Škoda Roomster 1.2 TSI: Nestárnoucí škatule

Odvážné rozhodnutí staré skoro deset let Škodě Auto vyšlo. Model Škoda Roomster měl premiéru v roce 2006 (facelift 2010) a koncept postavený na maximálním prostoru nad minimální základnou uspěl nejen obchodně.

Ačkoliv ve vývoji automobilky Škoda již znají podobu druhé generace Roomsteru (premiéra 2015), počet těchto automobilů vyráběných od roku 2010 v závodě Vrchlabí na českých i dalších evropských silnicích stále roste. Jen v minulém roce přibylo v ČR přes 3000 těchto malých rodinných vozidel. Nejstarší ze všech modelů automobilky Škoda sice nyní obsazuje v prodejním podnikovém žebříčku až poslední místo, ale prodeje počítá nadále na tisíce.

  

Příjemná spotřeba

Roomster na rozdíl od jiných vozidel s dodávkovými proporcemi vznikl primárně jako osobní automobil – verze Praktik byla jen užitkovým derivátem. Jeho předností byly a jsou velký prostor, variabilita vnitřního prostoru a v neposlední řadě i nabídka vhodné škály motorů. Testovaná verze měla pod kapotou nyní oblíbený benzinový přeplňovaný motor 1.2 TSI.

Začnu motorizací – ta se k Roomsteru dobře hodí. Podobně jako samotný vůz totiž poskytuje variabilní výkon. S prázdným a lehce naloženým vozem si vystačila tato dvanáctistovka při standardním způsobu jízdy s průměrnou spotřebou 5,5 l/100 km, ovšem při plném rodinném zatížení a hromadou zavazadel, kterých se vejde za druhou řadu slušná porce, vyšší zatížení dokáže vykompenzovat vyšším výkonem (průměr do 6,7 l/100 km). Samozřejmě za cenu vyšší spotřeby, což platí i na cestu po dálnici. Roomster s námi uháněl do Berlína a zpět, a na dálnici se ukázalo, že optimální je držet se hranice povolené v Česku a v Německu doporučení dálniční rychlosti. Tím spíš, že při spojení motoru s pětistupňovou manuální převodovkou by vyšší rychlost byla vskutku plýtváním benzinu. Spotřeba se tak držela v rozumném limitu (7,4l/100 km). Mimochodem, na dálnici Berlín – Drážďany se ani moc nezávodilo.

Variabilnost a praktičnost

Dlouhodobý úspěch Škody Roomster vidím v praktičnosti interiéru a kompaktnosti exteriéru. Teprve pohled na technické údaje připomene, o jak malý automobil se jedná. Roomster je kratší než Fabia Combi (4213/4247), ovšem porovnání základního prostoru pro zavazadla vyznívá spíš v jeho prospěch (480/1585, kombi 505/1485 l). Ovšem pak je tu ještě ta možnost posunovat, sklápět nebo zcela vyložit zadní sedadla. Z osobního vozu se stane praktická dodávka, do níž až po střechu můžete nacpat až 1810 l. Pak se sem vejdou i držáky na kola umístěná v zavazadlovém prostoru (příplatek 4400 Kč).

Propojení přídě známé z Fabie a zádě jako vystřižené z dodávky přestalo být během let kontraverzní. Mnoha se i zalíbilo a děti se radují z výhledu přes sníženou hranu bočních oken.

Prostor na zádi je navíc řešen velmi prakticky. V případě koupě příplatkové mezipodlahy (4400 Kč) dojde ke srovnání s nízkou nakládací hranou. Krycí plato se dá umístit do dvou poloh, což je také výhodné. Kvůli velikosti zádě se hodí i síťový program. Pro verzi, kdy je vyklizena záď od sedadel, je ke koupi za 2400 Kč dělicí síť, která zvýší bezpečnost posádky, pokud by byl náklad až ke stropu.

      

Přístup do zavazadelníku je výborný i díky velkým pátým dveřím, které poslouží i jako spolehlivý deštník. Také z boku se dá docela dobře nakládat.

