Honda Jazz: Větší uvnitř než zvenčí

Prosadit na českém trhu malý automobil proti české Fabii není nic snadného. Jak na to? Pro novou generaci Hondy Jazz hovoří nejen praktičnost a variabilita. 

Jazz z Japonska totiž na rozdíl od většiny konkurentů své kategorie není pětimístný především teoreticky, ale skutečně pojme pět cestujících a rovněž zajímavou porci nákladu. Honda totiž usadila svůj nejmenší model na pomezí malých automobilů a mini MPV, takže poskytuje výhodu vyšší stavby a od toho se odvíjí i prostornost. Honda Jazz dostala i další dobré karty a několik trumfů, ale také pár karet, které jí nedovolí hrát durcha…

  

První dojem

Na rozdíl od předchozích zakulacených modelů je současný Jazz mnohem osobitější. Názor na design může být různý, ale originalita mu neschází. Působí na mne vyváženě a díky efektivním prolisům na boku i dynamicky. Tento dojem podtrhuje použití LED techniky v zadních svítilnách a pojetí nárazníků. Škoda, že moderní technika nebyla použita také u předních světel, kde zajímavé vnější řešení srážejí klasické žárovky H4.

IMG_8179

Na první pohled zvenčí ani nepoznáte, že Jazz mám o dobrých deset centimetrů na výšku víc než konkurenční malé vozy. V interiéru to ovšem zaznamenáte hned. Vyšší posaz vpředu umožňuje pohodlnější nástup a výborný přehled o situaci, vzadu pak umožňuje využití všech tří míst bez toho, že by byl problém s nohami. Výhled podporuje také rozlehlé prosklení, přičemž velká boční okna začínají docela nízko, ještě pod úrovní řidičových ramen. V Jazzu se však současně cítíte jako ve větším, solidním a pohodlném autu. Tento dojem vyvolávají například na první pohled překvapivé obrovské opěrky hlavy, dále pohodlná přední sedadla čalouněná mikroplyšem i solidní zpracování.

Palubní deska s moderním infotaimentem Honda Connect a zajímavým skleněným displejem dává interiéru i punci modernosti, který však ruší použití výhradně tvrdých plastů. Při pohledu na ně překvapuje, že odnikud se neozve jediné zaskřípění a také skvělé odhlučnění interiéru. Ani při vyšší rychlosti sem neproniká ve vyšší míře aerodynamický hluk. S motorem je to jinak, ale k tomu podrobněji dále. Na celkový dojem mi sedí slovo útulný.

Trumf vzadu

Ačkoliv Jazz mezi malými vozy nevyniká šířkou, jeho základní zavazadelník pojme výborných 354 l. Už to je uspokojivý údaj, ovšem po sklopení zadních sedadel (patent Honda Magic Seats) získáte vzadu rovnou plochu a nad ní objem 1314 litrů. To je na tento segment obdivuhodná a rekordní hodnota. Třetí způsob přestavby zavazadelníku nastane, když zadní sedáky vyklopíte vzhůru. Podle automobilky se pak naloží až 1280 mm vysoké předměty. Plus představuje i jednoduchost této proměny. Opěradlo u spolujezdce lze navíc položit do vodorovné polohy, takže se sem dají umístit (napříč) předměty dlouhé až 2800 mm, případně tuhle polovinu vozidla použít jako improvizované lůžko. Pokud nejsou zadní sedadla sklopena, je pod nimi další improvizované místo na nějaká zavazadla. Honda Jazz tedy dokáže převézt hodně předmětů a navíc různých velikostí a tvarů.

  

Motor na jedničku

Jazz si u nás musí vystačit s jedním motorem, ačkoliv v zahraničí můžete koupit i silnější verzi 1,5 i-VTEC. Teoreticky 75 kW (102 k) není mnoho, ovšem s konfrontací s hmotností (od 1066 kg) již dostáváme zajímavý poměr. Sto koní na tunu hmotnosti, to naznačuje spíš živý než líný automobil. Ovšem po důkladnějším seznámení se zážehovým čtyřválcem nepřítomnost silnější varianty už za takový problém pokládat nebudete. Třináctistovka má rozdílné chování: do cca 3000 otáček za minutu je to typický nenápadný a úsporný motor malého vozu. Jakmile však přišlápnete a překročíte hranici 4000 otáček, tak motor ožije. Teď se projeví originalita motorů VTEC, přiostřená vačka, a malá Honda Jazz začne do okolí vysílat ostrý sportovní zvuk. A nejde jen o hlas, ale také reakce na plyn. Najednou je tu žihadlo, jehož chování pod červenou hranicí 6500 otáček je již hodně sportovní. Nelze si nevzpomenout na Hondu Civic z 90. let, na kterou sedělo označení „hondička motorka“. Zvukem i jízdními možnostmi.

