Honda Jazz 1,5 i-VTEC: Posila pod kapotou

Jemné úpravy exteriéru nejmenšího modelu japonské značky Honda v rámci poslední modernizace doplnila automobilka silnější alternativou v motorovém prostoru.

Vnější úpravy výraznou příď trochu „přibrousily“, přičemž maska s protaženými hlavními světly způsobuje, že karoserie vypadá širší než je. Eleganci dodává Jazzy zejména výrazný boční prolis.

Stávající třináctistovku, která byla jediným motorem v nabídce a vyhovovala (75 kW/102 k) nabízenou dynamikou zejména městskému provozu, doplnil objemnější a výkonnější čtyřválec o objemu 1,5 l.  Ten už nabízí 96 kW (130 k). Vybrat si lze manuální šestistupňovou převodovku nebo bezestupňový automat CVT. Tu druhou variantu jsme testovali na „okruhu“ Praha – Lipno a zpět. Mimochodem, ačkoliv se jedná o japonskou značku, Jazz pro Evropu (ve světě prodávaný vesměs jako Fit) sjíždí z linky v britském Swindonu.

Atmosférická klasika

Nový motor dává poměrně lehkému Jazzu (1,2  tuny) značnou dynamiku. Automat typu CVT jí ovšem nedává vyniknout, takže k poznání jeho schopností je třeba se chopit pádel pod volantem. Díky krátkému odstupňování si můžete s řazením, jízdou a výkonem motoru dobře pohrát, ve městě pak odpočítat při volbě automatu. Ačkoliv silnější motor vyhoví spíš sportovnějším řidičům, všichni ocení plynulý záběr od nízkých otáček. Nad hranicí 4000 otáček táhne vskutku výrazně a navíc poskytne zajímavou zvukovou kulisu.

Podvozek stačí i výkonnějšímu motoru, nicméně zůstal naladěn komfortněji: přece jen se předpokládá větší podíl městských jízd, nicméně pokud se dostanete ve větší rychlosti do zatáčky, tak Jazz drží stopu se značnou jistotou a dobře vzdoruje nedotáčivosti v rychle projížděných serpentinách. Řízení je poměrně lehké, nikoliv však přeposilované, a navíc strmé (2,5 otáčky mezi plnými rejdy). . Svižnější svezení se samozřejmě projeví na spotřebě, která z reálného průměru  kolem 6,51 vystoupá o litr nahoru.

Praktičnost a výbava

Jazz oslovil značnou část z téměř osmi milionů motoristů, kteří si ho pořídili od první generace (2001), svou praktičností i výbavou. Tu první potvrzuje jak základní kufr o velikosti 354 l, který lze sklopením zadních sedadel zvětšit až pro tuto kategorii pozoruhodných 1314 l, ovšem design pátých dveří je spíš líbivý než užitečný a propad za nakládací hranou je plusem pro objem, ale ne nakládání a vykládání. Na druhé straně samotná nakládací hrana je velmi nízká.

Jedinečná jsou ovšem zadní sedadla Magic Seats, kdy vyklopením sedáků vzhůru v druhé řadě vzniká vysoká ulička, použitelná pro přepravu neskladných předmětů. Třeba bicyklu, resp. dvou kol! Samozřejmě lze vytvořit velký prostor, kam „nacpete“ třeba i ledničku. Výhodou není jen zcela rovná a na tento segment rozměrná ložná plocha, ale také jednoduchost, se kterou tyto úpravy provádíte. Hlavně však interiér působí velmi prostorně, uvnitř můžete tvrdit, že nemáte hatchback, ale malé MPV. Hodně místa nad hlavou se jeví výhodné v pětimístné sestavě.

Hodna nešetří tradičně ani na výbavě, v základu máte získáte např. tempomat nebo vyhřívaná sedadla. Výkonnější motor znamená automaticky vyšší výbavu Dynamic, která se objevila v nabídce až po faceliftu a je k dispozici jen s motorem 1,5 l. Z maxima vyhrazeného pro výbavu Elegance jí chybí jen bezklíčový vstup a alarm, klimatizace je místo automatické manuální. Nabídne však infotainment s navigací a několik exteriérových a interiérových detailů, odlišujících výkonnější verzi od ostatních jazzů. Uvnitř je to kůží obšitý volant a řadicí páka s oranžovým prošitím, venku např. střešní spojler, sportovní prahy a „sportovní“ detaily vpředu a vzadu, kde zaujme ostře červená linka. Typická jsou pro verzi Dynamic i speciální černá šestnáctipalcová kola a stejně vybarvená zpětná zrcátka.

