbě vhodného servisu. Odpovídali Michal Knor, ředitel marketingu Auto Kelly, Jan Ernest, Automotive Aftermarket Bosch Car Service a Tomáš Kabrhel z Elit CZ (síť Partner Elit). Existují i další servisní koncepty, např. Trost (Autofit), Stahlgruber (od Auto Check Center přes Auto Diesel, Auto Clim po Auto France), ale od některých nepřišly do uzávěrky odpovědi, jiné jsou specializované jen na některé oblasti.

Od kterého roku v Česku provozujete servisní koncepty?

Auto Kelly Autoservis: Servisní koncept Auto Kelly Autoservis (AKAS) funguje od roku 2003 v České republice a od roku 2011 na Slovensku. Svým zákazníkům nabízí alternativu k autorizovaným autoservisům – profesionální služby na nejvyšší úrovni se silným technickým zázemím, vyškolenými odborníky, individuální přístupem, výhodnou cenou práce a zejména širokou nabídkou z více typů jednotlivých náhradních dílů (včetně originálních), a to v různých cenových hladinách.

Bosch Car Service: Koncept nezávislého autoservisu Bosch Car Service je v České a Slovenské republice (vždy se prezentujeme jako společný region) provozován od roku 2000. Tradice autorizovaných Bosch servisů je ale mnohem delší. V roce 2019 bude mít tato celosvětová síť výročí 100 let.

Partner Elit: V českých zemích od roku 1992.

Kolik partnerů (řádově) máte v současné době ve svém servisním konceptu?

Auto Kelly Autoservis: Aktuálně AKAS sdružuje téměř 300 autoservisů po celé České republice a téměř 100 servisů na Slovensku.

Bosch Car Service: V současné době 110 partnerů ve společném regionu Čechy a Slovensko. Je třeba ale připočíst i devět Bosch Diesel Service, které poskytují odborný servis vstřikování diesel (čerpadla, vstřikovače atd.) a opravy dieselových systémů vozidel. Celosvětově pak 15 000. Jedná se o největší síť nezávislých autoservisů na světě.

Partner Elit: V současné době 350.

Existuje „fluktuace“, přibíráte a vyřazujete servisy ze své sítě?

Auto Kelly Autoservis: Ano, k zařazování i vyřazování servisů dochází. Nové servisy se na nás buď sami se zájmem obrátí, nebo je aktivně oslovujeme v regionech, kde chceme mít silnější pokrytí. Nový kandidát, a platí to nadále i během jeho aktivního působení v konceptu, musí splňovat námi definované standardy pro členství tak, aby každý člen poskytoval motoristům profesionální práci za dobrou cenu. Vyřazování je většinou z důvodu ukončení činnosti samotného servisu nebo z důvodu neplnění našich požadovaných standardů.

Bosch Car Service: Samozřejmě se síť partnerů Bosch Car Service každoročně obměňuje. Obvyklý počet je 2 až 3 smluvní firmy ročně. Celkový počet se ale neustále zvyšuje. Kromě generační výměny je důvodem změn i neustálý vývoj a zvyšování standardů poskytovaných služeb. Každý Bosch Car Service absolvuje v pravidelných intervalech nezávislý audit kvality poskytovaných služeb a skryté dílenské testy.

Partner Elit: Ano, servisy jak přibíráme, tak i vyřazujeme

Jaké služby poskytujete partnerům?

Auto Kelly Autoservis: Pro naše partnery ze sítě AKAS je připravena řada programů a služeb, ze kterých může využít: od marketingových (branding – označení provozovny, komunikace v tištěných materiálech, PR podpora AKAS konceptu, radiové kampaně, marketingová podpora speciálních akcí pro motoristy atd.) přes obchodní (bonusový program, možnost spolupráce s pojišťovnami a fleety atd.) až po podporu provozu (softwarová podpora, podpora investic do vybavení provozovny).

Bosch Car Service: Každý člen sítě Bosch Car Service zajišťuje plnou nabídku služeb autoservisu. Pokud konkrétní odbornost nemá přímo ve vlastní firmě (např. karosárna, lakovna) zajišťuje si ji smluvně.

Partner Elit: Technickou, marketingovou a obchodní podporu. Vše v maximální možné výši a kvalitě včetně projektů, které mají do servisů přivést klienta, což se rovná práce.

Změnil se váš servisní koncept v posledních letech?

Auto Kelly Autoservis: Základní parametry konceptu se nezměnily, pro partnery se stále snažíme rozšiřovat výhody tak, aby měly vždy nějakou tu konkurenční výhodu navíc.

Bosch Car Service: Nejvýraznější změnou je doplňování povinného dílenského vybavení ve firmě a snižování závislosti na externích dodavatelích. Např. emisní přístroj pro dílenské využití, přestože autoservis neměří úředně emise. Zkušební brzdová stanice. Nebo novinka letošního roku, tzv.Smoketester, SMT300, přístroj na zjišťování netěsností v systémech. Rovněž jsme zavedli jednotný software pro autoservisy CARIS.

Partner Elit: Ano. Změnil se obsah podpory. Také podmínky pro vstup nových partnerů, ale i další záležitosti.

Jak se vyvíjí zájem klientů o servisní koncepty/neznačkové servisy a povědomost o nich?

Auto Kelly Autoservis: Zájem klientů se nadále rozrůstá a to nejen se stárnutím vozu (po uplynutí záruční doby velmi často klienti přechází do neznačkových servisů), ale už i během záruky. I firmy si uvědomují, že servisní prohlídky a opravy je možné mít stejně kvalitně zajištěné současně s úsporou nákladů.

Bosch Car Service: Zvyšování zájmu sledujeme zejména u firemních zákazníků, pro které je automobil výrobním a zároveň spotřebním prostředkem. Oceňují rychlost a spolehlivost služeb v autoservisu a ze zkušenosti vědí, že servis vozu mimo značky není díky blokové výjimce komplikací.

Partner Elit: Je to běh na dlouhou dobu, ale pomalu se nám to prostřednictvím různých projektů daří.

V posledních letech projevily zájem o služby u neznačkových autoservisů zapojených do servisních konceptů i firmy pro své fleety. Můžete jmenovat některé firmy, které servisují svá vozidla ve vaší síti?

Auto Kelly Autoservis: Česká pošta, Generální ředitelství cel a další. Výhodou pro některé partnery je zajištění stejného rozsahu služeb i na Slovensku.

Bosch Car Service: Odpovím stručně. Spolupracujeme s nejvýznamnějšími leasingovými společnostmi a rovněž velké firmy s národní působností jsou zákazníky sítě Bosch Car Service. Proto klademe důraz na jednotné procesy v autoservisu a zpracování zakázek a fakturaci.

Partner Elit: Firem je celá řada – např. SITEL, spol. s r.o., Schindler CZ, a.s.,  DEK a.s., EMCO spol. s r.o. a mnoho dalších.