Prodej automobilů v Česku: padne letos hranice 300 000?

Za první čtvrtletí bylo v Česku registrováno bezmála 70 tisíc osobních vozidel, o 14 procent více než loni. Březen 2017 pak zaznamenal absolutní rekord, „prodalo“ se 26 786 osobních vozů.

Nikdy za měsíc v České republice nebylo registrováno více osobních vozů než v březnu 2017.  Hranice 300 000 registrovaných vozů  je tak na dosah. Pokud by se totiž rekordní čísla z března opakovala nebo byla dokonce překonána, tak by dokonce mohla padnout i „magická“ hranice 300 000 nově registrovaných osobních vozů. Připomeňme si ovšem, že část nově registrovaných vozů po Česku nejezdí a jezdit nebude. Jsou to krátkodobé registrace před vývozem a zcela zanedbatelný počet to není, jedná se o tisíce vozidel. Pravděpodobnější je však to, že číslo 300 000 nepadne. „Analytická firma PwC pro celý letošní rok předpovídá růst prodeje osobních vozů o desetinu na 285 000 aut,“ míní analytik PwC Jakub Jurga. Za růstem je především ekonomický růst a ochota domácností i firem utrácet. Zejména firem, které se podílejí na nákupech nových vozidel ze tří čtvrtin.

SUV a Kodiaq

Nejprodávanější kategorií se poprvé staly vozy SUV/oof-road s podílem 23 procent. Nástup této kategorie, oblíbené pro svou robustnost a teoreticky i praktičnost, byl patrný již v minulých dvou třech letech a tentokrát poprvé obsadily SUV před nižší střední třídou s pětinovým podílem a malými vozy (18 %) trhu. Ovšem jen část vozidel SUV je v provedení 4×4, přičemž podíl se výrazně liší podle značek a modelů. Kategorii SUV hodně pomohl také příchod modelu Škoda Kodiaq, který ihned obsadil pozici nejprodávanějšího modelu kategorie. Navíc 96% kodiaqů je v provedení 4×4!

Nejvíce aut od ledna do března prodala Škoda Auto, i když – zejména kvůli náběhu modernizované Octavie – zaznamenala pokles o jedno procento na 20 200 vozů. Náběh faceliftovaného modelu znamená vždy nižší výrobní čísla a aut bývá méně než je třeba. Svědčí o tom i slova ředitele Škoda Auto ČR Luboše Vlčka: „Ve sledovaném období se podařilo pokořit rekord v počtu nově příchozích objednávek.“  Škoda dominuje logicky i tabulce u nás nejprodávanějších modelů. Nejoblíbenějším modelem zůstává i nadále Škoda Octavia s 6810 vozy, druhá je Fabia s 5088 prodanými kusy, třetí Škoda Rapid (2845), čtvrtý Superb. Kodiaq . Za automobilkou Škoda následuje Volkswagen – první importér – s růstem o 48 procent na 8123 vozů a třetí je značka Hyundai, která prodala 4997 aut, což je o 17 procent více než loni. Následují značky Ford, Dacia a Renault. Do první desítky nejprodávanějších značek pronikl poprvé i Mercedes-Benz.

Hlasy importérů

Rekordními výsledky za první čtvrtletí i březen se může pochlubit řada značek. Jak komentují výsledky svých automobilek, tradičně se umisťujících v top ten?

OPEL: „Během prvních třech měsíců roku 2017 jsme v ČR prodali 2275 osobních a lehkých užitkových vozů, což představuje náš historicky nejlepší výsledek,“ říká Pavel Šilha, generální ředitel českého a slovenského zastoupení značky Opel. „A absolutně rekordní byl i samotný měsíc březen, kdy jsme prodali 1113 automobilů.“  Výborné výsledky Opelu jsou podle tiskového mluvčího Martina Hejrala o to cennější, že odrážejí skutečně reálné prodeje na tuzemském trhu – Opel totiž nikdy nešel cestou tzv. reexportů, které u některých značek opticky nafukují prodeje až o desítky procent. „Na vynikajícím výkonu značky Opel během prvního kvartálu mají největší zásluhu modely Astra a Meriva – každý třetí prodaný Opel byl některou z mnoha verzí řady Astra a asi 25 procent z celkových prodejů značky si připsala mimořádně populární Meriva,“ uvádí Martin Hejral.

KIA: V prvním čtvrtletí letošního roku jsme prodali 2179 nových vozů, což nejlepší prodejní výsledek za první čtvrtletí v historii.“ Uvádí Kateřina Jouglíčková z KIA MOTRO CZECH. „K rekordnímu výsledku značce KIA pomohly vysoké březnové prodeje, které jsou s 903 registracemi nových vozů také nejvyššími březnovými prodeji v dosavadní historii značky na českém trhu. Na výborném prodejním výsledku se nejvíce podílel model cee´d, během prvního čtvrtletí tohoto roku o čtvrtinu víc – 843 vozů – než loni. Ještě úspěšnější byl ve srovnání s minulým rokem prodej modelů Rio, kterých KIA v prvním čtvrtletí prodala 457. Prodeje tohoto modelu meziročně vzrostly o 83 % a Rio v prodejích téměř vyrovnalo populárnímu SUV KIA Sportage. „Modely Rio i cee´d jsou pro nás velmi důležité, jelikož se nachází ve vysoce konkurenčních segmentech, které mají zároveň vysoký podíl na celkovém automobilovém trhu. Za jejich úspěchem stojí mimo jiné komunikační kampaň na akční modely ze začátku roku, na kterou plynule navázala kampaň na nejnovější Rio čtvrté generace,“ říká pověřený generální ředitel společnosti KIA MOTORS CZECH Arnošt Barna.

V mínusu v porovnání s prvním kvartálem minulého roku je 11 značek – z těch větších kromě Škody, která „ztratila“ 244 vozů, registrovaly méně i Audi (- 163), DS, Ferrari, Honda,Infiniti, Land Rover, Mazda, Mitsubishi a Smart.

Z ostatních kategorií rostly i registrace lehkých užitkových aut (+ 8%, 4511 ks) a motocyklů (17 %, 3241ks). Prodej nákladních aut se snížil o 15 procent a mírně klesl i odbyt autobusů, který je však hodně vázán na různé granty a pobídky.

Ze statistik dále vyplývá, že prodeje dál táhnou hlavně firmy. Ty tvoří 77 procent všech registrací. Mírně klesly prodeje aut na naftu ve prospěch benzinových, alternativní pohony jsou zatím stále na pokraji zájmu. Přesto se díky malému počtu dá říci, že jejich prodeje prudce rostou: například elektromobilů se u nás za první tři měsíce prodalo 88, dvojnásobek počtu registrovaných aut v prvním čtvrtletí 2016

Ojetiny stárnou

Ačkoliv prodej nových aut mobilů roste, na snížení průměrného věku v Česku registrovaných vozidel se těšit nemůžeme. Roste totiž i dovoz ojetin a bohužel právě těch starších přes 10 let – z 38 252 dovezených ojetých vozů má stáří přes 10 let více než 53 procent – růst o čtyři procentní body! Problém dovozu starých vozů je ekologický i bezpečnostní, starší vozy produkují více emisí a také nejsou tak bezpečné. Navíc je tu problém stočených tachometrů – podle posledních zjištění se např. v Německu již „naučili“ stáčet tachometry. I tahle nezákonná praktika představuje nebezpečí, protože omlazená auta mohou nové majitele zaskočit různými závadami, které z hlediska najetých kilometrů na tachometru by se neměly objevit a nového majitele mohou zaskočit poruchou nebo cenově.