 

S motorem koresponduje tuhý podvozek nové platformy, s nímž si sice ucítíte i uslyšíte v podobě tupých ran od kol, nicméně obvyklé nerovnosti Hondu nerozhodí. Dobrá zpětná vazba od kol a nečekaně strmé řízení podporují chuť vyzkoušet sportovní vlohy, které jsou vskutku nečekaně dobré. Navíc je tu perfektní převodovka a takřka sportovní řazení s krátkými přesnými drahami (jen ta řadička by mohla a měla být modernější a spojka zabírat v rozumnějším rozsahu). Škoda také, že ESP zasahuje leckdy předčasně. Jízdní schopnosti jsou jednoznačně na jedničku a patří tak s motorem tedy druhým a třetím trumfem malé Hondy.

 

Co na to peněženka? Pokud se necháte unést možnostmi, tak spotřeba vyskočí mezi 7-8 l/100 km, ovšem klidná jízda okreskami nebo městem stlačuje průměr mezi 5 a 6 l/100 km, při poklidném tempu počítač napíše i údaj začínající čtyřkou. Computer je však nemile citlivý na režim jízdy při odhadu dojezdu. Vyjedete na dálnici a hbitě sundá pár desítek kilometrů…

Závěr

První generace Hondy Jazz přišla na trh už v roce 2001. Celou tu dobu zůstává na pomezí malých vozů a mini MPV. U nás získala pověst relativně drahého vozu a možná také kvůli malé možnosti výběru motorů srdce zákazníků zatím nezískala. Platí to zatím i na třetí generaci, ale nemnozí majitelé se mohou těšit tím, že rozhodně nezapadnou. Změní to čas? Proti hovoří vstupní ceny (Trend/od 364 900 Kč, Comfort/od 389 900 Kč, Elegance/436 900 Kč). V ceníku lze asi hledat příčinu, proč si loni koupilo Jazz třetí generace jen 40 zákazníků a letos od ledna do května jen 36, i když na tyhle ceny je spravedlivé dívat se prizmatem výbavy vozu. Trend kromě obvyklých bezpečnostních prvků (ABS, ESP atd.) má i tempomat, vnější elektricky ovládaná a sklopná zpětná zrcátka, handsfree, stěrače s dešťovým senzorem i automatické spínání světel při setmění). V testované verzi Comfort přibyly i parkovací asistent, multimediální LCD displej a systém, i elektricky vyhřívaná a sklopná zrcátka, především však „pokročilý systém podpory řízení, který je pro verzi Trendf za 19 000 Kč a ve výbavě Comfort ver standardu. Obsahuje varování před čelní srážkou a neúmyslným opuštěním jízdního pruhu, rozpoznávání dopravních značek, automatické přepínání dálkových světel i inteligentní omezovač rychlosti.

  

Majitelů třetí generace Hondy Jazz, na rozdíl od řady jiných evropských zemí, není u nás mnoho. Myslím si však, že patří mezi ty spokojené se svou volbou.

Plusy: Jízdní vlastnosti, výkonný a úsporný motor, praktičnost/variabilita, prostornost (na tuto kategorii), odhlučnění

Mínusy: Vyšší cena, tvrdé plasty, jen jeden motor, záběr spojky

Technická data:

  • Motor  benzinový 1,3 i-VTEC
  • Objem            1318 ccm
  • Největší výkon         75 kW/102 k/6000
  • Točivý moment        123/5000
  • Délka/šířka/výška    3995/1694/1525 mm
  • Rozvor           2530 mm
  • Objem kufru  354/1314 l
  • Pohotovostní hmotnost      1138-1185 kg
  • Užitečné zatížení    467 kg
  • Objem nádrže          40 l
  • Zrychlení 0-100 km/h         11,2 s
  • Největší rychlost      190 km/h
  • Spotřeba       6,1/4,3/5,0
  • Emise CO2   116 g

Cenový přehled (Honda Jazz)

Nejlevnější verze     1,3 i-VTEC Trend

Testovaná verze      1,3 i-VTEC Comfort

Nejdražší verze        1,3 i-VTEC Elegance

Financování

Aktuálně lze pořídit Hondu Jazz (nabídka pro plátce DPH) již od 3717 Kč od HONDA FINANCE. Povinnou součástí splátek je pojištění. Uvedená splátka má charakter předběžné a orientační kalkulace, není to příslib a závazná nabídka financování.