Motor 1.2 TSi a paket Green tec

Vrátím se však maloobjemovému motoru s přímým vstřikováním, který si vystačí se dvěma ventily na válec a v roce 2010 byl hlavní novinkou faceliftu a výrazně přispěl k prodloužení popularity vozu na pomezí malých vozů a kompaktů. Upraven je tak, aby podával vysoký točivý moment v nízkých a středních otáčkách.  Motor se vyznačuje mimořádně tichým chodem a kultivovaností ve standardních režimech, a to dokonce i na dálnici. Vibrací se vskutku netřeba obávat. Maximum (160 Nm v případě motoru o výkonu 63 kW/85k) je k dispozici v rozmezí 1500 a 3500 otáček. Důležité zjištění: motoru nevadí ani nízké otáčky, přičemž správnost toho, že řazením není třeba spěchat, potvrzuje i indikátor optimálního okamžiku přeřazení. V rámci ekologické příplatkové výbavy Green tec dostal Roomster také systém Stop-start, pneumatiky s nižším valivým odporem a rekuperaci brzdné energie.

  

Manuální převodovka je pro všechny motory jen pětistupňová. K silnějšímu motoru 1.2 (77 kW) je k dispozici také verze se sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG.

Roomster s motorem 1.2 TSI však ani prázdný s uspěchaným řidičem se nepromění v nějakého sprintera. Zejména při rozjezdu, kdy na nástup turbodmychadla si počkáte tak půl sekundy. Na dálnici je třeba zejména v rychlém pruhu počítat s tím, že pružné zrychlování ve vyšších rychlostech nemá pro motor 1.2 TSI v popisu práce. Kdo se nechce bez této možnosti obejít, tak se musí rozhodnout pro silnější verzi 77 kW/105 k. To znamená příplatek 24 000 Kč.

Cenové skoky

Škoda Roomster je na trhu v zásadě ve stejné podobě již osmým rokem. Pečlivě prokombinovaný design a jeho cizelování při faceliftu přispěly k tomu, že vnější podobě ani nyní neodrazuje od využití praktické variability interiéru. V současné době se pohybuje rozptyl mezi 254 900 Kč (1.4/63 kW Trumf Active) až po 483 900 Kč (1.6 TDI/77 kW).

S motorem 1.2 TSI/63 kW se rozdíl cenová diference pohybuje od 265 900 Kč (Trumf Active) po 376 900 Kč (Elegance). Testovaný model byl právě v nejvyšší výbavě Elegance s líbivým béžovým laděním. Pro rodinu poněkud nepraktická barva, ale jinak nejvyšší výbava posílená několika dalšími prvky výbavy s důrazem na komfort a bezpečnost činila z Roomsteru nejen praktické, ale i příjemné auto. Paket Green tec airbagy navíc, malý kožený paket, vyhřívání předních sedadel, tempomat i doplňky zavazadlového prostoru zvedly cenu na 424 700 Kč.

   

Pro koupi Roomsteru existuje také možnost využít různé produkty značkového financování (ŠkoFIN), o nichž píšeme dále.

Závěr

Plusy: prostornost, variabilita, možnost vyložení sedaček vzadu, jízdní vlastnosti, kvalita dílenského zpracování, tichý motor s dostatečným točivým momentem v nízkých a středních otáčkách, cena

Minusy: prostor na šířku, jen pětistupňová manuální převodovka, rychlý růst spotřeby při dynamičtější jízdě, horší výhled řidiče vpředu do stran

Cenový přehled (Škoda Roomster)

Nejlevnější verze                               254 900 Kč (1.4 MPI/63 kW Trumf Active

Základ s testovaným motorem         265 900 Kč (1,2 TSI/63 kW Trumf Active

Testovaný vůz (základ)         376 900 Kč 1.2 TSI/63 kW Elegance

Testovaný vůz (cena s příplatky)      424 700 Kč     1.2 TSI/63 kW Elegance

Značkové financování (aktualizováno k datu 10.10 2014)

Akční nabídka Škoda Finance na Škoda Roomster (Sleva 30 000 Kč a Škoda Light)

AKCE SLEVA 30 000 Kč (úvěr a finanční leasing)

  • sleva 30 000 Kč z ceny vozu
  • výhodné úročení (bez poplatků za vedení smlouvy)
  • doba splácení 36 až 72 měsíců
  • splátka předem (akontace) od 10 % z pořizovací ceny vozu
  • výše splátek garantovaná po celou dobu trvání smlouvy
  • nerovnoměrná poslední splátka až 30 % z ceny vozu, můžete si tak snížit měsíční splátky
  • ŠKODA Pojištění součástí financování

Platnost: do odvolání.