Na místě řidiče (výhodný je vyšší posaz) budete potřebovat jistý čas k zorientování, na uspořádání ovladačů kolem sedmipalcového displeje si je třeba zvykat. Horší je to však se samotným interfacem infotainmentu. Když už jsem myslel, že všemu rozumím, tak mne zejména navigace dokázala překvapit nečekanou hláškou a měla v úmyslu mne odvést do míst, kam jsem nemířil.

Závěr

Modernizovanému Jazzu se dá vytknout málo, z mého hlediska ovládání a projevy navigace a neoslovila mne převodovka CVT.  Pochválit se dá naopak za jízdní vlastnosti, motor i podvozek.

Základní model (výbava Trend) v akčním ceníku začíná částkou 339 900 Kč, přičemž při určitém typu financování je tento vůz možné míst na měsíční splátky již od 2287 Kč (viz Financování). Modely s motorem 1,5 jsou finančně náročnější, s manuální převodovkou přijde na 479 900 Kč, za testovaný model s CVT se platí 514 900 Kč, tedy přes půl milionu. Naštěstí existují akční ceníky, v tomto případě zvýhodňující základní ceny o 20 000 korun, ale i tak na malý vůz přes veškerou jeho bohatou až nadstandardní výbavu je to trochu moc. Manuální verze vyjde levněji (mínus 35 000 Kč), a vlastně o nic nepřijdete.

Plusy: výborný motor, praktická variabilita, bohatá výbava, jízdní vlastnosti

Mínusy: vysoká cena, minimální možnost individualizace, komplikovaný multimediální systém

Technická data:

  • Motor: zážehový čtyřválec, atmosféricky plněný
  • Objem: 1498 ccm
  • Největší výkon: 96 kW/130 k/6600
  • Točivý moment: 155/4600
  • Délka/šířka/výška: 4051/1694/1525 mm
  • Rozvor: 2530 mm
  • Objem kufru: 354/884/1314 l
  • Pohotovostní hmotnost: 1196 kg
  • Užitečné zatížení: 411 kg
  • Objem nádrže: 40 l
  • Zrychlení 0-100 km/h: 10,1 s
  • Největší rychlost: 190 km/h
  • Spotřeba (město/mimo město/komb.): 6,4/4,9/5,9 l
  • Emise CO2: 124 g

Cenový přehled (HONDA JAZZ)

  • Nejlevnější verze: 339 900 Kč ((1.3 Trend)
  • Nejdražší verze: 494 900 Kč (1.5 CVT Dynamic)
  • Základní cena testovaného modelu: 494 900 Kč (1.5 CVT Dynamic)
  • Cena testovaného modelu: 494 900 Kč (1.5 CVT Dynamic)

ZNAČKOVÉ FINANCOVÁNÍ HONDA FINANCE

Správná volba 2018. Od začátku garantuje zůstatkovou hodnotu vozu, výši akontace, dobu splácení a počet kilometrů najetých za rok si lze nastavit, stejně tak i délku smlouvy (24, 36 a 48 měsíců).

Třetinky – neplatí se hned v hotovosti, ale platba za vozidlo je rozdělena na tři splátky s 0% navýšením. První třetina se hradí při pořízení, další za rok a poslední na konci smlouvy. Pojištění se platí v měsíčních plátkách.

Nízká splátka plus první rok HAV zdarma – splátky s nízkým úrokem při vhodné kombinaci délky a části hrazené klientem lze financovat i bez úrokového zatížení. Pro model Jazz 1,3 MT Trend při financování na 48 měsíců a při 30procentní akontaci umožňuje tento produkt splátky od 2287 Kč v prvním roce, další roky od 2753 Kč. Délka smlouvy může být 6 až 84 měsíců.