DS 7 CROSSBACK: Elegance i extravagance plus luxus

Když nás něco zaujme, říkáme, že na tom můžeme „oči nechat“. Platí to bezvýhradně na nové SUV francouzské značky DS 7 CROSSBACK.

Nebyl jsem jediný, který se nemohl na tento model vynadívat. Občas to bylo na ulici jako na tenise, hlavy kolemjdoucích se otáčely za autem jako za tenisovým míčkem. Předešlu však hned v úvodu, že DS7 Crossback nabízí mnohem víc než zajímavou karoserii.

Jedinečný vzhled

Ačkoliv celkovou délkou 4,57 m zůstává DS 7 Crossback (základem je Perugeot 3008 – evropské Auto roku 2017), za většinou konkurentů z řad SUV střední třídy, subjektivně jako správné SUV působí mohutně. Přes handicap v délce však v podélném směru kabina poskytuje výjimečný prostor, za řidiče v pohodě usadíte i velikána narostlého pro basketbal!

Vnější elegancí až extravagancí však nelze nezačít. To hlavní ovšem přijde teprve s probuzením světel. Již odemčení odstartuje show předních světlometů, u nichž se jednotlivé diodové segmenty začnou postupně otáčet o 180 stupňů, a to dobrých dvacet sekund.  Musíte však mít model ve výbavě Grand Chic nebo s příplatkovým balíčkem DS Active LED (45 000 Kč, samozřejmě řada dalších luxusních prvků). Zadní světla si pohyblivá nejsou, ale jejich grafika s probleskujícími kosočtverci je rovněž jedinečná. Světlomety se přizpůsobují za jízdy aktuálním podmínkám, a velmi přesně funguje i automatické přepínání dálkových a tlumených světel.

Vně i uvnitř také rozhodně nezapomenete, jakou značkou jezdíte. Logo DS jsem napočítal celkem 23krát, a vcelku rovnoměrně je tento počet rozdělen mezi interiér a exteriér.

Interiér z kosočtverců

Primárním tvarem v interiéru je kosočtverec, nicméně startér, který nakonec najdete uprostřed přístrojové desky, je podélné tlačítko, samozřejmě vyzdobeně logem DS. Mezi příjemné překvapení po jeho stisknutí patří nejen jemný zvuk dvoulitrového turbodieselu, ale i odhalení jedinečných analogových hodin. Motiv kosočtverce připomene i palubní deska, které dominují dva rozlehlé displeje s vysokým rozlišením. Ve výbavě Performance Line jsou čalouněna sedadla, výplně dveří i středový sloupek a vrchní část přístrojové desky semiší. Příjemnou na omak i na pohled.  Sedadla jsou dosti rozměrná, ale tělo drží dobře. Nabízejí i prodloužení sedáku, seřízení opěrky i vyhřívání, jehož ovladače jsou ukryté pod víčkem uzavíratelné přihrádky. Tohle umístění není příliš logické, ale víc udiví ovládání oken na středovém panelu.

Naopak obě displeje jsou kvalitní a výborně reagují na světelné podmínky, čitelné jsou za jakýchkoliv okolností. Zprostředkovávají velkou řadu funkcí, reagují výborně na světelné podmínky a kladem jsou i velké ovládací plošky a také to, že mnohé jejich funkce jsou zdvojeny manuálními tlačítky a ovladači. Přiznejme si, že dotykové ovládání je moderní a pohledné, ale pro řidiče leckdy náročnější než klasickými tlačítky.

Posádka a řidič považují za stejně podstatné pohodlí pro cestování. Všechny uspokojí francouzsky pohodlná sedadla, ve vyšší výbavě s vyhříváním včetně masážní funkce. Řidič je na svém místě oddělen od spolujezdce širokým středovým tunelem. Kufr má dostatečný objem 555 l i pravidelný tvar, a délkou a hloubkou vynahrazuje to, že je o něco užší.

Zploštělý volant, určený pro tuto sportovně laděnou verzi, se výborně drží a kromě tlačítek přímo na volantu, kterými kromě audiosoustavy a telefonu se ovládá také vzhled displeje, jsou v jeho okolí rozmístěny i páčky blinkrů, tempomatu a samozřejmě nese další ovladače. Nechybí ani pádla řazení.

Mezi mnoha „pomocníky“ vedle asistentů rozpoznávání značek, varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu měl vůz – za příplatek – asistenta aktivního zásahu do řízení. Příplatkový paket bezpečnostních asistentů tak dává možnost vyzkoušet si budoucnost v podobě autonomního řízení. Auto od bílých čar vrací zpět do jízdní dráhy, a funguje velmi dobře. Pozornost řidiče monitoruje infračervená kamera, ale výstraha Buďte ostražití! se objevuje někdy, kdy marně řidič pátrá, na co si má dát pozor… Ale raději častěji než častěji než jednou pozdě.

Prémiová plavnost

Nadšení z „hezké tvářičky“ by rychle vyprchalo, kdyby se za ní neskrývala schopná „osoba“  Menší nerovnosti před sebou brzy přestanete vnímat, protože je DS umí pomocí svých senzorů odhalit a přizpůsobit tomu tuhost tlumičů. Umí to do rychlosti 130 km/h, takže na dálnici při překročení limitu se dá rychle poznat, jak by to vypadalo bez této techniky. Díky tomu se podařilo vytvořit podvozek, který měkce filtruje nerovnosti a současně je dostatečně pevný. K dispozici je i režim Sport, na který jsem po vyzkoušení „zapomenul“. Tužší a tvrdší chování se k DS7 vlastně nehodí. Za zimních podmínek by se hodil pohon 4×4, který však dostane až během letošního roku verze plug-in-hybrid. Nicméně crossback i díky kvalitním zimním pneumatikám neměl problémy ani na zasněžených silničkách Lipenska.