ŠKODA Light (úvěr a finanční leasing)

  • výhodné úročení, nebo dokonce bez navýšení
  • balíček pojištění za zvýhodněné sazby v rámci ŠKODA Pojištění (součást splátek)
  • doba splácení 12 až 72 měsíců (pro nulové navýšení EXTRA 12 a 24 měsíců)
  • bez poplatku za uzavření a vedení smlouvy
  • výše splátek garantovaná po celou dobu trvání smlouvy
  • flexibilní přístup při řešení vašich požadavků
  • nabídka platí pro všechny nové vozy ŠKODA
  • splátka předem od 10% z pořizovací ceny vozu (pro financování bez navýšení EXTRA od 70 % při maximální výši financované hodnoty 200 000 Kč)
  • nerovnoměrná poslední splátka od 0 Kč do 30 % z pořizovací ceny vozu
  • ŠKODA Pojištění součástí splátek
  • Volitelné ŠkoFIN Pojištění: ŠkoFIN Asistent, ŠkoFIN GAP, ŠkoFIN PPP.

Platnost: do odvolání.

Minirozhovor

Na otázky ohledně značkového financování, jehož aktuální nabídku k testovanému modelu uvádíme výš, nám poskytl Petr Abrahámek, vedoucí marketingu a obchodu společnosti ŠkoFIN

V čem vidíte hlavní přednosti značkového financování? 

ŠkoFIN nabízí v úzké spolupráci se ŠKODA AUTO, Porsche ČR a dealerskou sítí koncernu Volkswagen značkové financování pro vozidla ŠKODA, Volkswagen, Audi, SEAT a Porsche. Zákazníkům nabízí komplexní, cenově výhodné a transparentní řešení jejich mobility pro nové a ojeté vozy. Vzájemná symbióza přináší řadu výhod. Ať již se jedná o úrokové sazby, které jsou výrazně nižší než tržní průměr, značkové pojištění či jiné benefity ve formě dodatečné výbavy nebo např. prodloužené záruky. Vše jak pro soukromou, tak i firemní klientelu.

Jaký podíl na financování vozů vaší značky tvoří značkové financování? 

Téměř každý třetí prodaný vůz koncernu Volkswagen na českém trhu je financován prostřednictvím ŠkoFINu. Značkové financování využívá převážná většina našich zákazníků.

Jaký produkt z vašeho značkového financování považujete za nejvyhledávanější, a v čem spočívá jeho úspěch? – Můžete se ohlédnout i do historie, nemusí to být aktuální produkt. 

Velmi oblíbené je mezi retailovými zákazníky úvěrové financování podpořené akčními nabídkami ve spolupráci se značkami koncernu Volkswagen. Nyní jsou ještě výhodnější díky právě probíhající kampani Garance nejlepší nabídky. Ta zákazníkům garantuje nejnižší úrokovou sazbu na trhu.  Na začátku tohoto roku jsme značkové financování doplnili o značkový produkt ŠKODA Pojištění, které je v současné době v nabídce na 3D Car konfigurátoru ŠKODA AUTO spolu s nabídkou financování.

Firemní, neboli fleetoví zákazníci jednoznačně upřednostňují financování vozových parků operativním leasingem, tedy pronájmem vozu s celou škálou doprovodných služeb.

Chystáte nějaké novinky v oblasti značkového financování? 

V červnu letošního roku jsme uvedli na trh unikátní produkt operativního leasingu pro retail. Jedná se o velmi inovativní produkt na českém trhu s názvem Škoda bez starostí. (K tomuto produktu se věnujeme samostatně v sekci Financování/Leasing).