Dvoulitrový turbodiesel se skvěle shoduje s osmistupňovou automatickou převodovkou, jejíž dlouhý osmý stupeň se uplatní zejména na dálnici. Otáčky zůstanou pod hranicí 2000, což má dobrý vliv na spotřebu. Ta se pohybovala v průměru do 6,5 l/100 km, přičemž ekonomický styl přiblíží spotřebu k oficiálním číslům – dá se jezdit i za 5,5 l a ve městě i pod šesti litry. Motor je kultivovaný, výborně odhlučněný, nabízející současně dobrou dynamiku i pružnost. Chvála patří i na řízení a zmíněné automatické převodovce, jejíž volič designem výborně zapadá do interiéru. Důležitější je však plynulé a velmi logické měnění stupňů, se schopností rychlého podřazení. Výhodou je i možnost rychle zasáhnout pádly manuálního módu na volantu. Sportovní režim pak charakter samozřejmě mění.

Závěr

Značku DS vytvořil koncern PSA jako prémiovou a již její logo prozrazuje, že inspirací byl legendární Citroen DS. První modely spočívaly v tom, že standardní vozy byly vyšperkovány elegantnějším vzhledem a luxusními prvky. Tahle cesta se logicky moc neosvědčila. Současné modely DS patří do prémiové kategorie se vším všudy. Vzhledem, luxusem, elegancí, zpracováním, materiály, jízdními schopnostmi a vlastnostmi, a v neposlední řadě i typicky francouzskou schopností vtisknout vozu něco jedinečného. Navíc dostaly i vlastní prodejny, i když u nás zatím jen jednu.

Základní verzi koupíte dost hluboko pod milion (850 000 Kč). Testovaný vůz byl ve sportovně laděném provedení Performance Line, což je takřka základ, nicméně žádné holátko. Na dvoulitrové HDi s osmistupňovým manuálem, které bude v různých výbavách nejspíš nejvyhledávanější variantou, potřebujete už milion. I tak si na mnohé zmíněné lahůdky musíte připlatit. Analogové hodinky přijdou jen na 16 tisíc, ale za skvělé „chytré“ tlumiče zaplatíte 38 tisíc, asistenční systém 70 tisíc. Příplatky se dají počítat i na statisíce, ale ty účelné jsou levnější než například luxusní kožené čalounění. Kladem je i to, že většina přípatkových prvků jde objednat i pro základní model. Celkový výdaj se blíží k 1,535 milionu. DS ovšem za tyhle peníze stojí, výbavou a zpracováním za prémiovými značkami jako jsou Audi, BMW, Jaguar, Lexus, Mercedes či Volvo rozhodně nezaostává, přičemž rozhodně k majiteli přitáhne větší pozornost a leckdy i větší sympatie. Mimochodem – poměr ceny a výbavy konkurenty vesměs překonává, za tradiční „prémiovky“ se většinou platí ještě víc…

Zadání – vytvořit luxusní rodinné SUV jinak než konkurenti – se podařilo bezezbytku. Francouzi umí vyrábět zajímavé a pohledné automobily, a u modelu DS7 dali do rovnováhy formu i obsah. DS 7 Crossback vidím jako přitažlivé auto pro dobře situované ženy a manželky, získat sympatie by mohlo i u mužů, kteří ocení design a stylovost.

Klady: jedinečný design, výborné jízdní vlastnosti, design i fungování světlometů, bohatá výbava, příplatky i pro základní verze, odhlučnění, úsporný a tichý motor

Zápory: jen pohon předních kol, 4×4 není zatím v nabídce, užší kabina, méně místa na lokty v obou řadách, umístění některých ovladačů

Technická data:

  • Motor: naftový 2.0 BlueHDi
  • Objem: 1997 ccm
  • Největší výkon: 130 kW/180 k/3750
  • Točivý moment: 400/2000
  • Délka/šířka/výška: 4573/1906/1625 mm
  • Rozvor: 2738 mm
  • Objem kufru: 555/1752 l
  • Pohotovostní hmotnost: 1610 kg
  • Užitečné zatížení: 525 kg
  • Objem nádrže: 55 l
  • Zrychlení: 0-100 km/h 9,9 s
  • Nejvyšší rychlost: 218 km/h
  • Spotřeba (město/mimo město/komb.): 5,6/4,4/4,9 l
  • Emise CO2: 128 g

DS 7 CROSSBACK (cenový přehled)

Nejlevnější verze: 895 000 Kč (1.5 BlueHDi 130 MAN6 Performance Line)

Nejdražší verze: 1 215 000 Kč (2.0 BlueHDi EAT 8 Grand Chic)

Základní cena testovaného modelu: 1 015 000 Kč (2.0 BlueHDi EAT 8 Performance Line)

Cena testovaného modelu: 1 354 000 Kč (2.0 BlueHDi EAT 8 Performance Line)

DS ZNAČKOVÉ FINANCOVÁNÍ

DS FINANCE – ve spolupráci s ESSOX, konkrétně pod značkou DS FINANCE, financování vhodné jak pro fyzické, tak i právnické osoby. Na výběr jsou možnosti financování od 12 do 84 měsíců s flexibilní akontací od 0 do 80 %, při 0% financování s měsíční splátkou již za 5 509 Kč/měsíc.

Operativní leasing RELAX – pro soukromé osoby, podnikatele i firmy. Od 9764 Kč/měsíc.